DLC Special: Battlefield 3: Armored Kill – Battlefield 3 was één van de best verkopende games in 2011 en Electronic Arts gaf ruim voor de lancering al aan dat we veel downloadbare content voor de game konden verwachten. Een niet erg onlogische stap gezien het kassucces. Eerst was daar Back to Karkand met oudere en bekende Battlefield maps en in juni verscheen samen met Battlefield Premium ook Close Quarters. Dit waren kleinere maps zonder voertuigen wat een behoorlijk andere richting op was. Niet elke Battlefield liefhebber vond dit even geslaagd, maar nu is er Armored Kill. Deze maps zijn weer op de kenmerkende wijze opgezet, maar dan net wat uitgebreider. Wij spendeerden wat uren aan de maps om jou een goed beeld te geven van dit alles.

Grote maps met veel variatie

Met Armored Kill komt het Zweedse DICE met een volledige nieuwe set aan maps die allemaal één ding gemeen hebben: ze zijn werkelijk gigantisch. In Back to Karkand kreeg je wat oudere maps die we kennen uit de Battlefield reeks. Deze hadden allemaal hun eigen karakter en stijl van hoe de levels waren opgezet. Zo waren er hoge gebouwen in het level of het was compacte actie op een eiland. Close Quartes was helemaal compact vanwege alle nauwe gangen en zorgde voor een totaal andere ervaring. In onze ogen was dit een toffe spin-off qua maps, maar we zijn toch blij dat we met Armored Kill echte grote maps met veel voertuigen voor onze kiezen kregen. Zoals al aangegeven zijn de maps erg groot, maar daarnaast ook erg verschillend van elkaar.

In de eerste map die we bespreken gaan we naar de bergen van Alborz Mountains, waar ook een dikke laag sneeuw is te vinden. Sneeuw is er dus weer in Battlefield, maar het eerste wat ons opviel waren de grafische oneffenheden af en toe. In deze map kun je namelijk gebruik maken van quads en toen we één van de bergen op reden zagen we de grond soms voor ons verschijnen. Dit zag er nogal lelijk uit. Daarnaast is dit level behoorlijk divers qua hoogteverschillen en dat zou de aanwezigheid van quads wel goed uitkomen. Toch komt het voor dat je een voertuig kwijt raakt en dan kun je de gehele berg opklimmen. Iets wat vooral in Conquest (vanaf nu CQ) gebeurt en door een licht gebrek aan voertuigen en je van vlag naar vlag moet kan dit soms de nodige tijd kosten en dat is wat onhandig door de uitgestrektheid van de map.

Nieuwe voertuigen

Dit zijn ook wel weer de twee enige minpunten aan deze map, want verder is die prima te noemen. Je hebt dus de verschillende hoogteverschillen en zo heb je vlaggen (in CQ) beneden bij het bevroren meer en tevens hoog in de bergen. Dit zorgt voor hele gave gevechten tussen heli´s, maar ook de nieuwe voertuigen. De quads hebben we dus al genoemd, maar dan zijn er nog vier. Zo heb je de Destroyers, wat een alternatieve naam voor tanks is en deze bestaan uit de M1128 en de 2S25 Sprut. Uiteindelijk zijn dit wat mobielere tanks, waarmee je in veel snellere vaart als een normale tank het slachtveld kan verkennen. Ze zijn werkelijk bloedsnel voor ons gevoel en hebben dezelfde vuurkracht als de gewone tanks. Zeer handig en ze zijn ook de hoofdrolspelers van een nieuwe modus, waar we later even op in zullen gaan.

Naast de twee nieuwe voertuigen die elkaar kapot kunnen knallen is er ook nog de mobiele artillerie, welke bestaat uit de M142 en de BM-21. Kort gezegd zijn dit gepantserde vrachtwagens met een rakettensysteem op de achterkant. Ze zijn dan ook niet geweldig in ruig terrein met rotsen, maar als je een mooie en juiste locatie hebt gevonden kun je flink wat schade aanrichten. Je kunt namelijk gericht raketten lanceren en zo een positie verdedigen of aanvallen. Het is een krachtig middel wat dus een hoop destructie kan veroorzaken. Als jij zo´n tank (Destroyer) goed raakt, dan kan deze al met drie raketten een berg schroot zijn. Al de nieuwe voertuigen zijn overigens terug te vinden op alle andere maps en hebben elk zo hun eigen unlocks.

Laat lood regenen van boven in de nieuwe maps

Naast deze vijf nieuwe voertuigen is er nog iets compleet nieuws en dat is de AC-130 die je boven elke Armored Kill map rond kan vliegen. Dit vliegtuig bewapend met flink wat vuurkracht kan het lood van boven laten regenen en kan zelfs beslissend zijn in sommige potjes. In CQ kun je deze alleen gebruiken als jij een bepaalde vlag controleert. Zolang jij deze controleert zul je in de gunship kunnen spawnen. Echter is deze niet onschendbaar, want de andere partij kan deze neerhalen met heli´s, jets en stingers vanaf de grond. Vanuit het vliegtuig kun je het vliegtuig wel beschermen, maar heel gemakkelijk is dit niet. Je bent dus verre van oppermachtig met het vliegtuig en voor de balans werkt dit wel. Het is wel zo dat in Rush de aanvallende partij in onze ogen net iets teveel overwicht heeft doormiddel van de AC-130. Zeker als je net een M-COM Station hebt geactiveerd en je vervolgens vanuit een onmogelijke hoek wordt afgeknald van boven.

Ondanks dat de AC-130 iets te veel overmacht biedt in de Rush modus is het verder een hele gave toevoeging en dan vooral in CQ. Je merkt echt dat de strijd om die ene vlag net wat feller is omdat men weet dat de controle over de gunship daarvan afhangt. Van de sneeuw gaan we naar het zand en zo komen we aan bij Bandar Desert wat de grootste map van de uitbreiding is. Zoals de naam al verklapt speelt de actie zich af in een woestijn. Hierin staat een klein dorp met wat gebouwen, brug en tankstation. Op het eerste oog niet zo´n hele schokkende map, maar het zorgt wel voor veel actie in de lucht en op de grond. Het biedt een geschikte plaats voor dogfights tussen jets en de woestijnvlakte is een ideaal terrein voor het gevecht tussen een paar tanks. De straten van het dorp is het toneel voor wat ´urban warfare´ en daarmee is het meeste wel gezegd. Een gevarieerde en toffe map die in elke modi leuk is om te spelen.

De derde map van Armored Kill is Armored Shield en deze lijkt qua uitstraling veel op Caspian Border met veel groene velden en lage gebouwen. Opnieuw is dit ook een zeer grote map, waar de actie soms ver van elkaar te vinden is en je hebt wederom een vlag in CQ, waarmee de controle over de AC-130 te winnen valt. In deze modus liggen vlag C en D vlak bij elkaar, waardoor er vaak gevechten uitbreken tussen deze vlaggen. Je zult ook vaak heen en weer rijden met quads om zo de controle te houden over de vlaggen. Vlag A en E bevinden zich vlakbij de spawnplekken van beide teams en je zult dan ook een sterke tactiek klaar moeten hebben wil je deze pakken. Het is een toffe map die perfect is opgezet naar Battlefield richtlijnen. Het zorgt door de verschillende locaties voor diverse actie en het is volgens ons ook de beste map voor die ene nieuwe modus.

Voordat we het gaan hebben over ‘die’ nieuwe modus moeten we het natuurlijk eerst nog hebben over de laatste map: Death Valley. Ook deze heeft weer een unieke setting binnen Armored Kill. Het is namelijk een nacht level, waarin zicht beperkt is. Als we kijken naar de schaal van deze map mag dit toch wel de kleinste genoemd worden. Althans zo kwam het over tijdens het spelen. Mede doordat het donker is zorgt het voor hele toffe actie in elke modi. Je moet namelijk veel beter opletten en hierdoor is er net wat meer uitdaging en tactiek nodig. De map is vrij heuvelachtig, waardoor je vijanden ook minder snel ziet. In Rush zijn de potjes lekker hectisch, want de actie is vaak erg dichtbij vanwege de setting. In CQ zijn de vlaggen op een juiste wijze geplaatst waardoor je constant in beweging en alert moet blijven.

Tank Superiority is een mooie toevoeging, maar…

Nu we alle maps en nieuwe voertuigen hebben besproken komen we aan bij de nieuwe modus die met Armored Kill geïntroduceerd word. Deze heet Tank Superiority, waarin de naam al aangeeft dat het hier gaat om de strijd tussen tanks. Elke partij krijgt bij hun spawnpoint beschikking over een tank, welke bij dit pakket zijn geïntroduceerd. Tevens is er ook een normale tank beschikbaar die net even wat meer kan hebben. In deze modus spelen gevechten tussen de tanks een grote rol, maar het draait vooral om het controleren van één vlag of punt. Deze bevindt zich te allen tijde in het midden van de map. Hierdoor krijg je het effect dat bijna iedereen naar één punt gaat en op elkaar gaat schieten. Het levert ontzettend veel chaotische actie op wat we van Battlefield 3 kennen. En het geeft veel voldoening als je van dichtbij of van afstand een tank sloopt. Er zitten echter wel wat haken en ogen aan deze modus.

Om te beginnen kijken we naar het spawnsysteem. Je kunt niet bij jou squadgenoten spawen wat erg vervelend is, want nu moesten we constant bij de vaste spawn beginnen. Hier staan dan de voertuigen die je kunt gebruiken, maar soms staat er niets en moet je gaan wachten tot er eentje spawnt. Juist in deze modus is het beheren van een gebied van groot belang en elke seconde telt, dat je dan moet wachten tot er een tank spawnt is niet echt handig. Ze hadden beter wat quads kunnen toevoegen, zodat je snel naar het controlepunt kan rijden. Daarnaast moeten we de map Alborz Mountains even benoemen bij deze modus, want op deze map beviel het spelen niet echt. Door de vele hoogteverschillen is er weinig overzicht en is het richten nogal onhandig. Mede hierdoor is deze map niet echt vermakelijk en dat is wat jammer. Uiteindelijk draait het verder om slimme tactiek, samenwerking en flanken in deze modus en daarmee kunnen we concluderen dat het een leuke toevoeging is.

Conclusie:

DICE voegt met Armored Kill een aantal kenmerkende Battlefield maps toe aan de game, maar dan wel met hier en daar wat nieuwe elementen. De nieuwe voertuigen zijn allemaal wat sneller, zoals de quads en de tanks terwijl je met de mobiele artillerie op een toffe en nieuwe wijze raketten kunt afvuren. Bij de voertuigen mogen we ook zeker niet de AC-130 vergeten en het schieten vanuit dit vliegtuig is gewoonweg gaaf. Het zorgt net voor wat extra´s in de nieuwe maps die overigens goed gebalanceerd en prima opgezet zijn. Echter is Alborz Mountains niet erg vermakelijk in die nieuwe modus Tank Supiority. De modus is tof, maar het spawnen van voertuigen duurt echt te lang. Ook het spawnen bij jou squad is een gemis. Tevens hadden we in alle maps meer quads gewild, want zo ben je een stuk mobieler. Samenvattend is Armored Kill voor de Battlefield 3 speler wel een must, maar er hadden wel wat zaken beter gekund.

Armored Kill is nu verkrijgbaar voor bezitters van Battlefield Premium en vanaf 18 september los te koop voor €14.99.