Hands-on: Sonic & All-Stars Racing: Transformed – Tussen al het geweld van de grote Triple-A titels op de GamesCom door hadden we af en toe tijd om naar wat kleinere, maar minstens net zo interessante games te kijken. Zo besloten we om eens achter het stuur te kruipen bij SEGA, want zij komen met een nieuwe kartgame in de Sonic All-Stars Racing franchise. Dit is niet zomaar een racer, integendeel. Het is een racer met alle bekende personages uit de stal van SEGA van de afgelopen twintig jaar. Wij speelden de game even en zijn gematigd enthousiast, waarom? Dat ga je nu lezen.

Is Sonic zijn snelheid verloren?

Naast Media Molecule en Codemasters komt ook SEGA met een nieuwe racegame in het genre van funracers. Het lijkt wel een hype die beetje bij beetje aan het komen is. SEGA doet echter net iets anders met hun game, want als je het mij vraagt missen ze net die ‘wauw’-factor die andere soortgelijke titels wel hebben. Media Molecule en Codemasters hebben namelijk allebei goed nagedacht over hoe ze de game nu langdurig leuk kunnen houden door middel van power-ups en dat is nu net wat we missen bij SEGA All-Stars Racing naar aanleiding van de speelsessie. Waar is de actie?

We kregen één parcours voor onze neus dat elk van de journalisten even mocht berijden met zijn/haar favoriete SEGA figuur. Hier zagen we wel dat de omgeving er erg mooi uitzag. Het wisselde af van een bosrijke omgeving tot een grot, gevolgd door een gigantische rivier tussen twee bergen in. De locatie paste erg goed in het Sonic wereldje en zag er bovendien goed verzorgd uit. Dit geldt ook voor de karakters en de voertuigen in de game. Elk figuurtje heeft zijn eigen racemonster onder zich, welke perfect bij de coureur past. Zo heeft Sonic bijvoorbeeld een blauwe auto met de welbekende blauwe punten achterop en heeft Tails een geel vliegtuigje.

Te land, te zee en in de lucht

Actie zit overigens wel in de game, maar niet echt in de vorm van power-ups. Zo zal er af en toe eens iets over het parcours vliegen of zal er iets gebeuren als een aardbeving, maar in het level dat wij speelden was dit zo middelmatig dat het op ten duur best saai werd. Ook zijn de power ups niet fantastisch vaak verdeeld over de baan, maar dat is aan de andere kant ook wel weer logisch. SEGA heeft in haar racer er namelijk voor gekozen om de voertuigen zo nu en dan te laten transformeren. Dit in de zin van: als de weg verdwijnt in het water maar je toch de baan moet volgen, zal je auto automatisch veranderen naar een boot of een vliegtuig.

Dit zorgt er wel voor dat er voldoende variatie zit in de game. Nu kan ik me voorstellen dat je je afvraagt of dit wel goed aanvoelt. Het is immers een racegame en geen vlieggame. Nou, ik kan je vertellen dat SEGA dit goed heeft uitgewerkt, want het voelt allemaal gelijkaardig aan. Het leuke is dat elke vorm van vervoer zijn eigen ‘power’ heeft. Zo is dit bij het racen het driften in de bochten en kan je bij het vliegen weer schroeven maken naar links of rechts om bepaalde hindernissen te omzeilen. Het voelt allemaal lekker natuurlijk aan en zo hoort het ook.

Voorlopige conclusie:

SEGA All-Stars Racing is een leuke racegame om zo af en toe eens uit de kast te pakken en gezellig een paar races te doen, maar het spel mist naar mijn mening net datgene wat het langdurig leuk moet houden. Het mist net het tempo en de actie die dit soort games juist moeten hebben om de aandacht lang vast te houden. Verder past de game perfect in het rijtje van Sonic games en voelt het transformeren van je voertuig erg natuurlijk aan. Toch zijn wij van PSX-Sense erg benieuwd hoe de volledige game zal aanvoelen – hopelijk met meer actie en snelheid!