Preview: Wonderbook: Book of Spells – Iedereen wilde als kind wel een tovenaar worden. Misschien deden we dit ook wel, het lag er maar net aan hoeveel fantasie je had. Waarschijnlijk is je fantasiewereld waarin je elke toverspreuk kon uitkramen niet meer wat was, maar toveren kunnen we wel degelijk. Weliswaar niet in de realiteit, maar digitaal kunnen we de gekste dingen creëren. Tegenwoordig wordt er steeds meer gedaan met Augmented Reality en zo hebben we binnenkort ook het boek vol wonderen.

Augmented Reality wordt populairder

Sony heeft al enkele games die gebruik maken van Augmented Reality op de PS Vita en vergeet EyePet niet. Deze games zijn echter nooit echt groot geworden, wat best jammer is aangezien ze best interessant zijn. Binnenkort komt Sony met nog een Augmented Reality game: Wonderbook: Book of Spells. Waarschijnlijk zal je ook hier niet warm van worden, al moeten we wel zeggen dat dit stukken toffer lijkt te worden dan alle andere AR games.

Pop-Up boek 2.0

In het boek dat je bij de game krijgt zitten twaalf pagina’s die voorzien zijn van een AR code. Door dit boek voor de PlayStation Eye te houden, komen de verhalen die verteld worden tot leven. Misschien ken je die pop-up boeken van vroeger nog wel, die boeken die je openklapt, waarna er een mooie prent naar boven komt. Wonderbook: Book of Spells doet precies hetzelfde, maar dan nog veel spectaculairder. Het is als het ware een Pop-Up boek 2.0. Stel je bijvoorbeeld een kasteel voor dat uit het boek verschijnt. Om dit beeld interessanter te maken kan er zomaar een draak om dit kasteel heen vliegen.

Nu zal je misschien denken dat het boek per se recht voor de PS Eye moet liggen, maar niets is minder waar. Je kunt het boek gewoon kantelen en om bij het voorbeeld van een kasteel te blijven, zal je zien dat dit kasteel uit papieren lagen bestaat. Net als met de oude Pop-Up boeken. De game maakt echter niet alleen gebruik van het boek, maar ook van de PlayStation Move. Jawel, ook die kunnen we weer uit het stof halen. De Move wordt hier gebruikt als een toverstaf die nog meer uit het boek kan halen. Zweef met je staf over een woord en het woord zal in de lucht verschijnen zodat jij het beter kunt lezen.

De letters zijn het DNA van een goed verhaal

Over woorden gesproken, de letters zorgen voor alle dingen die uit het boek komen. De ontwikkelaars noemen alle letters die in het boek staan dan ook het DNA van de magie. Als jij de pagina omslaat, zal je namelijk eerst de woorden zien opstijgen uit het boek, om vervolgens de creaties te vormen die bij deze pagina horen. Dit geeft de ‘lezer’ nog meer het gevoel dat de verhalen daadwerkelijk tot leven komen. Aangezien het boek maar uit twaalf pagina’s bestaat zal je misschien denken dat elk verhaal het met dit aantal bladzijden moet doen.

Dit is echter niet waar, want als een verhaal meer nodig heeft dan dit aantal begin je simpelweg gewoon weer bij de eerste pagina. Als je de game in huis haalt zal je in eerste instantie de verhalen van het vorig jaar aangekondigde Pottermore voorgeschoteld krijgen. Dit zijn gewoon de verhalen van Harry Potter, maar dan met een iets andere draai eraan. De ontwikkelaar die ons de presentatie gaf vertelde ook dat Disney erg geïnteresseerd is in de game. Dat er DLC zal komen in de vorm van verhalen lijkt dus al duidelijk te zijn. Misschien dat de game niet iets is dat je direct in huis wilt halen, maar interessant is het zeker!

Voorlopige conclusie:

Wonderbook: Book of Spells is overduidelijk een game die bedoeld is voor de jongere gamers. Een gewoon boek uit de kast pakken om te gaan lezen is er tegenwoordig niet meer bij, dus dan maar interactief. De game is echter wel interessant genoeg om in de gaten te houden. Misschien komt er in de toekomst wel iets voor de oudere gamers? Wie zal het zeggen. De techniek lijkt goed te werken en de toekomstige ideeën zijn erg leuk. Ook voor de Potter fans is dit zeker iets om in huis te halen, want qua vormgeving alleen al is het een prachtig iets wat op je scherm tevoorschijn komt.