In deze special gaan we een race set-up bekijken welke speciaal gemaakt is voor racegames. Om liefhebbers van racegames te voorzien van een perfecte experience is er een heuse race set-up ontwikkeld, namelijk door fabrikant PlaySeat. Wij kregen er eentje tot onze beschikking en hebben deze natuurlijk meteen opgebouwd en aan de tand gevoelt! Of het bevalt? Dat lees je in deze special.

PlaySeat

Een PlaySeat is een stoelconstructie die ontwikkeld is voor het spelen van racegames. De stoel brengt je lichaam in een positie welke optimaal is voor het racen en natuurgetrouw aanvoelt. Bij het ontwikkelen van de PlaySeat is goed gekeken naar echte stoelen uit bijvoorbeeld de DTM-cars. Naast de stoel wordt ook een ‘raceframe’ meegeleverd. Wanneer je deze opbouwt ontstaat er een heuse racepositie die in elke lengte aan te passen is. Hierdoor kan in principe iedereen het product gebruiken. De stoel is in leer en alcantara te verkrijgen, deze zijn met veel zorg vervaardigd en dat merk je. De stiksels zijn mooi, het leer is strak gespannen en het schuim binnenin zorgt ervoor dat je redelijk lang kunt racen zonder pijn aan je achterwerk of rug te krijgen.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a94190415898.jpg

De Raceroom (Limited Edition) versie, die in deze special gebruikt wordt, is nog iets fraaier aangekleed. Zo is deze versie t.o.v. de standaard PlaySeat bekleedt met rode details en op elke zijde ‘Raceroom’ stiksels. Ook is het frame door de mat-zwarte verf gehaald. De constructie zit degelijk in elkaar en er worden bouten met inbussleutels meegeleverd plus tie-raps voor de bekabeling van een stuurtje. Met dit gereedschap kun je alles stevig vastzetten en de bedrading van een stuurtje vastbinden aan de constructie. Het frame voelt zeer solide aan wat weer de beleving van het racen ten goede komt.

Wanneer je veel zou schuiven met lengtes in het frame krijg je daarvoor wel enkele krasjes terug. Dit is de keerzijde van het metalen materiaal wat gebruikt is. Wij zelf hebben dit opgelost door achter de schroefjes kleine rubbertjes te plaatsen tegen het krassen. Op zich hoeven we de stoel niet vaak te verplaatsen maar als er vrienden of collega’s over de vloer komen, dan is het wel handig als je voor die ene lange slungel het even aan kan passen. Echter is er, als meerdere personen van verschillende lengtes met de set-up gamen, optioneel een Seatglider leverbaar. Deze was alleen nog niet binnen op het moment van het testen evenals de Floormat, hier kunnen we dus verder nog geen uitspraak over doen. Naast de Playseat is de Gearshift Holder geleverd welke optioneel verkrijgbaar is. Je bevestigd de Gearshift Holder aan de stoel met speciaal meegeleverde bouten. Deze optie is speciaal voor het G25 pookje ontwikkeld. Over het pookje later meer.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a9419a544341.jpg

Het Logitech G25 Racing Wheel

Het nieuwste (en duurste) stuurtje van Logitech wordt geleverd met pedalen én pookje. Het stuur is voorzien van met de handgestikt leer en bestaat grotendeels uit aluminium. Achter het stuur zitten ‘flippers’ (ook aluminium) en op het stuur slechts twee knoppen. Dit geeft een professionele uitstraling, maar kan onhandig zijn als je meer knoppen nodig hebt. Achter het stuurtje zijn 2 motoren geplaatst voor de force feedback en de weerstand. Tijdens het testen viel op hoe realistisch de weerstand in het stuur was. Een ‘potje’ Colin McRae DiRT liet een verbluffende ervaring achter. Zo verdween de weerstand in het stuur compleet tijdens een sprong in de lucht. Kwam je met de auto neer dan kreeg je de klap hard terug via de motoren in het stuur en schoot je de kant op waarin de wielen stonden. De wielen geven alle informatie via het stuur door aan de bestuurder. Elke kuil in het wegdek wordt tevens perfect gecommuniceerd.

ab

Naast een gas- en rempedaal is er ook een koppelingspedaal. Deze zijn gemaakt van roestvrijstaal. De weerstand is in ieder pedaal verschillend wat erg innovatief is van Logitech. Het rempedaal is het zwaarst, het gaspedaal het lichtst. De koppeling zit qua zwaarte tussen beide in. Door gebruik van goede materialen voelen ook de pedalen erg solide.

aa

Het pookje dat bij de G25 geleverd wordt is voorzien van een H-modus en een sequentiële modus. Bij laatstgenoemde modus geef je de pook tikjes naar voren en achteren voor het op- en terugschakelen. De pook die meegeleverd wordt is een 6-bak inclusief achteruit. Achter het pookje bevinden zich knoppen die goed zijn voor de navigatie door de menu’s. Het pookje zelf is door Logitech in het verleden wat ‘strakker’ gemaakt, maar alsnog is het pookje wat slap. Het wisselen van versnelling gaat zo licht en vaag, dat het soms bijna goedkoop speelgoed lijkt. Dit doen de flippers aan het stuur veel beter, de materialen zijn van de pook zijn daarentegen ook wat minder duurzaam. ‘Slechts’ de stof rondom de pook is leer. Toch nog huiswerk voor Logitech dus. Er bestaan overigens wel ‘mods’ op internet om de weerstand van de pook aan te passen, maar je garantie verdwijnt dan wel!

ac

Alle onderdelen van de G25 zijn te bevestigen met klemmen en schroeven. Je kunt alles eenvoudig muurvast zetten. Dit racet erg prettig en betrouwbaar. Onder de pedalen is een uitklapbare mat van harde puntjes aanwezig. Deze voorkomt het wegglijden van de pedalen op vloerbedekking. Op de Playseat is het mogelijk de pedalen met maar liefst 6 schroeven vast te zetten. In de doos van de G25 is natuurlijk de benodigde bekabeling en software aanwezig.

Prijzen

De prijzen van een PlaySeat en de G25 zijn, zoals je kunt verwachten, niet laag. De materialen en afwerking van de set-up zijn van dusdanig hoog niveau dat dit zijn werking heeft op de verkoopprijs. Een PlaySeat Evolution is te koop vanaf €350,- euro (Raceroom meerprijs van 75,-). Dit is exclusief de Gearshiftholder, Seatglider en Floormat. De Gearshiftholder is €45,-, de Seatglider €65,- en de Floormat €30,-. Er zijn nog wel PlaySeats van het vorige model (Le Mans) te koop voor €250,-, maar zijn iets instabieler. Mocht je een goed inkomen hebben, er zijn ook Playseats verkrijgbaar van duizenden euro’s. Deze omvatten ook (meerdere) tv’s, tv-houders, stoelvibraties, racegames etc. De set-up die wij hebben gekregen zal op zo’n 760 euro uitkomen.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a3e391e0bd1d.jpg

Pluspunten:

  • Gemaakt van duurzame materialen
  • Perfecte afwerking
  • Maakt het racen realistischer

Minpunten:

  • Niet goedkoop
  • Versnellingspook overduidelijk de zwakste schakel

Conclusie

De stoel is fenomenaal afgewerkt met prachtige materialen en de ervaring van het racen beviel erg goed. De PlaySeat is zeer solide en de lage positie van de stoel levert een echt cockpitgevoel op. De G25 heeft dankzij de intelligente force feedback een geweldige indruk achtergelaten. Alhoewel het pookje mij wel enigszins teleurgesteld heeft. Die is te licht en te vaag om snel van schakel te wisselen. Dit werkt erg vertragend. Sequentieel schakelt de bak wel iets zwaarder. De shifters daarentegen doen hun werk wel perfect.

De prijs zorgt er wel voor dat enkel ‘die-hard racefans’ een PlaySeat overwegen. Want €700+ voor de hele set-up is natuurlijk erg veel geld (doch te verklaren). Speel je continue racegames? Dan moet je de Playseat zeker gaan overwegen. Voor de casual racer is echter een stuurtje al een zeer goede upgrade. Met de G25 maak je de PlaySeat echt compleet, dit is namelijk op het moment gewoon het beste stuurtje wat je kan krijgen. Een goedkoper alternatief is de Logitech Driving Force GT. Deze is ook van goede kwaliteit en een stuk meer betaalbaar dan de G25. Bovendien is dat stuur mede ontwikkeld door niemand minder dan Yamauchi, de man die verantwoordelijk is voor Gran Turismo. En op de vraag of het zijn geld waard is, klinkt er van mijn kant een volmondig ‘Ja!’.