http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4ffedcdbcae12.jpg

Opeens uit het niets heeft Rockstar vandaag twee nieuwe screenshots vrijgegeven van GTA V, iets wat niemand zag aankomen natuurlijk. De twee screenshots tonen twee uitzichten op Los Santos, vanuit de lucht en vanaf de grond. Zoals gewoon valt er veel uit materiaal van GTA te halen, zo ook hier weer. Laten we beginnen met het eerste screenshot waarop we een helikopter afgebeeld zien, een politie helikopter welteverstaan.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4ffeddd38d36c.jpg

Wat ons als eerste opvalt is dat de anti aliasing in dit screenshot nog niet helemaal in orde is. De helikopter kent veel kartelranden, iets wat ons vertelt dat dit waarschijnlijk een screenshot is vanaf de consoles. Het lijkt alleen wel alsof de gebouwen die je in de verte ziet er wel goed uitzien. Neem bijvoorbeeld het gebouw onder de helikopter, je ziet vanaf zo’n enorme hoogte nog steeds veel detail, iets wat in GTA IV niet zo was. Alhoewel er niet veel auto’s te zien zijn (wat misschien een bewuste keuze is geweest), zijn de auto’s die we zien vanaf deze hoogte nog wel gedetailleerd.

In de verte zien we overigens nog een brug, dit was dezelfde brug die je in de trailer zag bij de Jetski-scene. Het lijkt ons niet dat dit de Golden Gate Bridge is, mocht dit wel zo zijn dan bestaat de kans dat San Fierro ook naar de game komt. De skyline vertelt ons alleen dat dit overduidelijk Los Santos is, en dan zou de plek van de Golden Gate Bridge een rare keuze geweest zijn. De grootte van de stad is dan wel iets wat meteen opvalt, deze lijkt namelijk echt enorm te zijn.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4ffee00f868e2.jpg

Dan komen we bij het stukje palmbomen, de tweede screenshot die Rockstar ons heeft gegeven. Over dit screenshot ben ik wat minder te spreken dan de eerste. Je ziet hier duidelijk dat GTA V nog niet af is maar ook een beetje dat consoles op nu hun limieten beginnen te tonen. De palmbomen zijn niet echt geweldig als het om grafische pracht gaat, de personages die op de steigers zitten zijn ook niet echt bijzonder gedetailleerd. Als we alleen naar de houten planken kijken zien we dat de game ook wel zijn mooiere kanten heeft, evenals de schaduw die erop te zien is.

Iets vertelt me dan ook dat GTA V op de PS3 vooral heel mooi is als je niet al te ver kijkt, de draw distance ligt wel hoger maar het detail gaat gewoon verloren op verre afstanden. Dit is niet zozeer de schuld aan Rockstar maar gewoon de limieten die ze hebben. Er lijkt dan ook afweging te zijn gemaakt tussen een grote stad en mooie graphics, een grotere stad betekent immers dat je op sommige punten toch wel wat in moet leveren. Je moet namelijk rekening houden met het feit dat Max Payne 3 zich afspeelde in veel kleinere ruimtes, hierdoor kun je gewoon mooiere graphics verwachten. GTA V kun je dan ook het beste vergelijken met Red Dead Redemption, deze game ziet er alleen veel kleurrijker uit en is op sommige punten net wat mooier. Verwacht alleen geen enorme stap vooruit ten opzichte van de zojuist genoemde game.

Of het misschien verstandiger geweest was om GTA V op de next-gen consoles uit te brengen is een punt die al meerdere malen ter discussie is gesteld. GTA IV is al weer een lange tijd geleden uitgekomen en je moet begrijpen dat voor een bedrijf als TakeTwo dit een een franchise is voor hun die het meeste verdient. Aangezien het nog altijd onduidelijk is wanneer de nieuwe consoles precies uit gaan komen, heeft men er in mijn optiek verstandig aan gedaan om GTA V nog op de PS3 en Xbox 360 uit te brengen.

Het zijn natuurlijk nog maar twee screenshots die niet heel veel vertellen over de game en het enige wat je hieruit kan beoordelen zijn de graphics. Het is alleen aannemelijk dat de gameplay en het verhaal de misschien ietwat mindere graphics absoluut gaan overschaduwen.