Review: Babel Rising – De uitspraak Babylonische spraakverwarring heb je vast wel eens voorbij horen komen. Dit slaat op een stuk uit de Bijbel, waarin mensen een toren proberen te bouwen om de hemel te bereiken. Deze toren zou zo hoog komen als mogelijk was, maar God zag dit niet zitten. Om de bouw tegen te gaan heeft Hij ervoor gezorgd dat de bouwende mensen plots allemaal andere talen gingen spreken. Sinds dat moment zijn er wereldwijd allemaal verschillende talen, maar de oorsprong ligt in Babylon, waar men de toren bouwde.

De Toren van Babel

Het is een mooi verhaal, deze mythologische verklaring voor de vele verschillende talen die er nu wereldwijd zijn, maar laten we er geen geschiedenisles van maken. Nee, we gaan kijken naar de game Babel Rising en deze game draait om de Toren van Babel. Waar God het tegenwerken van de bouw simpelweg deed door de mensen een andere taal te laten spreken is dat in Babel Rising net even wat anders. Hier zul je namelijk Jan en alleman kunnen bestoken met verschillende krachten op basis van de Aardse elementen.

De kern van de game is tower defense. Je krijgt een top-down view voorgeschoteld en je ziet hier de fundering van een toren. De mensen die in de omliggende huizen wonen willen de toren opbouwen en dat doen ze door elk hout of stenen mee te slepen. Eenmaal op een plek aangekomen waar nog geen pad omhoog gebouwd is, zullen zij aan de slag gaan. Verwacht geen ingewikkelde animaties, want een mens wisselt zichzelf in feite gewoon in voor een stukje extra bouwwerk. Bij de aanwezigheid van veel mensen zal de toren gestaag groeien en dat zul jij moeten voorkomen.

De mensen bestoken met verschillende aanvallen

Dit zul je doen met verschillende krachten, zoals eerder al aangegeven. In feite komt het er op neer dat je de mensen met hun goede bedoelingen continu aan het bestoken bent met allerlei aanvallen om hun project maar te belemmeren. De krachten zijn opgedeeld volgens de vier elementen van onze planeet: water, vuur, wind en aarde. Per element krijg je een tweetal aanvallen, een lichte en een zware. Bij aarde zul je bijvoorbeeld met stukken rots gaan smijten als lichte aanval en bij wind zul je als zware aanval een tornado naar de mensen kunnen sturen.

Zo zijn er verschillende mogelijkheden om de mensheid te bestoken en waar lichte aanvallen snel opladen na het gebruik hiervan, zul je bij een zware aanval iets langer moeten wachten. De keerzijde is wel dat je met een zware aanval in één keer een hele groep mensen kunt uitschakelen. Terwijl je mensen uitschakelt, loopt er nog een ‘grote’ meter op. Wanneer die volgelopen is kun je een superaanval uitvoeren die nefast uitpakt voor de meeste rondwandelende mensen op dat moment. Om de game toch nog van een beetje uitdaging te voorzien zullen er bijvoorbeeld op een gegeven moment priesters voorbij komen die immuun zijn voor een bepaald element, wat inhoudt dat je een ander element zult moeten gebruiken om alsnog in je opzet te slagen.

Als massamoordenaar aan de slag

De game zal in het begin erg gemakkelijk zijn, aangezien de bouwers continu via één weg de toren op kunnen, maar na een level of vijf kom je in een hogere moeilijkheidsgraad. Hierbij zijn er twee wegen die de toren op gaan en daardoor switch je als het ware continu tussen twee kampen. Nog verder in de game krijg je een andere torenconstructie die het nog uitdagender maakt. Overigens is het tegenhouden van de mensheid niet het enige wat je moet doen. Je krijgt per level namelijk een opdracht in de vorm van een missiedoel dat je zult moeten behalen als je het volgende level wilt unlocken.

Dit kan bijvoorbeeld het doden van 450 mensen zijn, maar ook het tegenhouden van de bouw voor een x aantal minuten. De opzet is per level in feite identiek, alleen de inbreng van meer toegangsroutes, immune mensen en meer maken de game gaandeweg steeds uitdagender. Tevens zorgen de verschillende doelen per level voor genoeg variatie in de game, hoewel je het na een uurtje wel zat bent. Dat wil niet zeggen dat je de game dan gelijk kan afschrijven, want een dag later zit je al snel weer even een uurtje te spelen.

Qua gameplay is het vooral een game die je even tussendoor speelt en in dat opzicht is het een prima titel geworden. Wel is het zo dat de audio niet heel erg bijzonder is, sterker nog, het is eigenlijk behoorlijk beperkt en wat repetitief. Visueel kan de game ermee door met een leuke cell shaded grafische stijl, maar als we moeten vergelijken met andere games, dan is dit geen hoogvlieger. Audiovisueel is de game in verhouding met de gameplay het ondergeschikte onderdeel van de game en dat is misschien wat jammer.

Conclusie

Even een uurtje niets te doen? Dan is Babel Rising ideaal om even te spelen. Je bent nooit te lang bezig met een level en als je klaar bent met de singleplayer kun je nog aan de slag met de uitdagingen die overigens vrij standaard zijn. Verder bevat de game nog een competitieve multiplayer en dat is het dan wel. Audiovisueel is het niet heel denderend, maar wel oké te noemen. De gameplay zelf is afwisselend en vermakelijk genoeg. Bovendien speelt het als een zonnetje met de DualShock 3, maar als je een PlayStation Move hebt kun je ook daarmee spelen. De vraag is alleen hoelang je dat volhoudt, want de gewone controller is net wat fijner. Babel Rising is dus een leuke game. Niets meer, niets minder.

Pluspunten

  • Leuk voor tussendoor
  • Variatie
  • Leuk concept
  • Speelt lekker met de DualShock

Minpunten

  • PS Move besturing wat minder
  • Audiovisueel niet heel bijzonder