Diverse uitgevers hebben inmiddels vaak zat geroepen dat de nieuwe generatie consoles te lang op zich laat wachten en meer. Toch zijn er ook partijen die niet gelijk een boodschap hebben aan een nieuw platform en Bethesda is er hier één van. Bethesda’s Pete Hines gaf dit aan tegenover MCV en de voornaamste reden is dat de huidige consoles Bethesda niet tegenhouden, want er is nog genoeg te bereiken op het gebied van graphics, techniek en verhaalvertelling.

Het risico om nu al te ontwikkelen voor nieuwe platformen zit hem in de ontwikkeling van de nieuwe platformen zelf. Aangezien deze in de maak zijn is het een doorgaand proces dat uiteindelijk fors anders kan uitpakken dan waar men in de eerste instantie op anticipeert. Gevolg is dat een game continu met de ontwikkeling van een nieuw platform moet mee gaan en daarnaast als game zelf ook nog gemaakt moet worden en dat is best risicovol.

“I don’t think the current generation of consoles are holding us back,”

“The developers are trying to hit a moving technical target, because the platforms are being built. It moves and iterates along the way. And introducing something like that to games that are in development is always a bit tricky. And that is obviously an element of risk.

Een ander punt is dat als er een nieuwe generatie verschijnt, dat het startpunt nul is en het aantal mensen dat een game koopt ligt dan aanzienlijk lager dan het aantal dat een game voor de huidige generatie koopt vanwege de installed base. Keer op keer is het dan een afweging of iets nu wel of niet voor de volgende generatie consoles gemaakt moet worden en wat Hines betreft hoeft er niet gehaast te worden met deze nieuwe platformen.

“The second point is that your install base always starts at zero. Then it comes out and suddenly a certain number of people buy it but it won’t be the same number as the current gen. So you have divided your audience.”

“It’s then a case of: Are we just making it for the next gen? Or next gen and current gen? And how many people from the current gen that I’m targeting have moved over to the next gen? It does complicate things a little bit. Obviously the changes they are going to make technologically, in terms of the things we will be able to do, are exciting. But it comes at a price.”