Preview: Call of Duty: Black Ops II Multiplayer – De onthulling van Call of Duty: Black Ops II vond vlak voor de E3 plaats en in Los Angeles kregen we de singleplayer uitgebreid te zien. Op de GamesCom was de game uiteraard ook aanwezig, maar hier lag de nadruk meer op de singleplayer. Achter gesloten deuren kregen we een goed beeld van wat we van de multiplayer mogen verwachten, welke de nodige vernieuwingen en veranderingen met zich mee zal brengen.

Zeer duidelijke multiplayer presentatie

David Vonderhaar, het gezicht van Treyarch tegenwoordig presenteerde ons de multiplayer op een uiterst Amerikaanse wijze dus met de nodige flauwe humor, maar vooral op zeer duidelijke wijze en het eerste dat we te zien kregen was de nieuwe mogelijkheid om je eigen classes in te delen en aan te passen, want dit is behoorlijk op de schop gegaan. Waar je in de voorgaande delen gewoon op basis van tekst even simpel je eigen class kon indelen werkt dit nu via een ‘pick 10’ systeem en dit bestaat uit een tiental vlakken, welke je volledig zelf kunt invullen.

Dit begint natuurlijk met je wapen, je secundaire wapen, granaten en meer dus in dat opzicht is er niet veel bijzonders. De grootste vernieuwing binnen de ‘create-a-class’ feature is de toevoeging van zogenaamde wildcards. Je kunt een wildcard op diverse vlakken inzetten. Als jij twee primaire wapens wilt, dan zet je die wildcard in en in plaats van dat je beperkt was tot één primair wapen kun je er vervolgens een tweede aan toekennen. Dit geldt voor alle belangrijke aspecten dat uiteenloopt van primaire wapens tot de perks die je wilt gebruiken.

Wildcards maken hun intrede tot ‘create-a-class’

Elke speler heeft sowieso zijn of haar eigen class, maar door de toevoeging van de wildcards zit er nog meer variatie in, want theoretisch gezien zijn de mogelijkheden immens. Het ‘pick 10’ systeem werkt dan ook erg overzichtelijk en elke keer als je een keuze maakt lever je één van de tien punten in. Wat het systeem van de wildcards extra interessant maakt is de mogelijkheid om keuzes middels een wildcard te maken op aspecten waar je voorheen tot slechts één keuze beperkt was. Zie bijvoorbeeld het eerder aangehaalde twee primaire wapens voorbeeld. Hetzelfde is aan de orde voor perks uit dezelfde categorie die je middels een wildcard gezamenlijk aan je class kunt toevoegen.

Alleen deze verandering maakt het erg interessant om te zien hoe spelers hier in de toekomst mee om zullen gaan, want de basis mag dan hetzelfde zijn, het zorgt toch voor wat meer dynamiek in het systeem. Een andere nieuwe toevoeging zijn scorestreaks. Scorestreaks zijn de eigenlijke vervangers voor de killstreaks. Bij killstreaks kon je een aanval inroepen als jij een x aantal doden had gemaakt en bij scorestreaks blijft hetzelfde concept aanwezig. Echter krijg je bij scorestreaks op basis van je actie een bepaald aantal punten toegekend. Zo levert het veroveren van een vlag in capture the flag meer punten op dan een tegenstander doodschieten.

Als je eenmaal voldoende punten hebt, dan kun je je beloning voor jouw scorestreak inzetten en het interessante hiervan is, is dat je de punten kunt opsparen om later in de match meerdere scorestreaks tegelijkertijd in te zetten. Uiteraard kun je het ook los van elkaar gebruiken op het moment dat je voldoende punten hebt, maar door de meer keuzemogelijkheden van dit systeem zou de multiplayer enigszins anders moeten aanvoelen en spelen. Misschien ook wel wat uitdagender en gevarieerder. Dan is er ook nog eens de mogelijkheid in het gebruik van de scorestreaks zelf. Zo kun je zelf diverse scorestreaks besturen, maar als je daar geen zin in hebt kun je dat overlaten aan de AI en zelf door blijven gaan met het bestoken van de vijand.

Geen reset na prestigen

De twee genoemde aspecten zijn slechts een fractie van de multiplayer, maar toch klinkt het wel veelbelovend. Zeker door het uitzicht op een echt vernieuwend aanvoelende multiplayer en dat mag na tig Call of Duty delen ook wel. Hier blijft het niet bij wat vernieuwingen betreft, want het prestige systeem is ook een beetje op de schop gegaan. In totaal kun je 55 keer levelen en nadien kun je 10 keer prestigen. Normaal gesproken is prestigen een totale reset van alles wat je hebt behaald. Dat is nu niet aan de orde, want je zult je unlocks gewoon mee kunnen nemen en dat hangt weer samen met de ‘unlock tokens’.

Elke keer als je levelt krijg je een unlock token en deze kun je spenderen aan diverse unlockbare items die de multiplayer rijk is. Echter zijn er veel meer items te unlocken dat het aantal tokens dat je krijgt per prestige en hierom heeft Treyarch besloten de prestiges niet samen te laten gaan met een reset van alle vrijgespeelde objecten in de multiplayer. Het levelen zelf gaat dan wel weer op de traditionele manier, waarbij het halen van ervaringspunten van essentieel belang is. Ook hier zit een kleine toevoeging bij en dat is de mogelijkheid tot het behalen van medailles. Deze krijg je door specifieke dingen uit te voeren en in ruil voor het behalen van een medaille loopt je ervaringspunten meter nog verder op.

Uitgebreide eSports focus

Globaal gezien is de multiplayer op diverse vlakken van de nodige veranderingen voorzien die het weer fris moeten doen aanvoelen. Dan zijn er nog de vele nieuwe futuristische wapens en gadgets die het geheel nog afwisselender gaan maken. Leuk is ook dat Treyarch volledig vrij is qua input, aangezien de game zich in 2025 afspeelt, maar voordat we er een einde aan brijen is er nog een ander laatste punt waar de focus behoorlijk op ligt met Call of Duty: Black Ops II en dat is eSports. Dit segment binnen het gamen is al jaren in opmars en als er een game geschikt is voor eSports, dan is het Call of Duty wel.

Call of Duty: Black Ops II zal dan ook een brede variatie aan toffe features bevatte die het niet alleen leuker, maar ook nog uitgebreider moeten maken. Zo kun je in de zogenaamde League Play tegen mensen spelen die van hetzelfde niveau zijn. Je ervaring wordt gebaseerd op een skill rating en als de game constateert dat je te goed bent voor de groep waarin je speelt binnen de league, dan zul je een groep hoger geplaatst worden voor meer tegenstand. Op die manier zou eventuele frustratie van extreem goede spelers tegen de beginners af moeten nemen en dat levert natuurlijk veel meer plezierige multiplayer gameplay op.

Becommentariëren en livestreamen

Een andere leuke toevoeging is de mogelijkheid om je eigen potjes te livestreamen. Als jij het leuk vindt om je eigen ervaringen te delen met anderen zul je alles kunnen uitzenden. Bovendien kun je een USB camera op je console aansluiten, zodat de kijkers jou ook daadwerkelijk kunnen zien spelen. Wel is het zo dat deze feature niet gelijk bij de game hoeft te zitten aangezien het nog in ontwikkeling is, maar goed, dat zullen we in november vanzelf merken. Als laatste eSports gerichte feature is er de zogenaamde CODcast en hiermee kunnen spelers zelf de wedstrijden van anderen becommentariëren.

Tijdens het commentaar geven kun je zelf wisselen van verschillende aanzichten. Zo kun je de speler volgen zoals je het zelf speelt, maar je kunt ook een map overview krijgen om te zien waar iedereen uithangt en meer. Dit kwam echter niet erg uitgebreid aan bod, dus daadwerkelijke details is nog even afwachten en hetzelfde geldt voor de eerder benoemde aspecten, toch is het interessant om te zien welke kant Treyarch met deze game op gaat, want het belooft zo te zien echt een hoop aan nieuwe mogelijkheden om het geheel fris te houden en dat is geen slecht vooruitzicht.

Voorlopige conclusie:

Op de E3 liet de singleplayer demo een erg goede indruk achter. Het zag er qua actie spectaculair uit en de aanwezige variatie lijkt dik in orde. Ook het verhaal is veelbelovend dus in dat opzicht hoeven we ons weinig zorgen te maken over de uiteindelijke kwaliteit van de singleplayer. Op de GamesCom was de multiplayer het gespreksonderwerp en ondanks dat we amper tot geen gameplay te zien kregen kunnen we wel stellen dat Treyarch echt vernieuwend bezig is en de multiplayer laat onderscheiden van de voorgaande Call of Duty multiplayers. Concluderend kunnen we maar twee dingen stellen en dat is: veelbelovend en zeer interessant.

Excuses voor de lage kwaliteit van de screenshots, op dit moment zijn er geen betere screenshots voorhanden.