Preview: Skylander: Giants – Insomniac maakte ooit eens furore met Spyro the Dragon als rasechte platformreeks, maar na de verkoop van de licentie aan Vivendi ging het bergafwaarts met de franchise. Misschien niet zozeer qua verkopen, maar wel als het gaat om kwaliteit. Na enkele jaren van stilte kwam Activision eind vorig jaar met een gloednieuw concept in de vorm van Skylanders: Spyro’s Adventure en dat sloeg aan. De verkoop van losse figuren die jij in de game kunt gebruiken gaat als een trein en we mogen het dus een succes noemen. Reden genoeg voor een opvolger.

Identiek concept

Het concept van Skylander: Giants is in feite identiek aan die van het vorige deel. Het is een opvolger in de meest klassieke betekenis van het woord, want eigenlijk is het gewoon meer van hetzelfde. De game is een platformer waarin je met verschillende figuren, waaronder Spyro, allerlei opdrachten moet uitvoeren. Geregeld kom je tijdens het spelen op plekken uit waarbij je enkel met een bepaalde skylander verder kunt komen en zo wissel je continu van figuurtje in de game door het fysieke personage op de portaal te plaatsen.

De game herkent het figuurtje door middel van een chip en binnen enkele seconden speel je met het geplaatste figuur op het portaal in de game verder. De gehele game was met de drie bijgeleverde skylanders uit te spelen en hetzelfde geldt voor de opvolger, maar voor de beste ervaring is het handiger om alle skylanders te hebben. Die skylanders kun je vervolgens weer los aanschaffen en daar zit de grote markt voor Activision in, want die figuren gaan als zoete broodjes over de toonbank en deze zullen dit najaar uitgebreid gaan worden met zogenaamde ‘Giants’.

Giants zijn twee keer zo groot

Activision zal bij de release van Skylanders: Giants een achttal nieuwe skylanders uitbrengen en acht giants. Deze giants zijn ongeveer twee keer zo groot ten opzichte van de normale skylanders en dat is de grootste vernieuwing binnen het concept. De werking is overigens identiek, maar doordat de giants groter zijn, zijn ze in-game ook aanzienlijk groter en bovendien hebben zij allen zo weer hun eigen skills. Het voornaamste verschil met de gewone skylanders is dat de giants wat slomer en logger aanvoelen, maar wel een stuk sterker zijn. De normale skylanders zijn erg snel, maar dan weer minder sterk.

In dit tweede deel zijn alle skylanders uit het origineel te gebruiken, dus met de uitbreiding van nieuwe normale skylanders en de giants loopt het aantal beschikbare figuurtjes snel op naar een erg mooi aantal. Of alle figuren een specifieke rol in de game gaan krijgen is niet bekend, maar wat we wel weten is dat de opvolger je een volledig nieuw avontuur voorschotelt. Daarnaast bevat de game nu ook mini-games. Veel interessanter is de toevoeging van een coöperatieve speelmodus, maar helaas ging de ontwikkelaar er tijdens de presentatie verder niet echt op in.

Eerder gaven we al aan dat Skylanders: Giants een typische opvolger is die vooral meer van hetzelfde zal bieden. Toch bevat het genoeg nieuwe aspecten die dan niet heel vernieuwend zijn, maar wel voor een goede uitbreiding zorgen. Mini-games, coöp, een Battle modus die terugkeert, een gloednieuw avontuur, nieuwe figuren in de vorm van Giants maken het ongetwijfeld weer tot een product waarbij de jongste gamers onder ons bij pa en ma gaan eisen voor aanschaf. Bovendien is er voor de spelers die wat moeite hadden met het origineel nu de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad aan te passen, zodat je als ouder er niet continu bij hoeft te zitten.

Voorlopige conclusie:

Skylanders: Giants is ogenschijnlijk een prima opvolger van het vorig jaar verschenen Skylanders: Spyro’s Adventure. De toevoeging van de giants zorgt voor nieuwe speelmogelijkheden en qua gameplay mogelijkheden is de game voorzien van traditionele speelmodi, maar dat mag niet als negatief opgevat worden. Deze game is dan ook gewoon meer van hetzelfde en verder valt er weinig negatiefs over te zeggen op basis van de presentatie. Hoewel. Grafisch is het nog steeds hetzelfde als het vorige deel en deze was al niet heel erg sterk dus we hopen wel dat het grafische niveau nog wat opgepoetst wordt.