Hands-on: KickBeat – ZEN Studios is een relatief kleine ontwikkelaar die veel succes heeft met ZEN Pinball. Momenteel zijn ze volop bezig met de opvolger hiervan, maar tussendoor werken ze ook al geruime tijd aan twee andere games. Dit zijn Castlestorm en KickBeat. KickBeat kregen we vorig jaar al off the record te zien en dit spel oogde toen als een erg tof concept. Vlak voor de E3 werd de game officieel onthuld en op de E3 zelf konden we dan eindelijk aan de slag met deze PlayStation Vita game.

Vijanden kicken op basis van de beat

KickBeat is een ritmegame dat qua gameplay wel iets weg heeft van bekende franchises als Guitar Hero of DJ Hero. Dingen komen op je af en jij moet als speler op het juiste moment op de juiste knop drukken. KickBeat valt echter toch als een originele game te bestempelen en dat komt doordat je als speler in het midden van het scherm staat. Rondom je is een cirkel te zien met een viertal punten die refereren aan de vierpuntstoets of de facebuttons. Dit is het meest cruciale gedeelte van de gameplay, want daar zul je aangevallen worden.

Inderdaad, je zal aangevallen worden. Daar slaat de titel van de game dan ook op: je ‘kickt’ vijanden op basis van de beat. Jij staat in het centrum van het scherm binnen de cirkel als een soort schim van een vechter. Op basis van de muziek zul je worden aangevallen vanuit vier richtingen en jij zult dan op de juiste momenten op de knoppen moeten drukken om de aanvallen af te slaan. Het klinkt als een oersimpel concept en verrassing… dat is het ook. Dat is juist de kracht van de game, want het moet vooral erg verslavend werken.

Aanvallen op de maat van de muziek

De gameplay is in de hele game in de verschillende modi op zich weinig afwisselend, maar bij een game als deze is dat ook niet echt de bedoeling. Wel zal de game je verschillende moeilijkheidsgraden voorschotelen en reken maar dat het op de hoogste moeilijkheidsgraad knap lastig zal zijn. Op hogere moeilijkheidsgraden zullen de aanvallen ook echt precies op de maat van de muziek moeten uitgevoerd worden en bij nummers waarin veel te horen is zullen de vijanden als idioten op je afkomen. Het leek tijdens de demo praktisch onmogelijk, maar vroeg of laat duiken er toch wel fanatieke spelers op die dit zonder problemen weten uit te spelen.

Qua ritmegevoel zit het wel goed in de game en het concept van aanvallende vechters afweren op basis van de muziek is gewoon een leuk idee dat prima werkte tijdens onze hands-on. Bovendien heeft de game een fijne soundtrack die varieert van P.O.D. tot kleinere artiesten en uiteraard zit het best snor wat de variatie in muziekstijlen betreft. De game leent zich bovendien prima voor downloadbare content en de ontwikkelaar gaf ook aan dat ze hier zeker naar gaan kijken op langere termijn. Nu heeft ZEN Studios al bewezen met ZEN Pinball prima downloadbare content af te kunnen leveren, dus dat gaat wel goed komen.

Voorlopige conclusie

KickBeat is eigenlijk heel simpel te omschrijven als een alternatieve ritmische muziekgame binnen het genre, die qua setting en uitstraling echt wat nieuws doet. De soundtrack lijkt tot dusverg erg interessant te zijn en de schijnbaar erg hoge verslavingsfactor zal er waarschijnlijk wel voor gaan zorgen dat de game erg lang in je PlayStation Vita blijft zitten. ZEN Studios heeft aangetoond games van goede kwaliteit te kunnen afleveren en KickBeat voelde prima aan, dus in dat opzicht zal de game ook prima uit de verf komen als deze volledig klaar is. Als je een beetje liefhebber bent van muziekgames als Guitar Hero of DJ Hero, dan zal KickBeat in de eerste instantie wat apart ogen, maar je gaat het tof vinden. Mark my words.