http://playsense.nl/images/file/img_502bd61d965c4.jpg

Impressie: Call of Duty Black Ops: Declassified – Call of Duty op de PlayStation Vita, dat is waar de handheld om schreeuwt. Zeker na de flitsende start van de Vita en de matige periode erna begint het hoog tijd te worden dat er een game van groot kaliber het assortiment gaat versterken. Na de aankondiging van de game vorig jaar en het tonen van het definiteve logo op de E3 wisten we nog niets. Maar daar was de game dan, op de GamesCom — wij woonden een zeer korte, maar interessante presentatie bij achter gesloten deuren.

Alles wat je van Call of Duty verwacht zit in de game

Call of Duty hoeven we als franchise niemand meer toe te lichten dus daar kunnen we kort over zijn. Zeker als we bij de presentatie het één en ander te zien kregen wat in feite exact aansluit op de franchise. Alles wat je van een Call of Duty zou verwachten zit in de game. Een singleplayer, een multiplayer en dat laatste met de nodige elementen die door de jaren hun intreden hebben gemaakt. Bij de presentatie kregen we echter helemaal niets van de singleplayer te zien. Wel werd er kort even het één en ander vertelt over de singleplayer.

Zo zal de singleplayer perfect gaan passen in de franchise en qua verhaal speelt het zich tussen het eerste en tweede deel af. Wat we echter daadwerkelijk krijgen is nog de grote vraag, aangezien er nogal veel tijd tussen de eerste en tweede Black Ops zitten. Maar goed, het zal ongetwijfeld erg interessant gaan worden, hopen we dan maar. Naast dat kwamen we ook te weten dat de singleplayer voornamelijk gebaseerd is op opdrachten die jij als speler zal moeten voltooien. Denk dan aan time trials en survival missies. Het lijkt er dus op dat de singleplayer in verhouding met de reguliere delen veel minder een achtbaanrit zal zijn, maar dit zal later moeten gaan blijken.

Pick up and play gehalte

Het is belangrijk dat er een enig pick up and play gehalte in de game te vinden is en dat zullen korte missies binnen de time trial en survival sectie ongetwijfeld prima gaan opvangen. Heel veel meer dan dit weten we niet over de singleplayer en de presentatie ging dan voornamelijk ook over de multiplayer. Het lijkt er op dat de singleplayer meer aanvoelt als iets voor erbij dan als een heus gelijkwaardig onderdeel aan de multiplayer. Deze multiplayer is overigens echt zoals je het zou moeten verwachten. De manier van spelen, de killstreaks, het verzamelen van XP… het is allemaal identiek aan de delen op de consoles.

De multiplayer zal met voldoende man gespeeld kunnen worden om het in de gaten te houden, maar dat is dan wel alleen via Wi-Fi. Verder zul je in de multiplayer diverse bekende Call of Duty modi tegenkomen, denk dan aan: Deathmatch, Team Deathmatch, Free for All, Kill Confirmed en nog veel meer. Eerder noemden we al eventjes de bekende Call of Duty multiplayer elementen die hun opwachting zullen maken in de game, maar we moeten zeker niet de mogelijkheid tot prestigen en het gebruik van killstreaks vergeten. Sommige killstreaks gebruiken overigens de features van de PlayStation Vita.

Als je bijvoorbeeld mortieren wilt inroepen, dan activeer je deze killstreak en vervolgens kun je door op het scherm de plek van inslag aan te drukken gaan bepalen waar de mortier terecht komt. Verder gebruikt de game de touchfeatures voor het gooien van granaten en meer van dat soort dingen. Het is niet heel bijzonder, maar op zich wel geinig. Hetzelfde kan gezegd worden over de graphics, want ja het oogt Call of Duty, maar om nu te zeggen dat het een mooie game voor de handheld is… nee. Is het dan lelijk? Nee, dat ook niet echt, maar het is nergens echt heel erg spectaculair.

http://cdn.psx-sense.nl/wp-content/uploads/2012/08/20925GamesCom1_gallery_post.jpg

Voorlopige conclusie

Eindelijk hebben we Call of Duty Black Ops: Declassified gezien en dat werd wel eens tijd ook. Alleen het gehoopte ‘van de stoel geblazen’ effect kwam niet echt naar voren. Ja, het bevat alles wat je van een Call of Duty zou verwachten, maar het lijkt meer op een slap aftreksel van de eerste Black Ops. De manier waarop de ontwikkelaars de game speelden in multiplayer leek dan wel bijzonder vlot te gaan dus daar hoeven we ons weinig zorgen om te maken. Wel hopen we dat de game toch nog een beetje origineel uit de hoek gaat komen en dat er op een wat innovatievere manier gebruik gemaakt gaat worden van de unieke features van de handheld. Tevens hebben we grafisch mooiere games gezien. Maar goed, de demonstratie was kort, de game is nergens heel bijzonder en het kan nog alle kanten op. Vooralsog is het dus nog even afwachten hoe het uiteindelijke product zal zijn.