Review: Adidas MiCoach – Als jij dat gespierde lichaam wilt hebben dat je altijd in commercials op tv voorbij ziet komen of als jij graag net zo breed wil zijn als die uit de kluiten gewassen buurman, dan is het eerste waar je aan denkt de sportschool. Fitness is alsmaar populairder aan het worden en de sportzalen schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond. Reden genoeg om er een game op te baseren en na verschillende pogingen van diverse uitgevers is het nu de beurt aan 505 Games, dat met Adidas MiCoach komt.

Het lichaam van een jonge god

Ik heb in mijn loopbaan als gamejournalist, recensent… hoe je het ook wil noemen, diverse games gespeeld die gericht waren op het verbranden van calorieën en jou het gedroomde lichaam bezorgen. Nu ben ik vanzelfsprekend per definitie een jonge knappe god, maar daar hebben die games werkelijk geen ene moer aan bijgedragen. Toch hebben uitgevers de illusie dat dit toch met games kan en iedereen moet vooral doen wat zij of hij wil. Er zullen ongetwijfeld vele iets te dikke gamers (no offence) wel baat hebben gehad aan dergelijke fitnessgames, maar als je net om de hoek komt kijken dan is Adidas MiCoach een interessante optie.

Althans, dat dachten wij voordat we daadwerkelijk aan de game begonnen. Vol goede moed in een trainingsoutfit, compleet met witte sportsokken en zweetbandjes sloten we de PlayStation Move en PlayStation Eye op de PlayStation 3 aan om eens deel te nemen aan diverse trainingen die allerlei lichamelijke aspecten zouden moeten verbeteren. Maar – en nu komt het – na een uur diverse modi en oefeningen geprobeerd te hebben, zweetten we ons een ongeluk, maar dat dan niet vanwege de oefeningen…

Waardeloze PlayStation Move registratie

De game maakt gebruik van de PlayStation Move en na het kalibreren zou je verwachten dat dit goed werkt. De registratie is echter behoorlijk waardeloos. Zo speelden we wat minigames waarbij we bijvoorbeeld inkomende ballen uit het doelnet moesten houden door domweg op het scherm de twee keeperhandschoenen te bewegen. Een andere minigame was het ingooien van een basketbal en hoe meer we hiervan door de basket gooiden, des te meer punten we kregen. Tennis is ook van de partij en werkt als minigame een beetje gelijk als de twee eerder genoemde sporten.

Nu is het uitvoeren van deze minigames niet echt moeilijk, maar in plaats van dat je scherm je totale beweegruimte is, is de daadwerkelijke beweegruimte groter. Als alles vloeiend mee zou bewegen, had dat geen problemen opgeleverd. Helaas verschuif je vaak plots van positie na wat geknoei wat je totaal uit de concentratie haalt. Een wat merkwaardige keuze die het spelplezier niet ten goede komt. Voor zover er spelplezier is overigens, want je bent ontzettend aan het knoeien met de PlayStation Move, wat zweten tot gevolg heeft. De game valt eigenlijk geen game te noemen en dat komt doordat de game zichzelf extreem serieus neemt.

Game neemt zich enorm serieus

Best grappig dat een game zeer serieus is en dat de basis, de besturing, sowieso al niet werkt. Dan hebben we het enkel nog over de minigames gehad, maar de game bevat meer. Zo kun je een trainingsplan opzetten en dit bestaat uit allerlei lichamelijke proeven die elk enkele seconde duren. Dit gaat uiteraard in combinatie met de PlayStation Move. Bij veel van dergelijke oefeningen is de PlayStation Move echter een totaal overbodig vehikel. Ik bedoel, hoe moet je nu opdrukken met een PlayStation Move in de hand? Inderdaad, dat werkt dus totaal niet. Ook hierbij is de registratie beroerd en dan is de optelsom snel gemaakt… allemaal waardeloos.

Als we nu zo terugkijken op het spelen met de game, waar we na het eerste uur behoorlijk veel moeite mee hadden, vragen we ons af wat we nu eigenlijk hebben zitten doen. Het is zulke klinkklare onzin om dit serieus aan te schaffen, want wat het in feite is, is een interactieve trainingsvideo. Jazeker, een trainingsvideo. Ik heb geen game nodig waarin een bekende sporter mij in compleet zinloze filmpjes van één tot twee seconden motiveert om te gaan opdrukken, planken en meer. De sportschool is in dat opzicht een beter alternatief en als je gierig bent is er vast wel iemand op YouTube met een serie workshops.

Als geheel heeft Adidas MiCoach best wel veel te bieden. Dan hebben we het over verschillende sporten en de daarop afgestemde lichamelijke oefeningen, maar de beroerde PlayStation Move registratie en in sommige gevallen volstrekt idiote werking gooien roet in het eten. We begrijpen dat de ontwikkelaar iets leuks wil doen met de PlayStation Move, maar op deze manier zal niemand er blij van worden. Nogmaals: opdrukken met een PlayStation Move in de hand? Hoe verzin je het, echt. Je merkt het al, ook nu ben ik nog met stomheid geslagen.

Bekende sporters motiveren jou

Goed, de game is qua gameplay niet echt spectaculair. Je kunt dagelijkse schema’s afwerken, je speelt zo nu en dan een geinige minigame en als je interesse hebt kun je de verschillende oefeningen ook apart nog eens doorlopen. De game zit verder vol met bekende sportmensen die dingen uitleggen aangaande het lichamelijke effect en zij demonstreren ook de oefening. Zij vertellen er echter niet bij wat je precies moet doen met de PlayStation Move, waardoor het bij veel oefeningen eigenlijk neerkomt op giswerk. Weer zoiets wat een PlayStation Move integratie echt optimaal maakt… niet dus.

Deze bekende figuren variëren van Dwight Howard (basketball) tot Kaka (voetbal) en het is op zich wel leuk bedacht om hen aan te trekken, maar als je deze figuren aan je game verbindt, zorg dan wel dat ze echt wat toevoegen. Of nu Kaka of een volstrekt onbekend iemand een oefening voordoet, dat interesseert mij eigenlijk bijzonder weinig. Tel daarbij op dat er ook figuren voorbij komen die met een Engels accent praten en in sommige gevallen zijn ze niet eens goed verstaanbaar. Daarmee komen we ook tot een merkwaardige conclusie waarbij we constateren dat de game an sich wel potentie heeft als je naar het idee kijkt, maar op elk vlak de plank volledig misslaat.

Is er dan nog wat goeds over de game te vertellen? Jawel: zo is het menu ontwerp erg netjes en grafisch ziet het er best oké uit. Toch begint het op een gegeven moment wat te vervelen en dat komt domweg doordat je merkt dat het eigenlijk één inspiratieloze bende is, die echter niet lelijk te noemen valt. Hetzelfde geldt voor de muziek. Je hoort veelal een ontspannend deuntje, maar ook deze gaat op een gegeven moment irriteren. Wel is het delen van je resultaten online best geinig gedaan en de hoeveelheid aan oefeningen is enorm, maar of je het lang zal volhouden…

Adidas MiCoach is concluderend een mislukking op bijna elk vlak. Zo stoorden we ons aan de beroerde PlayStation Move registratie, de wat eentonig wordende omgevingen en de op lange termijn irritante deuntjes. Daarnaast zijn vele oefeningen vrij traditioneel waardoor je jezelf al snel afvraagt waarom je hiervoor een game koopt. Een trainingsvideo op DVD of op YouTube levert exact hetzelfde resultaat op en hierbij word je dan niet gehinderd door de PlayStation Move die je vast moet houden in de meest onhandige posities. Het meest positieve aspect van de game is dat we goed hebben kunnen lachen en dat voornamelijk door de merkwaardige keuzes van de ontwikkelaar.

• Veel oefeningen
  • Online werkt prima

• Grafisch op ten duur eentonig