Review: Sound Shapes – Het is onderhand wel bekend dat de PlayStation Vita een perfect systeem is om 2D platform titels op te spelen. Kijk alleen al maar naar de toffe titels zoals Rayman Origins en Mutant Blob Attack. Sinds vorige week hoort Sound Shapes ook in dit rijtje en daarbij bevat deze game originele elementen die er voor zorgen dat dit voor platformliefhebbers eigenlijk verplichte kost is. Hier kwamen wij achter door de game van A tot Z helemaal door te spelen. Een muzikaal en speciale trip is het spelen van Sound Shapes ook wel te noemen. Waarom dit allemaal zo is kun je lezen in onze review.

Artistiek, origineel en geinig

Eigenlijk benoemen we nu alleen de Vita als platform waar de game op verschijnt, maar hij verschijnt ook op de PlayStation 3. En net als bij MotorStorm RC krijg je de game als je hem aanschaft voor de PlayStation Vita ook voor de PlayStation 3 en vice versa. Echter biedt de versie voor de Vita wel een unieke besturing, maar daar gaan we later even op in. De ontwikkelaar achter Sound Shapes is Queasy Games en zij staan bekend om hun artistieke titels. Het laatste project valt hier ook zeker onder, want alles in de game oogt bijzonder origineel en geinig. Men is voor de game de samenwerking aangegaan met verschillende muzikanten en grafische artiesten. Wat dit oplevert zijn erg gevarieerde en kleurrijke levels waarin jij als een vlek doorheen gaat. Allereerst krijg jij bij het begin een tutorial voor je kiezen die alle basics van de game duidelijk uitlegt.

Als naamloos gebakken ei met dooier (ja echt) beweeg je zoals het in een 2D platformer betaamt van links naar rechts en kun je simpel op objecten springen. Alleen in Sound Shapes gaat dit net een tikkeltje anders, want aan sommige objecten waar je op kan klimmen blijf je plakken en andere moet je juist vermijden. Een rood vlak betekent in alle gevallen gevaar en als je daar op terecht komt is het in één keer afgelopen. Echter steekt de game zo in elkaar met vele checkpoints dat de frustratie in de normale campagne minimaal blijft. Hierdoor blijft de game toegankelijk en een genot om de spelen. De besturing reageert verder accuraat en is simpel te bedienen. Zoals eerder vermeld kennen de levels zeer veel variatie en dit komt doordat de levels die jij aandoet eigen albums zijn. In totaal zijn er vijf van deze albums en deze zijn verschillend qua muziek en thema.

Muzieknoten, verzamel ze allemaal

Wat muziek betreft heb je bijvoorbeeld Hello, World van I Am Robot and Proud. Dit bestaat uit vrolijke deuntjes, maar daarnaast heb je de dromerige muziek van Beyonder en dancemuziek van Deadmau5. De abstracte muziek van Beck voegt ook zeker wat toe en is qua leveldesign speciaal. Je hebt dus vijf albums en per album een aantal nummers. Deze krijg je niet zomaar te horen tijdens het spelen van de levels. Nee, hiervoor moet jij in de levels punten verzamelen wat eigenlijk muzieknoten zijn. Elk punt is dus een onderdeel van het nummer en hoe meer punten jij verzamelt hoe meer je van het nummer te horen krijgt. Hierdoor motiveert het spel jou om alle punten te verzamelen en het zorgt voor een mooie mix van platformen en muziek. Het leuke is dat de vele verschillende creaturen die jij kunt gebruiken of jou pijn kunnen doen ook elk een eigen geluid hebben wat onderdeel is van het nummer.

Zoals we eerder zeiden is de gameplay vrij simpel te begrijpen, maar het toffe is vooral dat veel afhangt van timing. Hier komt wederom de muziek om de hoek kijken, want bewegende objecten zoals een wals die in een bepaald ritme op de grond stampt klinkt gevaarlijk. Dat geluid is dan ook een waarschuwing en een indicatie dat je deze moet ontwijken. En naast gevaar wat geluid produceert zijn er ook platformen die dit doen. Zo is het voor jou duidelijk wanneer je hier op kunt springen. Een goed voorbeeld is in een level uit het album van Beck. Je hoort de zanger op de achtergrond zingen en op basis daarvan zie je een wolk met daarin de tekst die hij zingt. Zo zingt hij ´Break a little´ en dan zie je het platform wat uit kubussen bestaat uit elkaar gaan. Als hij ´Hurt a little´ zingt dan kan je er maar beter niet op springen. Het op de maat van de muziek bewegen door de objecten maken de levels in Sound Shapes erg bijzonder en daarnaast heeft het ook een hele fraaie uitstraling. Qua graphics is het simplistisch, maar doordat de levels en creaturen zo kunstzinnig zijn bedacht oogt het wel mooi.

Na de campagne wachten pittige uitdagingen

De campagne van Sound Shapes is een leuke en vermakelijke introductie tot de game, welke in drie uur zeker uit te spelen is. Echter kun je daarna gedeeltes van de nummers nogmaals spelen, maar dan op een extreem niveau. Hier zit echt de uitdaging van Sound Shapes die je zeker nog wel wat uren bezig kan houden. Op het vlak van gameplay is alles hetzelfde, maar je moet in een korte tijd een aantal punten te pakken zien te krijgen. Aangezien de tijd gelimiteerd is is dit veel lastiger dan de levels in de campagne. De makers waarschuwen je zelfs in het spel al dat je zult gaan zweten en daar kunnen wij ze geen ongelijk in geven. Sommige uitdagingen zijn wel erg pittig en hier merkten we soms ook wat foutjes die we niet mee hadden gemaakt in de campagne. Denk dan aan lichte glitches, zoals het verkeerd springen terwijl we een sprong goed uitvoerden. Dit kan voor wat frustratie zorgen, maar desondanks is het extreme niveau een mooie toevoeging.

Zeer makkelijke te bedienen level editor

Een andere en waardevolle toevoeging aan Sound Shapes is de level editor. Hierin kun je naar hartenlust levels bouwen en deze delen met iedereen over de gehele wereld. Aan het begin zul je niet zoveel voorwerpen hebben die je kunt plaatsen in een kaal level, maar door het uitspelen van de campagne verzamel je allerlei voorwerpen, welke je op de Vita kunt plaatsen met de fronttouch en kunt bewerken met de backtouch. Dit werkt best gemakkelijk en snel. De editor is namelijk toegankelijk opgezet, want zonder tutorial knutselde we in vijf minuten zo een level in elkaar. Het kost wat gewenning, maar het werkte verder prima. Door deze feature kun je andermans levels spelen en dit vergroot de replaywaarde behoorlijk. Minpunt is wel dat het syncen van saves vanaf de Vita naar de PS3 nog niet naar behoren werkt. En dus konden we nog niet ons op de Vita gemaakte level verder bewerken op de PS3. Hopelijk gaan we daar in de toekomst een patch voor krijgen.

Sound Shapes mag één van de hoogtepunten worden genoemd als het gaat om games die uit de stal van Sony komen in 2012. Queasy Games weet samen met de grafische artiesten en muzikanten een speciale titel te maken die veel platformplezier biedt, maar ook erg uitdagend kan zijn. De albums hebben elk een eigen thema, stijl en muziek en dat zorgt voor een lading aan variatie. Na elk uitgespeeld nummer keken we alweer uit naar het volgende om erachter te komen wat voor geinige elementen we tegen zouden komen. Echter hadden we graag meer albums gezien, want je bent er snel doorheen. Op de PS3 en Vita speelt de game prima en dit geldt ook voor de uitgebreide level editor die de replaywaarde nog meer omhoog schroeft. Wel hopen we dat er snel een update voor het syncen komt, maar los daarvan is Sound Shapes een absolute aanrader.

• Speelt lekker
  • Origineel
  • Variatie