Hands-on: WRC 3 – Op de vorige generatie consoles was het aanbod aan rallygames redelijk te noemen, maar tegenwoordig is dat vrij teleurstellend. De Colin McRae franchise is van rally omgetoverd naar een compleet off-road avontuur dat tegenwoordig de naam DiRT draagt en Evolution Studios houdt zich meer bezig met MotorStorm. Toch worden de echte rally fanaten op hun wenken bediend met slechts één game en dat is WRC van Black Bean.

Een rallygame pur sang

Op de GamesCom kregen we een korte presentatie van WRC 3 dat inmiddels het zoveelste deel in de franchise is dat eens per jaar verschijnt. In tegenstelling tot DiRT is dit wel gewoon een rallygame pur sang en daar ligt de focus dan ook op. Het klassieke rallyrijden van zo snel mogelijk van A naar B en tussen de races door de meest kwetsbare onderdelen repareren, dat is de kracht van WRC die overigens bomvol licenties van het huidige kampioenschap zit. Wel is het zo dat lang niet ieder WRC deel even goed uit de verf kwam dus is het ieder jaar even afwachten hoe het gaat uitpakken.

De presentatie van WRC 3 was aan de korte kant waarbij een medewerker van de uitgever ons vertelde welke opties er in de game zitten. Zo vertelde hij dat we in het menu de muziek harder en zachter konden zetten en meer. Kortom, daar werden we niet veel wijzer van en hiermee kunnen we de presentatie ook als de meest onbenullige ooit beschermen. Niet verwonderlijk, want de producer van de game was alweer vertrokken van de beurs wegens onduidelijke redenen. Desondanks hebben we wel een goed beeld kunnen krijgen van de titel doordat we er zelf even mee aan de slag konden.

Het benaderen van realisme ten top

Waar je tegenwoordig gewend bent dat het rally rijden relatief simpel is, is WRC 3 toch net even andere koek. Het rijden tijdens een race ging prima, doordat de besturing erg goed reageert op jouw acties, maar het echte werk zit hem in de besturing onder controle krijgen. Je maakt snel een foutje en dat kan kostbare secondes kosten en ook het op tijd remmen is van groots belang, anders loopt het niet goed af met je plek in het klassement. In dat opzicht zal WRC 3 ook een game worden die veel meer richting het realisme hangt dan elke andere game die tegenwoordig iets van rally bevat.

Als je als leek in de franchise stapt met dit deel zul je enige tijd moeten wennen, maar alles valt te leren dus vroeg of laat heb je het wel onder de knie. De voertuigen zelf zullen ook allen anders reageren, wat het realisme alleen maar ten goede komt en dat gecombineerd met de aanwezige licenties en een schademodel maken het zo op het eerste gezicht een behoorlijk compleet pakket. Het schademodel is niet bijzonder indrukwekkend, maar hetgeen we te zien kregen was dan ook nog niet klaar dus dat zal nog wel geoptimaliseerd worden. Los daarvan zag het er verder prima uit en bij extreme schade zul je dat ook daadwerkelijk merken tijdens het racen.

Originaliteit ten top: tijdens een race terugspoelen

Gelukkig kun je dit tijdens het racen in het kampioenschap aanpakken aangezien je eventjes tijd tussen de races door hebt. Ook kun je tijdens een race nog even de tijd terugspoelen om zo eventuele brokken te voorkomen. Dat is anno 2012 niet bijster origineel meer, maar het is op zich wel een fijne feature. In dat opzicht is WRC 3 vooral een nieuw deel in de franchise zonder echt overal spectaculair uit de verf te komen. Dat is geen slechte zaak, integendeel, want de game oogde solide, speelde prima en de beschikbare modi lijken zowel leuk als uitdagend te worden.

De modi die de game kent beperken zich vooral tot traditionele modi zoals: los racen, kampioenschap, multiplayer en meer. Om de game toch een eigen identiteit te geven kun je nog aan de slag in een aparte modus en dat is de ‘Road to Glory’ modus en hierin krijg je diverse uitdagingen voor je kiezen. Deze variëren van het ene uiterste tot het andere uiterste, zoals het racen met handmatig schakelen tot head 2 head races, welke we kennen uit de Colin McRae en DiRT games. Kortom, een compleet geheel en dan niet te vergeten dat er ook nog een PlayStation Vita adaptie volgt.

Voorlopige conclusie:

De PlayStation Vita versie van de game was in geen velden of wegen te bekennen dus dat is even tasten in het duister. Als de game echter net zo solide is als de grote broer op de PlayStation 3 dan zit er een mooie PlayStation Vita racer aan te komen. Overigens kunnen we WRC 3 an sich ook als prima racer omschrijven. Het is nergens bijzonder, maar speelt erg fijn, bevat voldoende mogelijkheden, kent de meest recente features en het ziet er bovendien grafisch best netjes uit. De aanwezigheid van diverse licenties maakt het bovendien compleet.