Impressie: Puppeteer –
De persconferentie van Sony voorafgaand aan de GamesCom stond bol van de aankondigingen, zoals de nieuwe games voor de Vita, maar ook de PlayStation 3 bleef niet achterwege. Twee games van JAPAN Studio werden namelijk wereldkundig gemaakt. De eerste was het interessante RAIN en de tweede was Puppeteer. Ogenschijnlijk heeft die laatstgenoemde veel weg van Media Molecule´s LittleBigPlanet, maar na een presentatie van de game weten we nu dat het toch iets anders en heel tof gaat worden.

Zoontje is het gamen snel zat

Wat Puppeteer en LittleBigPlanet met elkaar gemeen hebben is dat het beiden 2D sidescrolling platform games zijn, maar ook dat ze beide een wat kinderlijke en aandoenlijke uitstraling hebben. Echter bevat deze nieuwe titel van de studio die ons eerder Gravity Rush gaf een eigen karakter en stijl. Dit kwam duidelijk naar voren tijdens de presentatie, welke onder leiding was van creative director Gavin Moore. Voordat we ook maar iets van gameplay zagen vertelde hij uitgebreid hoe men op het idee van Puppeteer is gekomen. Hij zei dat hij weleens samen met zijn zoontje zat te gamen en dat deze er al vrij snel op uitgekeken was. Na een halfuur vroeg hij aan zijn vader of hij buiten mocht spelen. Als een goede ouder motiveer je dat natuurlijk en zeker in deze periode van het jaar.

Alleen als creative director bij JAPAN Studio had hij wel zoiets van: waarom is de spanningsboog zo laag bij het spelen van een computerspel? Hij baalde er van vanuit het oogpunt van zijn functie dat zijn zoon zo snel al iets anders ging doen. Terugkijkend op zijn eigen jeugd bedacht hij waar hij toen vaak mee bezig was en waar hij zijn fantasie in kwijt kon. Hij speelde dan alleen games waarin veel tekst voorkwam wat ruimte bood voor zijn eigen fantasie. Door deze gedachtegang kwam hij terecht bij het traditionele Japanse theater genaamd Banraku. Bij dit soort theaters worden scène´s en thema´s vaak afgewisseld tijdens een voorstelling gepaard met veel kleuren. Hierdoor blijf je volgens Moore op het puntje van je stoel zitten door de variatie en omdat je nieuwsgierig blijft van wat er in de volgende scène zit.

Omgetoverd tot pop zonder hoofd

Zo kwamen de makers dus bij de opzet van Puppeteer, waar je dus als ware in het publiek zit van een theater. De voorstelling die je gaat zien gaat over een jongen met de naam Kutaro, welke naar de maan wordt ontvoerd. Daar wordt hij vervolgens omgetoverd tot een houten pop en omdat dit nog niet genoeg is trekt een boosaardige koning zijn hoofd er af. Vervolgens moet jij taken uitvoeren voor wat op een heks lijkt en zo kun jij proberen jouw hoofd terug te vinden. Door voor haar te werken verken je namelijk de wereld en kun je alles onderzoeken. Hulp tijdens deze zoektocht krijg je in de vorm van een vliegende kat die constant bij je zult zijn. Het klinkt allemaal heel vaag, maar in het verloop van de game zal het verhaal zich ontvouwen en meer helder worden. Het is dus allemaal wat vreemd, maar dat maakt het juist wel erg boeiend.

Het verliezen van jouw hoofd en de rondvliegende kat zijn trouwens onderdeel van de gameplay. In de zeer kleurrijke en afwisselende levels die tijdens de presentatie werden getoond zagen we dat Kutaro andere pophoofden kan opzetten. Met die hoofden zijn weer vaardigheden aan verbonden. Zo pakte hij een hoofd op wat veel op een hamburger leek en maakte van een object in het level een hamburger wat vervolgens als springkussen fungeerde. Zo kon Kutaro zijn weg vervolgen. De rondvliegende kat heeft overigens ook een functie. Deze kun je namelijk ook bedienen en zo onderzoek doen in een level. Zo liet men zien dat je objecten kan slopen waardoor Kutaro maanstenen kan verzamelen. Wat je daar precies mee kun doen weten we nog niet precies, maar wellicht kun je zo een score opbouwen.

Al prachtig, origineel en gevarieerd

De spelwereld is op deze wijze interactief, maar hoewel er een vast camerastandpunt is beweegt er veel in de levels. Denk dan aan voorwerpen die bewegen of de lampen van het theater die de hele tijd de hoofdpersonages volgen. In een rap tempo werden de achtergronden afgewisseld en dit zorgde tijdens de korte demonstratie al voor veel variatie. Daarnaast oogt het allemaal erg origineel en spelen kleuren en geluiden een grote rol zoals het er nu naar uit ziet. Eerder zeiden we dat de game een vast camerastandpunt bevat en men zei dat ze dit hebben gedaan zodat ze de kracht van de console het meest kunnen gebruiken voor de inrichting van de levels en de details. Wat dat betreft moeten we ze voorlopig gelijk geven in deze keuze, want het zag er werkelijk prachtig uit met strakke graphics, veel details en mooie effecten.

Voorlopige conclusie

Naast de hoofden en de vliegende kat, welke je kunt gebruiken zullen er meer middelen beschikbaar zijn om puzzels op te lossen die verspreid zijn in de verschillende achtergronden of thema´s, zoals je ze ook kunt noemen. Eentje die we zagen was de schaar waarmee Kutaro stukken draad mee door knipte. Toen we dit zagen dachten we even dat dit een ideale game zou zijn voor de Vita en na de presentatie werd nog gevraagd of dat een optie is. Ontkennen deden ze het niet, maar meer konden ze niet zeggen. En wellicht denk je wel dat dit een PSN titel is, maar nee, deze komt als volwaardige game naar de winkels. Puppeteer zorgde door de gekke personages en de stijl in de levels dat het alsmaar boeiend bleef om naar te kijken. Een game waar kinderen wellicht straks niet meer mee kunnen stoppen terwijl de vader of moeder jaloers mee zit te kijken. Dit gaat echt een speciale titel worden.