Wanneer we Connor aan het werk zien met zijn tomahawk in de talrijke trailers voor het in november te verschijnen Assassin’s Creed III, zouden we door puur enthousiasme haast vergeten dat het slotstuk in de assassijnentrilogie ook een online multiplayerluik zal bevatten. En laat dat nou net een onderdeel van de game zijn dat, als we Ubisoft mogen geloven, dit keer nog een stuk beter uitgewerkt zal worden dan in het verleden het geval was. Denk aan grotere mappen, weereffecten, nieuwe spelmodi – Wolfpack en Domination – en de mogelijkheid om tegenstanders om te brengen met behulp van je omgeving.

Daar blijft het echter niet bij. Ubisoft wil namelijk maandelijks voor nieuwe multiplayer content zorgen, die telkens weer wat zal toevoegen aan het overkoepelende verhaal. De multiplayermodi werden altijd al op de één of andere manier gelinkt aan de singleplayer campagne, maar dit keer zal het verhaal een hoofdrol opeisen. Abstergo heeft de animussen/animi (wie Assassin’s Creed II gespeeld heeft weet dat zelfs Desmond geen idee heeft wat nu precies de juiste meervoudsvorm is) als commercieel product op de markt gesmeten en jij zal in de huid van een klant kruipen die het verleden wil herbeleven.

“As you progress in the game and level up your character, you access these files and videos. Every month you’ll have new challenges to unlock new content that will continue the storyline throughout the year.”

Je moet toegeven dat dit mogelijkheden schept. Het verhaal zal echter zeer sterk moeten zijn als ze mensen min of meer willen verplichten om elke maand weer DLC aan te schaffen. De online multiplayer van BioShock 2 demonstreert alvast dat het op dit vlak erg makkelijk fout kan lopen.