Activision heeft met Call of Duty goud in handen. De jaarlijkse delen weten bijna ieder jaar de records van een jaar eerder te verbreken en het later dit jaar te verschijnen Call of Duty: Black Ops II zal weer records moeten gaan vestigen. Doordat de franchise in de afgelopen tien jaar een enorme groei heeft doorgemaakt en Activision blijft innoveren met services zoals Call of Duty: Elite zal de franchise ongetwijfeld nog verder groeien.

Activision denkt er ook zo over, want zij zijn er van overtuigt dat de Call of Duty franchise nog niet aan haar einde komt. Sterker nog, door het aanboren van nieuwe markten met bijvoorbeeld Call of Duty Online groeit de franchise nog verder. Dit zegt althans Michael Sportouch, Europese Activision VP.

“Even with Modern Warfare 3, we are continuing to see growth of the franchise – specifically in new markets and also some mature, established markets in Europe. And we want to keep pushing the franchise in new directions. We’ve signed a Call of Duty partnership in China with Tencent, where we will grow the franchise with a free-to-play, micro-transaction game.”[…]”We certainly don’t think the growth is over and the growth could come from an actual retail game like Black Ops II.”

Verder heeft de vrij lange levensduur van de huidige generatie consoles ook te maken met de positieve groei van de franchise. Toch is het natuurlijk afwachten wat Call of Duty: Black Ops II gaat doen, want het is een feit dat de eerste Black Ops in de eerste instantie succesvoller was dan Call of Duty: Modern Warfare 3. Dat Activision het gat opvult met Call of Duty Online is voor hun mooi meegenomen, nietwaar? We gaan het eind dit jaar zien.

“We have benefitted from the extended console cycle but what we have really benefitted from, and I’m sorry to sound like a broken record, is this huge amount of feedback and data from the multiplayer backbone. But yes, that helps us refine the experience, to understand what people like and how they play.

That’s an aspect of what’s been happening during this console title. The increase in connectivity on consoles worldwide has gone up while the consoles have been unchanged and that’s supported what we do in multiplayer.”