http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a3e398c1f137.jpg

Op de Gamescom 2009 was natuurlijk zomaar out-of-the-blue Gran Turismo 5 speelbaar. Op de persdag konden we op zijn minst even 20 minuten de tijd nemen om deze titel te spelen. Spelen deed ik niet zomaar, er stond een hele mooie PlaySeat klaar met daarboven een degelijke Sony Bravia. Tevens heb ik nog even een video opgenomen van een jongen die even voor mij de figurant wou uithangen en dus een stukje Gran Turismo 5 speelde.

Schademodel

De demo die te spelen was bleek vrij beperkt, en slechts een beperkt aantal dingen van de volledige game werden weergegeven. Eén van de grootste features die men kon bezichtigen was het schademodel. Het langverwachte schademodel kon niet echt indruk maken op mij, hoe jammer ik dit ook vond. Het schademodel voelde gewoon niet echt realistisch aan. Zo miste ik krassen en was er bijna geen deuk te bekennen in me bolide, het was toch een schademodel? Het enige wat er gebeurde zijn een paar dingen zoals spiegels en bumpers die los begonnen te hangen en that’s it. Geen kapotte lampen, diepe krassen, enorme deuken of andere dingen die je zou verwachten wanneer je met 100km/pu tegen de muur schaaft en beukt. En dit stelt teleur, er is zoveel hype gecreëerd rondom de aankondiging van het schademodel en dan wordt zo’n feature zo bagger uitgewerkt. Laten we hopen dat men hier wat meer tijd voor gaat nemen voordat de volledige versie klaar is.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a740c4713b68.jpg

Grafisch

Grafisch zag Gran Turismo 5 er beeldig uit, volgens een journalist die naast me zat had Sony deze demo expres wat mooier gemaakt omdat ze er een hoop dingen uit konden slopen aan features. Of dit waar is kan ik helaas niet bevestigen, maar je zou zoiets haast wel gaan denken want het zag er gewoon prachtig uit. Elk stukje van de auto is glimmende alsof die net gewassen was door een stel lekkere pitspoezen, alhoewel dat dan weer mijn fantasie is. De track waarop ik reed was een Tokyo Track, en ook de omgeving was behoorlijk indrukwekkend. Zo was het wegdek enorm gedetailleerd en was elk stukje weg uniek, ook de reclameborden en detail in de algehele omgeving was ongelooflijk, zo mooi.

Beperkte demo

Zoals ik al meldde was de demo erg beperkt en was het echt moeilijk een algehele indruk te krijgen van de game, het enige waar ik over kan oordelen zijn de grafische aspecten, racen en het schade model. De eerste twee zitten zoals je misschien al wel kunt raden dik in orde, het laatste is alleen iets waar ik nog niet helemaal blij over ben. Het schademodel had er naar mijn idee net zo goed niet in kunnen zitten, want zo is het ook niks. Het is nu wel een keer tijd dat we eens kritisch naar Gran Turismo 5 gaan kijken want de ontwikkeling duurt zo ontzettend lang en we hebben nog geen definitieve releasedatum. Een beperkte demo is alles wat ik heb kunnen zien, de uiteindelijke features van de game zijn nog net zo wazig als voorheen. Hoe diep gaat alles? Wat kunnen we allemaal aan onze auto doen? Hoe zit de online mode in elkaar? Hoe zitten andere modi zoals de NASCAR-mode in de game verwerkt? Het zijn allemaal vragen die helaas onbeantwoord bleven tijdens de Gamescom.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a3e391e0bd1d.jpg

Conclusie

De demo op de Gamescom 2009 was naar mijn idee een totaal verkeerde zet geweest. Ik was zo gehyped voor Gran Turismo 5 maar na hetgeen wat ik gezien heb op Gamescom is dit een beetje ingezakt. De demo was dan wel veel te beperkt om een goede indruk te krijgen, aangezien het juist de features zijn die Gran Turismo zo vet maken. Het is dan ook, zelfs nu nog, te vroeg om een oordeel te vormen over Gran Turismo 5. Maar wat er wel gebeurd is dat mensen steeds kritischer tegen de franchise aan gaan kijken, gezien het nu zo lang duurt moeten ze wel met een meesterwerk bezig zijn toch? Laten we het hopen want Gran Turismo is een franchise die voor een revolutie in het racing genre gezorgd heeft. Of ze dit weer voor elkaar kunnen krijgen, dat kan ik helaas nog niet zeggen.