http://playsense.nl/images/file/img_5025107900e0b.jpg

Review: Sleeping Dogs – Square Enix heeft voor de verandering eens een hele andere titel dan dat we gewend zijn van de uitgever. Een flinke tijd terug kondigde Activision aan bezig te zijn met een nieuw deel binnen de True Crime-franchise, namelijk TC: Hong Kong. Deze titel werd alleen plots verkocht aan Square Enix en alhoewel ze de naam niet over hebben genomen, kreeg Square Enix een bijna complete game aangeleverd. Hierop zijn ze verder gaan bouwen en daaruit is Sleeping Dogs ontstaan, een game die zich afspeelt in de magische stad Hong Kong. Of de game alleen net zo magisch is als de stad zelf, dat ga je te weten komen in deze review.

Een kleine introductie

Je bent zoals in andere vergelijkbare games dit keer geen full-time crimineel. Je infiltreert weliswaar in een grote criminele organisatie die actief is in Hong Kong, maar je doet dit als undercover agent. Het is aan jou de taak een volledige mafia-organisatie op te rollen, maar dit doe je wel van binnenuit. Aangezien je niet zomaar als agent aan de slag kunt gaan als grote speler binnen zo’n criminele organisatie zul je hard je best moeten doen. Dit houdt natuurlijk ook in dat je wel een aantal verkeerde dingen moet doen om geloofwaardig over te komen.

De protagonist in de game is Wei Shen, een agent die is opgegroeid in de wijken van Hong Kong. Toen hij slechts 10 jaar oud was verhuisde Wei samen met zijn moeder en zus naar San Francisco. Vanaf 2006 ging hij aan de slag bij de SFPD, de politie in San Francisco. In San Francisco heeft Wei Shen ook in het verleden als undercover agent gewerkt binnen een Aziatische criminele organsiatie. Toen zijn taken er daar op zaten is hij naar Hong Kong gegaan om de Chinese Triad binnen te dringen en dan specifiek de Triad Sun On Yee.

De reden dat Wei is gekozen voor deze operatie is omdat hij enkele jeugdvrienden heeft binnen deze triad. Zijn ingang binnen de organisatie is dan ook via een oude vriend (Jackie) die hij ontmoet in de gevangenis. Hij kwam in Hong Kong in de gevangenis door een opgezet misdrijf van de HKPD, waar hij belandde volgens plan.

http://playsense.nl/images/file/img_5025120c7bdd3.jpg

Een kalm begin

Sleeping Dogs is echt een hele grote game en dus moet je niet verwachten dat je meteen na de eerste missie al alles kunt gaan doen. De game kent een hele innovatieve manier van ‘introduceren’ die je langzamerhand wegwijs maakt binnen Hong Kong. Door middel van missies te spelen rol je binnen bij de Sun Yee On, de triad waar je undercover aan de slag gaat. Je maakt kennis met een Red Pole (een enforcer) van de Sun Yee On en je begint uiteraard als soldaat en werkt jezelf vanuit deze positie omhoog.

De Chinese mafia werkt compleet anders dan bijvoorbeeld de Italiaanse. Bij de Triad draait alles veel meer om het broederschap. Verraad is in principe het allerergste wat je kunt doen binnen de Triad en het is heel belangrijk dat je goed voor je vrienden en familieleden zorgt. Er is een overduidelijke hiërarchie en wanneer je wat bekender met de organisatie raakt zal je dit ook wel gaan merken. Als politieagent moet je alleen natuurlijk wel af en toe even slikken als onderwerpen zoals verraad aan worden gesneden, wat regelmatig gebeurt.

Het wordt alsmaar mooier

Wat de ontwikkelaars van deze game hebben geprobeerd te doen is je te laten voelen en zien hoe het is om deel uit te maken van de triad. Iedereen binnen de triad begon natuurlijk ooit als een voetsoldaat en dan is het leven vaak niet zo bijzonder. Dit geldt ook voor jou als speler: je kruipt helemaal in de huid van een voetsoldaat en maakt zo van begin tot eind mee hoe zo iemand zich ontwikkelt binnen de organisatie. In het begin zul je vooral kleine klusjes moeten opknappen, iets wat natuurlijk allemaal begint met het ophalen van beschermingsgeld bij winkeliers en standhouders. Naarmate de game vordert, zul je merken dat je steeds meer en meer een selfmade man begint te worden.

http://playsense.nl/images/file/img_502905ff00e6b.jpg

Waar je ooit begon in een krotten appartement, krijg je op den duur prachtige appartementen in de duurste buurten van Hong Kong. Je merkt ook heel erg het verschil tussen de wijken waarin je eerst aan het werk was en de wijken waarin je langzamerhand actiever begint te raken. Zo zag je in het begin van het spel nog allemaal ‘goedkope’ auto’s rondrijden in je wijk en krijg je later steeds meer luxe te zien. Zodra je in principe verhuist naar Central Hong Kong begint het allemaal pas echt op gang te komen en dat is nog niet eens de rijkste buurt. De straten zijn schoner, de winkels luxueuzer en de auto’s die je tegenkomt zijn van een veel hogere klasse dan voorheen.

Deze manier van omhoogwerken merk je ook aan het werk dat je aanneemt. Zo neem je verder in het spel een bekende Amerikaanse muziekproducent mee op stap naar een nachtclub. Je merkt dan echt dat je niet meer dat kleine soldaatje bent van in het begin. Je begint echt bakken met geld te verdienen en je kunt steeds rijker en mooier leven. Je haalt een paar mooiere kleren, je koopt een dikke Rolls Royce en je voelt je opeens de koning van Hong Kong. Dit is dan ook de enorme impact die de Triad op iemands leven kan hebben. De organisatie schenkt haar leden veel macht en rijkdom en dat mag je zelf allemaal ondervinden. Dit brengt de game echt bijzonder mooi en goed over, iets wat er voor zorgt dat het wegleggen van de controller een hele moeilijke opgave wordt.

Wat je kunt verwachten

Veel mensen hebben ongetwijfeld nog een beetje hun twijfels bij Sleeping Dogs; het blijft immers een gloednieuwe game. Je kunt deze game het beste zien als een kruising tussen Grand Theft Auto en Mafia II. De manier waarop de game werkt lijkt erg sterk op die van de GTA-series, maar identiek is het niet. Het grootste verschil tussen Sleeping Dogs en een GTA-game is dat je bij GTA alles veel meer met een knipoog in de schoot geworpen krijgt. Dit is ook meteen het sterkste punt van GTA. In een game als GTA kun je meteen je auto uitstappen en met een bazooka de grootste chaos aanrichten die de mensheid ooit heeft gezien. Dit maakt GTA tof en deze manier van gameplay zal ongetwijfeld ook altijd voort blijven bestaan binnen de franchise. Dat is precies waar Sleeping Dogs dan ook dingen anders aanpakt.

In Sleeping Dogs gaat het niet om dat geouwehoer op de straten en het opblazen en schieten van burgers die toevallig op je pad komen. Alhoewel die mogelijkheid in beperkte mate bestaat, is dat niet waar de game zijn charmes vandaan haalt. In Sleeping Dogs draait alles om dat gevoel van hoe het is om een heel machtigTriad-lid te zijn en hoeveel mogelijkheden dit voor je opent. Je leeft elke dag maar weer op het randje en je hebt een breed scala aan contacten in de hoogste sferen. Je voelt hoe het is om een machtig iemand te zijn, maar tegelijkertijd voel je ook hoe moeilijk het is om undercover te blijven. Je bent niet als in GTA iemand die helemaal op zichzelf is, je moet ook rekening houden met het feit dat je een agent bent. Je leest namelijk weleens over undercovermissies van de politie of ziet het in films, maar je weet niet hoe het is om zelf zo iemand te zijn. Dit is ook iets wat Sleeping Dogs je laat zien in de game: hoe het is om undercoveragent te zijn binnen zo’n organisatie.

http://playsense.nl/images/file/img_5029049f86cc0.jpg

Een overeenkomst die de game deelt met GTA is bijvoorbeeld het feit dat je een enorme stad hebt waar je vrij in kunt doen en laten wat je wilt. Steel een auto, motor of een speedboat en leef je uit. Er zijn winkels waar je in kunt, mensen die je aan kunt spreken, talloze verschillende en leuke side-missions zoals straatracen maar ook het oppakken van drugsdealers. De game stelt absoluut niet teleur qua stad en in wezen zou je wel een hele review kunnen wijden aan alleen al de vele mogelijkheden die de stad biedt. Er is echt van alles te doen en de sfeer is werkelijk fenomenaal. De stad ademt en leeft en je merkt dat Hong Kong echt een geweldige plek op aarde is. Je zult je geen minuut vervelen in de stad: er zijn talloze plekken die je kunt ontdekken en overal is wel wat te doen, of het nu een activiteit of een missie is. Er is zelfs veel, en dan ook echt veel, meer te doen dan in bijvoorbeeld GTA IV, waar de stad naar mijn mening een stuk minder leefde dan in Sleeping Dogs. Dit is een uitspraak die je mij niet snel ziet maken, maar Sleeping Dogs verdient het gewoon om hiervoor een compliment te krijgen.

Kleine minpunten

Met een game van dit formaat valt het bijna niet voor elkaar te krijgen om alles perfect te maken. Zo zie je soms een vijand door een muur heen vallen of iemand in een auto stappen zonder dat de deur opengaat – van die kleine technische foutjes. Echt vaak gebeurden dit soort dingen niet, dat is dan wel weer heel positief. Qua missies zijn er soms ook dingen die niet echt volgens plan gaan. Zo heb je op een gegeven moment een missie waarbij je iemand genaamd Johnny Ratface achterna moet rijden en te pakken moet zien te krijgen terwijl je zijn team uitschakelt. Dit viel allemaal te ‘bypassen’ door meteen naar de auto te rijden waar hij in zat en erop te klimmen, dat terwijl het eigenlijk de bedoeling was om eerst vele vijanden uit te schakelen.

Dan heb je nog het geluid. Dit is niet echt het sterkste punt van de game. Vaak zijn de deuntjes die je hoort redelijk eentonig. Soms kickt er ook een spanningsopbouwende soundtrack in en dat terwijl je gewoon in het zonnetje op een motor klimt. De voetstappen in je appartement zijn ook behoorlijk irritant en Sleeping Dogs is geen game die ik zoals andere titels met een hoog volume speel. De radiostations zijn ook niet echt leuk om naar te luisteren en de muziek viel vooral bij mij echt zelden in de smaak. Natuurlijk is de muziek ook meer persoonlijk, maar echt passend bij de game vond ik het ook niet.

http://playsense.nl/images/file/img_502904e02ede7.jpg

De grafische pracht van Hong Kong

Vaak is het met dit soort games niet eens zo heel erg belangrijk hoe mooi het er allemaal uitziet. De gameplay is juist wat er het meeste toedoet en het feit dat het dan grafisch wat minder is neem je graag voor lief. Je moet snappen dat een open wereld game als deze echt een hele hoop vraagt van de console en dus niet alle ruimte heeft om grafische toeters en bellen aan te zetten. De game ziet er als je close-range kijkt enorm gedetaileerd uit en de lichteffecten zijn prachtig, maar zodra je in de verte kijkt zie je toch wat ‘mindere’ textures. De gebouwen komen heel lelijk langzamerhand tevoorschijn en dat is nou niet echt het meest mooie uitzicht. Hier valt uiteindelijk wel mee te leven en ik vind eigenlijk dat Sleeping Dogs er beter uitziet dan dat ik had verwacht met zo’n enorme game.

Qua voertuigen merk je dat ze een stuk minder gedetailleerd zijn dan de wereld om je heen; hoe dit komt weet ik niet. Ook is het zo dat je auto’s veel minder snel schade oplopen dan in bijvoorbeeld een GTA. Dit vond ik zelf alleen maar leuker en het gaf me een reden om nog roekelozer te rijden. Helaas is het besturen van de wagens alleen niet zo als in GTA, het is hier een stuk simpeler en voelt soms wat nepper aan. Een positief punt is alleen wel dat er geen ‘waas’ over de game hangt of dat je geen last hebt van ‘screen-tearing’ zoals in Mafia II. De framerate is ook behoorlijk soepel en kakt misschien alleen een heel klein beetje in tijdens shoot-outs op hoge snelheid, maar als je dat niet kunt verwaarlozen weet ik het ook niet meer. Ik denk dan ook dat de stabiele framerate en het gebrek aan screen-tearing en/of een waas bij de game ervoor zorgen dat die kleine grafische minpuntjes bijna niet opvallen.

http://playsense.nl/images/file/img_50290559df800.jpg

Wapens en Martial-Arts

Wat je meteen zal gaan opvallen is dat je niet zomaar altijd een wapen op zak zult gaan hebben. De triad gebruikt wel wapens, maar het is lang niet zo normaal als in bijvoorbeeld de Westerse-wereld. Veel gebeurt op de ouderwetse manier en dat is met de vuisten en met messen. Je zult dan ook in de game regelmatig je martial-arts skills moeten bijschaven, want knokken zal regelmatig aan de orde komen. In de stad zelf kun je ook participeren in straatgevechten en op deze manier meer bekendheid krijgen en natuurlijk ook meer HKD, Hong Kong Dollars, verdienen. Wanneer er dan wel een shoot-out op je pad komt, is dit ook meteen heel grootschalig en te bruut voor woorden. Vaak gebeurt het vanuit een auto en beschiet je de achtervolgende vijanden vanuit je bolide, wat echt heel vet is. De auto’s exploderen dan voor je en je rijdt door de rookwolk en zee aan vuur heen alsof je het elke dag doet – net een goede Hollywood-film.

http://playsense.nl/images/file/img_502907212df3a.jpg

Conclusie

Met de release van Sleeping Dogs is er eindelijk waardige concurrentie voor games als GTA en anderen binnen het free roaming genre. Op dit moment is dit echt de absolute top als het om open-world games gaat en Sleeping Dogs is echt een fenomenale game die veel mensen aan zal spreken. Het is een mix tussen Grand Theft Auto en Mafia II en dat is een combinatie die zo onzettend goed uitgewerkt is, dat het echt indruk maakt. Wat een game is dit toch! De geweldige stad van Hong Kong en de gevarieerde missies maken van deze game een regelrechte hit.

Pluspunten

  • Stad leeft enorm en er zijn talloze activiteiten te vinden
  • Je krijgt een kijkje achter de schermen bij de triads
  • Hong Kong is echt een geweldige setting voor een game
  • Veel variatie als het gaat om de missies
  • Shoot-outs lijken regelrecht uit een film te komen

Minpunten

  • Soundtrack is niet heel geweldig
  • Auto’s besturen niet heel erg realitisch
  • Draw-distance niet bijzonder hoog