http://playsense.nl/images/file/img_5040c3b343c63.jpg

Preview: Ratchet & Clank: QForce – De Ratchet & Clank games draaien al een tijdje mee en zijn ondertussen deel uit gaan maken van de rijke PlayStation geschiedenis. Op de PS2 heeft de serie een standaard neergezet voor games met combinaties van platformelementen en actie. De delen op de PS3 waren van hoge kwaliteit en toch lijkt het erop dat de eerst zo gepolijste Ratchet & Clank games wat dof beginnen te worden. Insomniac probeert met Ratchet & Clank: QForce de formule weer nieuw leven in te blazen en dat gaat gepaard met een geheel nieuwe multiplayer. Wij hebben de beta gespeeld van QForce, belooft dit wat goeds of schrok het ons af? Je leest het in deze hands-on.

De multiplayer van QForce is heel anders dan wat we tot nu toe hebben gezien van Ratchet & Clank. Het is moeilijk om met een naam te omschrijven, maar om er toch even snel een label op te plakken zou je het een ‘Base Defense and Conquer’ modus kunnen noemen. Dit schept alleen nog niet veel duidelijkheid wat begrijpelijk is want het is een redelijk unieke multiplayer ervaring.

In een match nemen twee teams het tegen elkaar op. Het doel is om alle zes de generatoren van de vijandelijke basis op te blazen. Elk team heeft de mogelijkheid om een verdediging op te zetten tegen de aanvallen van het andere team. Het is ook mogelijk om squads te kopen van monsters die de basis van het andere team zullen aanvallen. Als eerste zal je geld moeten verzamelen om te spenderen. Dit doe je door Nodes in te nemen die verspreid zijn over de hele map. Hoe meer Nodes je hebt verzameld, hoe meer geld je zult generen. Dit moet alleen wel gebeuren met een tijdlimiet. Een match kent namelijk drie fases die maar kort duren. Snel en efficiënt te werk gaan is dus de sleutel tot succes. De Nodes veroveren doe je in de Recon fase.

De volgende fase is de Squad fase. Nu is het tijd om je basis te versterken en een aanval te organiseren tegen de vijandelijk basis. Rond je basis zijn plekken waar je schilden, turrets en mijnen kunt plaatsen om je tegenstanders het zo moeilijk mogelijk te maken om je basis te vernietigen. De squads die de vijandelijke basis zullen aanvallen komen in verschillende niveaus van kracht. Van makkelijk af te weren slakken, tot gigantische brute alien tanks. Hier is de sleutel om de juiste balans te vinden van wat je aanschaft. Je kunt je geld maar een keer uitgeven zeggen ze wel eens.

Als laatste heb je de Assault fase. Nu is het tijd om te knallen. Als je in je eentje speelt zul je moeten kiezen of je achter blijft in je basis om te verdedigen, of denk je dat je verdediging goed genoeg is en zet je het op een aanvallen? De keuze is aan jou. Het is leuker om met ze tweeën te spelen en de rollen te verdelen. De 2 vs 2 potjes zijn ook dynamischer en leuker.

http://playsense.nl/images/file/img_5040c3cca8d2d.jpg

De multiplayer modus van QForce is erg leuk om te spelen. Het is weer eens iets anders en onverwachts. Wel zijn er een aantal dingen die nog niet helemaal goed werken. Vooral het vechten en schieten tegen andere spelers voelt nog te zweverig aan. Je hebt niet goed door wanneer je nou iemand raakt. Ook mag de balans in de game nog flink wat bijgesteld worden. Zo zijn sommige wapens te sterk en zijn de alien tanks vrij moeilijk kapot te krijgen. Op grafisch vlak stelt de game ook lichtelijk teleur. QForce is niet van hetzelfde niveau als zijn voorgangers. Het is wel een beta versie dus dit kan allemaal nog veranderen, maar het zijn wel punten die opvallen.

Voorlopige conclusie

De multiplayer van Ratchet & Clank: QForce blaast weer een frisse wind door het wereldje van onze favoriete Lombax. Het verdedigen van je basis en tegelijkertijd aanvallen van de andere basis brengt heel wat strategische keuzes met zich mee. Het snel wisselen van fases houd het tempo goed hoog en zorgt ervoor dat potjes nooit al te lang door blijven gaan. In je eentje voelt de multiplayer wat leeg aan, maar met ze tweeën zijn er flink wat strategieën te bedenken. Toch mist de multiplayer nog een zekere balans qua wapens en vijanden en weet de game op grafisch vlak nog niet goed te overtuigen. Grootste minpunt tot nu toe is de zweverigheid van het vechten en schieten. Toch zit hier veel potentie in en zie ik dit vooral op de PS Vita goed tot zijn recht komen.