Hands-on: PlayStation All-Stars Battle Royale
– In de laatste maanden van vorig jaar verschenen er geruchten dat Sony aan een game werkte die veel weg had van Nintendo´s Super Smash Bros. Tevens lekte er afbeeldingen uit, waarop we duidelijk bekende personages uit de wereld van PlayStation zagen, zoals Sweet Tooth van Twisted Metal. Sony was ergens mee bezig en in april eerder dit jaar werd dan eindelijk bekend wat het was. Het is een 2D fighting game, waarin onder andere de PlayStation iconen het tegen elkaar opnemen. Op de E3 kregen we de eerste mogelijkheid om PlayStationAll-Stars Battle Royale uit te proberen en we hadden een hoop plezier in het spelen ervan.

Veel weg van die ene game, maar toch een eigen gezicht

PlayStation All-Stars Battle Royale, welke in ontwikkeling is bij SuperBot, Santa Monica Studio en Bluepoint Games (Vita) lijkt als je het van een afstand bekijkt op een ordinaire rip-off van Super Smash Bros. En qua concept is dit ook wel zo, want in die game vocht je het ook uit met de iconen van Nintendo. Echter heeft het qua gameplay en hoe je van elkaar kunt winnen een eigen gezicht. Dit merkten we zelf tijdens het spelen van een paar potjes. Allereerst moesten we een personage uitkiezen waar we mee gingen vechten. In deze demo waren een aantal vechters beschikbaar, waaronder: Nathan Drake, Fat Princess, Radec , Sweet Tooth en Big Daddy uit BioShock. Die laatste is dus geen PlayStation icoon en we kunnen nog meer van dit soort personages verwachten. Wellicht nog wel een Ezio of Altair uit Assassin´s Creed, wat toch wel tof zou zijn.

Met het kiezen van jouw personage moet je goed bedenken wat voor speelstijl je wilt hanteren. Ben jij iemand die liever van een afstand aanvallen wilt doen of meer van dichtbij. Nathan Drake heeft zijn pistool bij zich, waarmee hij van afstand kan aanvallen, terwijl Sweet Tooth van dichtbij met zijn shotgun en vuisten meer schade kan aanbrengen. Zo zit er de nodige variatie in de vechters en hun speelstijlen. De Big Daddy is een tof personage vanwege zijn uiterlijk en hierdoor beweegt hij wat lomp, maar zijn aanvallen zijn wel erg krachtig.. Hij kan bijvoorbeeld net als in de BioShock titels ontzettend vlug naar voren rennen, tegenstanders omver duwen en deze aanvallen met zijn boor. Op deze manier proberen de makers voor ieder personage een eigen stijl te creëren.

Levels ook in de stijl van PlayStation

Naast deze vijf genoemde personages zullen er in de uiteindelijke game nog veel meer bekende namen zitten, zoals: Sly Cooper, Kratos, Parappa en laatst werd ook bekend dat we straks kunnen gaan vechten met Heihachi uit Tekken en Toro van Together Anywhere! Een hoop vechters, waarvan de ene wat bekender is als de ander. Als eerste kozen we onze vechter en nadien moesten we nog een level kiezen. Deze levels zijn op basis van allerlei games die de afgelopen jaren zijn verschenen op de PlayStation platformen. Denk dan aan een level uit Ratchet and Clank of eentje uit God of War III, waarin wij aan het vechten waren. Op de achtergrond was Hades te zien die af en toe ook zijn haken in de grond zette wat bij iedereen schade aanrichtte.

blank

Blijft de achtergrond dan de hele tijd in een God of War III stijl? Nee, totaal niet, want naarmate een match vordert zal dit flink veranderen. Zo bleef Hades in beeld, maar dan wel met een achtergrond dat we kennen van Patapon om maar wat te noemen. In het eerder genoemde Ratchet and Clank level kan het zo maar zijn dat de driekoppige Hydra uit de eerste God of War verschijnt en de hele sfeer van het level hierdoor wijzigt. Hiermee willen de ontwikkelaars de nodige dynamiek generen tijdens het spelen van een potje. Op een gegeven moment tijdens het spelen in het Hades Level zagen we dat er een deel van zijn haak in de grond vast was blijven zitten. Deze pakten we op en dit bleek een soort power-weapon te zijn.

Vechten, rennen en springen voor de Supers

Met de power-weapons kun je sterke aanvallen uitvoeren en dat zal behoorlijk gevarieerd zijn, daarnaast kun je ook ‘gewone’ power-ups oppakken. Zo pakten we op een gegeven moment een schild op die in stijl van WipEout was weergegeven. Dit voor een tijdelijke bescherming. Een extra schild kan je overigens hard nodig hebben, want je bent echt non-stop aan het hakken, rammen, springen en schieten. Het vechten is vanzelfsprekend erg belangrijk, maar tactiek ook zeker. Je kunt met één tot vier spelers een potje spelen en hier draait het puur om het verzamelen van punten. Dit doe jij door rake klappen uit te delen, waardoor jouw Super-meter stijgt. Tevens als jij tegenstanders raakt zullen zij bubbels of balletjes, zoals je ze ook kunt noemen, laten vallen. Het verzamelen van deze doet je Super-meter nog eens extra vullen.

blank

Je hebt namelijk met jouw vechter de standaard aanvallen die redelijk wat schade aan kunnen richten, maar de actie draait eigenlijk meer om de Supers. Dit zijn zeer krachtige aanvallen die een wedstrijd echt kunnen beslissen. Met het verslaan van tegenstanders verzamel je punten en in de normale staat van jouw personage gaat dit niet snel. Echter als jij zo´n Super kan activeren gaat dit een stuk gemakkelijker en dus kun je op deze manier veel sneller punten verzamelen. De Supers bestaan uit drie niveau´s. Bij de eerste ben je wat sneller en sterker en bij de tweede kun je jouw uiterlijk wijzigen. Zo zat Fat Princess opeens in een kip en reed ze op hoge snelheid door het level heen om zo tegenstanders om te beuken, daarmee pakte ze snel extra veel punten.

Simpele besturing en vlot tempo

Het derde niveau is het meest spectaculaire, want hiermee kun je als speler het gehele level veranderen. Een voorbeeld daarvan is Big Daddy die het level kan vullen met water, waardoor andere spelers erg traag zijn en hij op normale snelheid aanvallen kan blijven doen. Je bent dus niet alleen maar aan het vechten om het vechten. Je slaat iemand neer om zo in niveau te stijgen om de beste Super te krijgen en de grote klappen uit te delen. Het besturen van de personages ging al redelijk vlot en de basis aanvallen die je activeert met de facebuttons werkten al prima. De besturing is te omschrijven als vrij simpel en de actie is zowel vlot als erg hectisch. Hier kan wel een risico aan vastzitten, want soms was het overzicht flink zoek en waren we zelfs even onze vechter kwijt.

blank

Omdat je van elke kanten wordt aangevallen moesten we snel bedenken wie we gingen aanvallen en hoe. Ga je bijvoorbeeld dichtbij aanvallen of richt jij je meer op het vullen van jouw Super-meter? Dit deden wij door soms wat aanvallen te plaatsten op momenten wanneer tegenstanders in een hevig gevecht verwikkeld waren. En dan kan je net het geluk hebben dat deze zwak zijn, waardoor je snel in niveau stijgt en daarmee een Super kunt activeren. Deze krachtige aanvallen worden op leuke en soms komische manieren gepresenteerd. Hieraan, alsook aan de wat losse en vluchtige gameplay kan je zien dat het speelplezier hoog in het vaandel staat bij de ontwikkelaars. Hoewel we soms een beetje het overzicht kwijtraakten, waren we nooit volledig de draad kwijt. Het tempo ligt gewoon wat hoog en je moet op veel dingen letten wat even wennen is. We hebben uiteindelijk een aantal zeer vermakelijke potjes gespeeld, waarvan we er een paar wonnen. Dit door slim aan te vallen en soms wat van die bubbels af te pakken.

Voorlopige conclusie

Met PlayStation All-Stars Battle Royale lijkt Sony een kostelijke fighting game in het voorruitzicht te hebben voor de PS3 en Vita die zichzelf niet te serieus lijkt te nemen. Klinkt veel als Super Smash Bros., maar het systeem met de Supers, de verschillende pick-ups en de dynamische levels zijn wel een origineel aspect. Neem daarbij de uitgebreide cast aan vechters, welke veel verschillen van elkaar qua vechtstijl. De gameplay ligt op een hoog tempo, waarbij tactiek verrassend genoeg veel gebruikt moet worden. Het behouden van het overzicht was door de vier door het beeld springende personages en de veranderende levels wat lastig, maar we gaan er van uit dat dit wel goed komt. PlayStation All-Stars Battle Royale gaat echt zo’n game worden die je samen met vrienden zult gaan spelen, maar het is even aanzien hoelang het leuk blijft zonder dat het eentonig zal worden.