De game-industrie verandert in een rap tempo. Er zitten nieuwe consoles aan te komen, bedrijven richten zich veel meer op goede kwaliteit en daardoor komen er minder games uit. Digitale distributie is een kwestie van tijd alvorens het de fysieke markt volledig overneemt en zo kunnen we nog wel even door gaan. Tel daarbij op dat het traditionele model van een game kopen voor een fors bedrag ook nog wel eens kan verdwijnen en dat freemium games het gat gaan opvullen.

Electronic Arts denkt er althans zo over. Nick Earl sprak met MCV over het feit dat consumenten eigenlijk helemaal niet voor games willen betalen. Consumenten willen games gratis kunnen spelen en bij nadere interesse kan de ervaring middels betaling worden uitgebreid.

“The future is not about one-time payments, the future is about freemium. A decent number of people convert to paying and they may not pay a lot but most of them actually pay more than you’d think.”

Een dergelijk model werkt op mobiele platformen als een zonnetje en zal op langere termijn alleen maar grootser worden. Of het freemium model ook naar de consoles komt is nog even afwachten, want zo op het eerste gezicht lijkt dat niet snel te gebeuren. Dat neemt niet weg dat freemium vroeg of laat ook op consoles geïntroduceerd zal worden, wat Earl niet onrealistisch acht. Een interessante ontwikkeling en laat ons vooral weten of jij liever een game gratis speelt en tegen enige betaling wilt uitbreiden of dat je liever gewoon in één keer de volle mep betaalt en klaar bent.

“I don’t know if freemium gets to console but I do know that humans like free stuff. I also know humans who will pay for something if they’ve tried it out and they like it.”

“I’ve wondered if freemium expands beyond the tablet, Facebook and smartphones, and out into consoles?”[…]”I don’t think it’s impossible for that to happen.”