Eind volgende maand verschijnt alweer een nieuw Assassin’s Creed deel, waar liefhebbers van over de gehele wereld al een lange tijd reikhalzend naar uitkijken. Hoe loopt het af met Desmond Miles en wat voor personage is Connor? Daarnaast kunnen we de ogenschijnlijk grote wereld dan zelf gaan verkennen. Dat het een grote titel is met een grote spelwereld is wel duidelijk inmiddels en volgens Alex Hutchinson (foto) van Ubisoft is het één van die weinige zeer sterke titels. De Triple A titels, zoals het zo mooi gezegd wordt, zullen volgens hem in de toekomst redelijk zeldzaam worden, met name als men kijkt naar de kwaliteit, afwerking en de grote schaal.

“We’re the last of the dinosaurs. We’re still the monster triple-A game with very large teams [and] multiple studios helping out on different bits. There are fewer and fewer of these games being made, especially as the middle has fallen out.”

Tegenover Edge zei Hutchinson dat het in deze tijd niet meer vaak voorkomt dat grote teams en meerdere studio’s aan één game werken. En hij zegt dan ook dat dit een unieke mogelijkheid was met een zeer ervaren team als het om de franchise gaat. En dat samen met de volwaardige steun van Ubisoft achter het project. Daarnaast hadden ze tevens erg veel tijd om aan een project te werken wat tegenwoordig ook een unicum is gezien de tijdsdruk bij het ontwikkelen van games. Drie jaar had men de tijd en verder is hij er van overtuigd dat dit gaat veranderen in de toekomst door een variatie aan factoren.

“We had almost three years to do it, which is a rarity these days; the tech and the hardware platforms were both mature, which allowed us to start running instead of building base features; and the installed user base for all platforms is massive.

Many of these factors are about to change, by choice of circumstance, so a lot of us truly believed this was a once in a career opportunity.”

Alex Hutchinson lijkt wel een goed punt te hebben wat dit betreft. Er zijn nog maar weinig uitgevers die meerdere studio’s volledig op één game zetten. Enkel Sony, Activision en Rockstar Games zijn voorbeelden die dit nog veelvuldig doen.