Preview: PlayStation All-Stars Battle Royale – Toen PlayStation All-Stars Battle Royale, welke ik in deze preview voor het gemak PSASBR zal noemen, werd aangekondigd, vormden zich meteen twee fronten. Er waren mensen die het een zielige Super Smash Bros rip-off vonden, maar er waren ook genoeg mensen die stonden te popelen om eindelijk eens alle goede franchises bij elkaar te zien in één game. PSASBR is zo’n game die ondanks de geleverde kwaliteit hoe dan ook een haatgroepje zal blijven houden, helaas. Desondanks zijn wij erg benieuwd naar het eindresultaat. Iets wat door het onlangs aangekondigde uitstel, dat te maken had met onder andere het perfectioneren van de character balancing, nog iets langer op zich zal laten wachten.

Haters gonna hate

Ondanks dat het concept van PSASBR al erg bekend is, is het toch wel een vrij unieke game te noemen. Om maar weer even de vergelijking met Super Smash Bros erbij te halen: PSASBR heeft veel meer verscheidenheid in basic gameplay, maar ook in de bijkomstigheden van de stages. Zo zijn de vechtersbazen in ons Sony-juweeltje veel beter bestand tegen het in een hoek gedreven worden, hebben ze veel meer aanvallen op afstand en blijft het altijd een beetje in het midden wie er gewonnen heeft tot de strijd officieel beëindigd is. Dan zijn de stages ook veel meer ‘interactief’ en kun je tevens een beetje mis- of gebruik maken van bepaalde objecten in games. Zo kun je bijvoorbeeld in de inFamous Stage ‘Alden’s Tower’ de Ray Sphere gebruiken om je aanvallen een boost te geven. Natuurlijk kan het om die reden een strijd worden om wie het eerste de Ray Sphere bereikt terwijl je de toren beklimt, maar de elektrische bol kan ook als valstrik gebruikt worden.

In de demo die getoond werd zagen we al gauw dat je verschillende tactieken kan uitvoeren als het om zulk soort power-ups gaat. Eén van de personages bleef rustig staan toekijken terwijl anderen de kracht van de Ray Sphere wilden absorberen. Steeds als ze er bijna waren kon hij ze een rake klap verkopen, zodat ze terug naar beneden vielen. Zo kan het natuurlijk ook! Ondertussen spaar je bij deze rake klappen punten in de Action Point meter die uiteindelijk leiden naar een superaanval die komt in 3 niveaus, waarbij 1 de minst sterke is en 3 de meest dodelijke. Het heeft dus weinig nut om lange tijd de actie te ontlopen, zoals in Super Smash Bros wel mogelijk is, waardoor je nog gemakkelijk tweede kunt worden. Zonder de Supers kom je in PSASBR helemaal nergens. Een KO is, zover te zien was, niet mogelijk zonder een superaanval op de persoon in kwestie gebruikt te hebben. En zonder veel schade toe te richten of een kill op je naam te hebben kun je nooit een hoge score behalen.

Speel eerst, oordeel later

Ga je een gevecht in, met welk personage dan ook, denkend dat dit gewoon Super Smash Bros is en je op dezelfde manier spelen kunt – think again! Na enkele seconden heb je toch wel door dat het enorm weinig nut heeft op die manier. Het lijkt net alsof Nintendo de toevalsfactor aanwezig heeft gehouden in Super Smash Bros, gezien we het gevoel kregen dat je met combo’s alleen nog steeds nergens bent in PSASBR. Meestal lijkt het toch echt te liggen aan skill en de specifieke strategie die je gebruikt, welke je afhankelijk van de strategieën van de tegenstanders ook nog eens moet kunnen wisselen tijdens het vechten. Het is altijd gemakkelijk om een oordeel te vellen over een game vóór je deze daadwerkelijk gespeeld hebt, daar kwamen wij op de harde manier achter. Maar ingemaakt worden voelde nog nooit zo goed…

blank

Voorlopige conclusie:

Het ziet ernaar uit dat SuperBot Entertainment in de aankomende tijd nog veel zieltjes, maar vooral hartjes zal gaan veroveren. Ondertussen is de publieke beta van start gegaan en ondanks de problemen in verband met de verbinding zullen veel fans, twijfelaars en zelfs die-hard pessimisten de mogelijkheid krijgen om de game uit te proberen. Wat ons vooral opviel is dat het proberen van de game, het geloven in de game betekent. Zelfs wanneer Kratos en PaRappa goed overpowered waren en in die specifieke fase van de demo nog niet aangepast waren. Op 21 november mogen we de game in de winkels verwachten en wij hebben goede hoop dat het ongeloof over PSASBR ondertussen weggenomen zal zijn.