Hands-on: Need for Speed: Most Wanted – Weer een nieuw jaar en dat betekent ook weer een nieuwe Need for Speed. Dit jaar komt Criterion Games met de reboot van Need for Speed: Most Wanted als we het zo mogen noemen. Twee jaar terug kwamen zij al met Need for Speed: Hot Pursuit, welke wereldwijd goed scoorde qua cijfers. Dit in tegenstelling tot het vorig jaar verschenen Need for Speed: The Run. Het feit dat deze studio er weer achter zit belooft wat en op de GamesCom konden we voor het eerst aan de slag met het multiplayersegment van de game. Het was een ontiegelijke chaos, maar wel een hele leuke.

Scheuren door Fairhaven City

Zoals je misschien al weet krijg je in Need for Speed: Most Wanted niet een reeks van races achter elkaar voorgeschoteld. Nee, je betreed eind oktober als je de game haalt een open wereld die Fairhaven City heet. Zo rijdt je vanaf het eerste moment vrij door de stad, waarin alle uitdagingen en races zijn verspreid. Niet meer door menu’s heen scrollen, maar gewoon van race naar race zelf toe rijden. Tevens hoef je ook niet te levelen om nieuwe auto’s vrij te spelen, want deze zijn allen gelijk beschikbaar. Niet dat je ze allen direct kunt kiezen, maar ze zijn geparkeerd door de stad en als je er één gevonden hebt kun je met een druk op de knop overschakelen naar die ene auto. Het draait dus niet zozeer om het verzamelen van auto’s, maar meer op het racen en verslaan van je vrienden.

Het verbeteren van de tijden die vrienden of onbekenden hebben neergezet gaat wederom via Autolog alleen is dit nu geïntegreerd in de stad. Alles is nu verspreid door de gehele stad, waar jij naar toe moet rijden. Via het menu kun je nog wel uitdagingen opzoeken, maar daarna zul je toch echt richting de uitdaging moeten gaan. Stel dat dit nu een beetje lang duurt, dan kun je de feature Easy Drive aanzetten. Dit valt volledig in te stellen, maar hiermee heb je wat meer boost of andere vaardigheden die je normaal niet hebt. Dit zodat jij jezelf gemakkelijk en snel kunt verplaatsen. Eigenlijk een kortstondige hulp om de gehele ervaring wat beter te laten verlopen en dat er geen irritatie ontstaat doordat je veel moet rijden.

Uitdagingen opzoeken en activeren

Als je langs een flitspaal rijdt komt er een klein menu in beeld. Daar staan de tijden die anderen op deze plek via een uitdaging hebben neergezet. Door L2 en R2 ingedrukt te houden activeer je de uitdaging. Bij de flitspalen moet je een bepaalde snelheid halen in een korte tijd. Hiervoor heb je natuurlijk een snelle auto nodig en soms is jouw huidige auto niet goed genoeg. Dan kun je zoeken naar een snellere, maar je kunt ook de wagen waar je nu in rondscheurt voorzien van upgrades, welke je vrijspeelt door het verzamelen van ‘Speedpoints’. Het aanpassen lijkt vooralsnog niet heel diepgaand te zijn, want van wat we ze zagen kon je alleen standaard dingen veranderen. Dit zijn zoal uitlaten, banden, veringen enzovoort.

In de multiplayer gaat dit net even anders, maar het principe dat je ergens heen moet rijden om wat te doen blijft intact. Wij speelden de multiplayer met negen anderen en voordat we konden beginnen werd het één en ander uitgelegd wat na afloop erg belangrijk was. In de multiplayer kun je naast losse races ook meedoen aan een grootschalige uitdaging, waarin je verschillende soort uitdagingen krijgt. Eigenlijk een mix van alles. Dit mochten wij dus uitproberen wat begon vanaf één centraal punt wat in de game een Meet Up heet. Iedereen scheurde erheen en wat krijg je als er zoveel auto´s bij de start nerveus staan te wachten op het startsein? Inderdaad een soort kleine versie van Destruction Derby waar iedereen elkaar verrot probeert te beuken. Hier begon de chaos al een beetje.

Ontiegelijke, maar vermakelijke chaos

De chaos begon echter pas echt na het startsein, want het bleek dat niet iedereen goed had opgelet wat er bij de start stond. Je hebt namelijk niet een vaste startgrid in deze modus en dus moet je alert zijn op welke kant je op moet rijden. Zo stonden wij wel juist, maar een ander niet en die reed vervolgens vol tegen ons aan. Toen we eindelijk onderweg waren werd ook het doel van de uitdaging duidelijk. We moesten in een bepaald gedeelte de hoogste snelheid neerzetten. Uiteindelijk werden we tussen het geweld van de Porsches en de Lambo´s toch mooi derde met onze Audi. En dit terwijl deze bak nou niet geweldig reed. Het was dan ook wel even wennen om de bolide onder de controle te krijgen. Dit omdat deze er een handje van had om veel te glijden.

Het glijden kwam echter wel goed van pas bij een volgende uitdaging. Opnieuw moesten we hier weer naartoe rijden. En natuurlijk werd er weer op los gebeukt en zo ging de chaos door. Eenmaal aangekomen bij de Meet Up werd duidelijk gemaakt dat we om een grote toren moesten driften. Normaal niet mijn favoriete bezigheid in racegames, maar dit was wel erg tof. Het ging vrij gemakkelijk, want de Audi gleed normaal al snel. Opnieuw werden wij tweede, maar het was wel een feest om te doen. Het fungehalte lag tot nu toe al vrij hoog en dit werd als maar meer. Na het driften tot we erbij neer vielen moesten we uitmaken wie de beste jump kon maken. En opnieuw liep dit uit op een chaos, want sommige reden tegen het verkeer in waardoor er in de lucht tijdens de sprong van twee auto´s een botsing kwam.

Het ging bij deze uitdagingen soms helemaal nergens over, maar het was wel erg leuk om te doen. Naast deze opdrachten waren er ook races. Zo hadden we een race met checkpoints die een bekende zijn voor een franchise. En bij deze races kan het zijn dat niet wordt weergegeven welke kant je op moet. En dus draait het meer om reactievermogen en alertheid. En stel dat je te enthousiast bent bij de start dan stopt je motor er even mee. Ook hier is weer die vermakelijke chaos aanwezig, want zoals we eerder al aangaven kun je elkaar rammen, waar je tevens Speedpoints mee kunt verdienen. Dit gebruik je om te levelen in de multiplayer en hiermee speel je bodykits voor je auto’s vrij. Hoewel het rammen leuk is om te doen is het wel jammer dat je de gevolgen amper ziet. Iets van een slow-motion moment die even kort de crash in beeld brengt zou niet verkeerd zijn geweest.

Voorlopige conclusie:

In het halfuurtje dat we Need for Speed: Most Wanted speelde maakten we kort kennis met de tot nu toe zeer vermakelijke multiplayer. Het was allemaal een chaotische aangelegenheid op zijn tijd, maar we hebben ons geen moment verveeld. Qua gameplay heeft het dat arcade gevoel wat we kennen van Need for Speed, maar hoe dit echt gaat uitpakken moeten zien bij de release van de game. Het speelde in ieder geval al prima na wat gewenning. De opzet met de verschillende opdrachten en races achter elkaar levert een gave chaos op die je uren kan bezig houden. We kunnen wel stellen dat we ons erg hebben vermaakt en onze interesse naar het eindproduct is bij dezen ook gestegen.