Hands-on: Borderlands 2 – Een turbulente periode ging aan de eerste Borderlands game vooraf toen ontwikkelaar Gearbox software ineens het roer besloot om te gooien. Borderlands zou niet meer het levenslicht zien als de game die wij onder ogen kregen bij de eerste trailer. Integendeel: Borderlands zou een unieke grafische stijl meekrijgen en boven alles zou de game haar serieuze tintje verliezen. Dat alles kwam de game achteraf alleen maar ten goede toen iedereen de game aanschafte voor de veelzijdige singleplayer, de coöp modus en de buitengewoon lange speelduur. Ieder kreeg wat wils en allen kregen zeer zeker waar voor hun geld. Kortom: Borderlands was top en zal een bitch zijn om te evenaren. Toch gaat Gearbox de uitdaging aan en wij laten ons maar al te graag weer meeslepen door deze speciale ervaring.

Wat een vertoning!

Bij de aankondiging van Borderlands 2 was iedereen enorm opgewonden, maar de echte hype kwam pas toen de belangrijke details werden vrijgegeven. Meer wapens dan ooit tevoren (hiermee staan ze zelfs in het Guinnes Book of Records!), weer de oneindige vrijheid om te doen wat je wil, een speelduur waar de gemiddelde game niet tegenop kan en Collector’s Editions waar je “U” tegen zegt… je kon eigenlijk niet om Borderlands 2 heen. De fans van het eerste deel, maar ook de nieuwe aanhang zagen de game wel zitten. Nu de releasedatum nadert lopen de spanningen alleen maar méér op, want de pakkende en vaak grappige trailers zetten de game in extra goed licht, terwijl het precies binnen de lijntjes kleurt van wat je van Borderlands 2 verwacht.

In de drie demo’s die ik heb mogen waarnemen en zelfs gedeeltelijk heb mogen spelen komt precies die sfeer naar voren. Het is een lekker losse game met enorm veel humor, waarin je vooral de mogelijkheid hebt om jezelf naar eigen idee te ontwikkelen. De nieuwe classes die je tot je beschikking krijgt zullen allemaal wederom hun eigen karaker hebben, aangevuld met leuke one-liners. Ook de skilltrees bevatten weer zieke extra’s en upgrades om je personage extra dodelijk te maken. Vrees wel voor verkeerde keuzes, want een herindeling van je skills is niet op elk moment een optie. Bekijk dus eerst goed welke skills jou aanspreken en jouw speelstijl het best aanvullen. Houd indien mogelijk één specifiek doel voor ogen en spreid je skills niet teveel. Wanneer je de laatste upgrade voor de special move van je personage niet behalen kunt – want geloof me: die is vet en verschrikkelijk handig – dan heb je de poten onder je stoel uitgezaagd…

Vrijheid = blijheid

Het is heel onwaarschijnlijk dat een mens tevreden is wanneer hij zijn eigen keuzes niet kan maken. Het zit nu eenmaal niet in de menselijke aard om dit te aanvaarden als normaal, al is die keuze compleet de verkeerde. Daarom zijn gamers over het algemeen enorm tevreden als ze de vrijheid krijgen om te gaan en staan waar ze willen in een game. Ook Gearbox gebruikt Borderlands 2 als hun uitlaatklep, want het is namelijk hun enige franchise die je ultieme vrijheid biedt. Je kunt overal heen en je specialiseren in wat je maar wilt. Wil je een missie doen die 10 levels boven het jouwe ligt? Dat kan, maar het is slechts aan te raden als je een doodswens hebt of in coöp speelt met een paar vrienden, wat mogelijk is via splitscreen of online.

De missies in Borderlands 2 brengen je door verschillende gebieden, die in tegenstelling tot het eerste deel veel gevarieerder zijn. Niet alleen qua omgeving, maar ook de vijanden die je er tegen komt bieden meer afwisseling. Daarnaast zijn de doelen waar je in een missie naartoe werkt niet meer zo beperkt als voorheen, wat dus betekent dat Gearbox bijna alle minpunten heeft aangepakt en er een leuke twist aan heeft kunnen gegeven. Speel je coöperatief, dan zal je al helemaal aan je trekken komen. Dit blijkt uit de extra uitdaging die je voorgeschoteld krijgt wanneer je een extra lid aan je team toevoegt. Hordes additionele vijanden maken je het lezen zuur, maar maken de game wel een stuk spannender. Bovendien is de competitiviteit dan op zijn maximum en de speelwaarde op zijn hoogst.

Vergeet niet te pre-orderen!

Naast de vier nieuwe speelbare personages – Salvador, Maya, Axton en Zer0 – kom je ook nog de oude bekenden uit de eerste Borderlands tegen die jou tijdens de storyline helpen om het kwaad in de kiem te smoren. Er is echter ook nog een vijfde speelbare personage die je misschien nog niet was opgevallen en dit is de Mechromancer. Gewapend met de meest overpowerde skilltree is zij alleen beschikbaar via een downloadcode. Wees gerust, zij komt in combinatie met een pre-order bij (bijna) elke retailer. Ze blijkt ook een geschikte kandidaat te zijn voor wanneer je je vriendin mee wilt laten spelen door haar ability genaamd “Close Enough”. Deze zorgt voor een extra grote kans om je doelwit, zelfs als je compleet mis schiet (lees: in de lucht, op de grond of 180 graden de andere kant op), alsnog te raken.

Voorlopige conclusie:

Borderlands 2 is een game die, ondanks de eigenzinnige stijl, in bijna elke gamescollectie past en eigenlijk zelfs “thuis hoort”. Het heeft een hele reeks elementen uit verschillende soorten games, terwijl het toch met geen ander te vergelijken is. Tot op heden heeft elke trailer mij nog verder in de game gezogen, terwijl mijn verlangen naar die game steeds maar blijft doorgroeien. Vóór het spelen van de demo’s stond de game al op mijn verlanglijstje, maar erna wist ik zeker dat deze wel een day one buy móest worden. Alles kan nog gebeuren, zelfs in zo’n korte tijd, maar mijn beste gok is dat Gearbox dit onmogelijk nog kan verkloten.