Hands-on: Resident Evil 6 – Ooit was er een tijd dat men razend enthousiast werd wanneer er een nieuwe Resident Evil game werd aangekondigd. Helaas is dit na het vijfde deel in de serie veranderd. Resident Evil was de oude niet meer, het was geen survival horror meer, het was een survival action game geworden. Om nog maar te zwijgen over Resident Evil: Operation Raccoon City, welke al helemaal buiten het vertrouwde Resident Evil kader valt. Gelukkig heeft Capcom eindelijk geluisterd naar de kritiek van de fans en komt de ontwikkelaar nu met een heuse comeback! Resident Evil 6 heeft voor ieder wat wils in petto en wij konden ermee aan de slag op de GamesCom.

Resident Evil is terug van weggeweest, laat het kippenvel maar komen!

Natuurlijk zijn er al aardig wat trailers en gameplay video’s te vinden van Resident Evil 6, maar niets kan je beter overtuigen van de kwaliteit van het eindproduct dan zelf even aan de slag te kunnen met de game. Zo zal de één rondbazuinen dat het nieuwe deel weer net zo’n actiegame gaat worden als Resident Evil 5, terwijl de ander er juist weer vertrouwen in heeft dat het net zo’n game wordt als Resident Evil 4. Nou, we kunnen jullie vertellen dat beide meningen waar zijn, maar dan op een zeer goede manier. Resident Evil 6 is opgesplitst in 3 verhaallijnen, waarvan elk een soort van eigen genre vertegenwoordigt.

Drie avonturen, drie genres

Zo voelen de missies van Leon net zo benauwd en grauw aan als in Resident Evil 4. Je verkent met Leon op een langzaam tempo diverse gebouwen of andere locaties, welke stuk voor stuk erg benauwd en duister aanvoelen, hoe groot of klein de plek ook is. Je hebt continu het gevoel dat je een zombie tegen het lijf gaat lopen en dat is niet bepaald prettig, maar ergens ook weer precies wat we willen van een Resident Evil game. Zo maakten we af en toe ook even een sprongetje in de lucht als we uit het niets een zombie aan onze rug hadden hangen.

Als we in de huid van Chris kruipen is het weer een heel ander verhaal. Hier ligt het tempo een flink stuk hoger en beschikken we over een aantal sterke en snelle vuurwapens. Het lijkt hier al meer op wat we hadden in Resident Evil 5: veel actie, grote wezens en knallen alsof je leven er vanaf hangt. We kregen hier niet bepaald met kleine gangetjes te maken, zoals met Leon, maar met brede straten en daken waarop we een gigantisch monster af moesten maken. Hier merkten we wel direct op dat je erg snel door je munitie heen raakt en dus continu van plek moet wisselen om geen pijnlijke dood te sterven.

Helaas had ik geen tijd meer om het stuk met Jake Muller – de nieuweling in de games – te kunnen spelen, maar het lijkt erop dat hij een mix van action en horror krijgt. In een presentatie die we aansluitend kregen op de demo zagen we namelijk dat hij te maken kreeg met flink wat zombies, terwijl hij samen met Sherry Birkin in een vrij krap berghutje zat. Een claustrofobisch gevoel dus, dat ervoor zorgt dat je zo snel mogelijk ervandoor wilt. Verder zien alle missies er op grafisch vlak en qua leveldesign fantastisch uit! Het detail in de omgeving is perfect, om nog maar te zwijgen over de zombies, die er werkelijk verbazingwekkend gedetailleerd uitzien.

Voorlopige conclusie:

Capcom heeft daadwerkelijk haar oren geopend en komt na twee (volgens vele fans) geflopte games eindelijk terug met een game die thuishoort in het Resident Evil rijtje. De game is spannend, benauwd, grauw en bevat genoeg actie. Het is dus voor ieder wat wils en dat kan bijna niet leiden tot een flop. Grafisch ziet de game er ook super uit en qua geluid hoor je ons ook zeker niet klagen. Wij zijn na het spelen van de demo nog enthousiaster geworden dan we al waren en kunnen niet wachten tot de game op onze deurmat valt.