Hands-on: Assassin’s Creed III – Tegenwoordig zijn wij het gewend om de naam Ezio te horen telkens wanneer de Assassin’s Creed franchise genoemd wordt. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en zijn wij net als Ezio zo oud geworden dat wij toe zijn aan een gloednieuw personage in de reeks. Assassin’s Creed III introduceert Connor, een half-indiaan die niet vies is om een paar Engelsen om te toveren tot kattenvoer met zijn Tomahawk. Wij speelden ruim een uur lang Assassin’s Creed III en kunnen zeggen dat onze moordlust nog lang niet gestild is.
Flora, fauna en geld
Wat wij tot nu toe verwachtten van Assassin’s Creed is dat wij ergens in een stad gedumpt worden en vervolgens al klimmend en klauterend onze Hidden Blade in vele keeltjes moeten rammen. Wij begonnen ons avontuur met Connor dit keer in een groot bos in een gebied genaamd de Frontier. Hier kan je werkelijk van alles doen: klimmen in bomen (ja het is eindelijk mogelijk in de franchise!), jagen op dieren en verschillende quests voltooien. Vooral het jagen is een nieuwe toevoeging aan de franchise. Het eerste wat we dan ook deden was onze pijl en boog tevoorschijn halen om vervolgens een konijn door zijn strot te schieten. Na het doorboren van het beest, pakten wij ons mes en kregen we wat items.
Deze items, zoals konijnenvlees, -huid of wat dan ook, kan je gebruiken om bij je thuisbasis andere items te maken om deze vervolgens weer te verkopen. Geld is tot nu toe nooit een probleem geweest in de franchise; je had er altijd tonnen van en kon daarmee vrij vroeg in de game alles kopen en oppermachtig iedereen afslachten. Nu is dat anders – als je 1000 pond hebt, mag je al van geluk spreken! Handelen is tegenwoordig de manier om aan geld te komen in Assassin’s Creed III. De game hanteert een gloednieuw economisch systeem dat geld verdienen niet meer overbodig maakt. Je zult regelmatig moeten terugkeren naar je thuisbasis om wat spullen te verhandelen als je een rijke assassin wilt worden. Werken voor je geld dus!
Geld kun je ook verdienen door quests te voltooien. Deze heb je in overvloed in de Frontier. Zo zijn we een man tegengekomen waar wij wat items voor moesten vinden, dit naar aanleiding van een zeer interessant verhaal. Dit soort quests waren altijd verschrikkelijk saai in de voorgaande delen. AC III is een nieuw deel en dat betekent nieuwe ervaringen! Bij het eerste item dat we vonden werden we meteen belaagd door drie wolven. De wolven liepen in een kring rondom Connor en gingen één voor één op hem afspringen. Met behulp van een korte quick-time event steek je de wolven door hun zachte vacht heen met je Hidden Blade. Ons werd verzekerd dat je, na het vinden van alle items voor de beste man, beloond zal worden met niet alleen wat geld, maar ook een nieuw gebied waarin je de quests kan afronden. Zeker de moeite waard dus om wat spulletjes te zoeken.
Connor is lekker snel en creatief
Dit was nog maar de wilde natuur, met het fast travel systeem verplaatsten wij ons vervolgens naar Boston, de enige stad welke wij konden bekijken tijdens onze speelsessie. Het eerste wat ons opviel was dat de stad een stuk strakker is in vergelijking met Venetië of Constantinopel. Rond 1760 oogde alles ook wat moderner. Ondanks dat heeft het toch een bepaalde charme. De Engelsen, welke zeer subtiel in het rood gekleed door de stad heen lopen, stralen een strenge handhaving uit waar je niet zomaar ruzie mee wilt hebben. Tenzij je Connor heet… Bij het zien van de eerste groep red coats testten wij het compleet vernieuwde gameplay systeem. Het lock-systeem wordt niet meer geactiveerd door L1 in te drukken, maar verloopt automatisch. Het enige wat een beetje bestuurd kan worden is een cursor die in beeld komt na het indrukken van L1, maar dit zal meer gebruikt worden bij het schieten met afstandswapens.
Door deze vernieuwing voelt de game erg high-paced aan. Dit wordt nog eens verder aangedikt door de toevoeging van het ‘al rennend iemand vermoorden’. Terwijl je op iemand afrent, houd je vierkantje ingedrukt en zal Conner vervolgens zijn sierlijke hakbijl in één van de Engelsen zijn hoofd plaatsen, om zich vervolgens weer af te zetten en verder te hollen. Fantastisch om te aanschouwen. Een minder leuk gezicht is om opeens voor een muur van een stuk of acht Engelsen te staan welke allemaal hun musketten op je gericht hebben. Creatief als Connor is, hoef je alleen maar dicht bij een individuele Engelsman te staan en op X te drukken. Conner gebruikt de High Thea drinker als een menselijk schild om daarmee het inkomende salvo op te vangen.
Alles in de game verloopt net wat gestroomlijnder: rennen en klimmen doe je door R1 ingedrukt te houden, pas als een sprong te ver is druk je X in. Dit voorkomt sukkelige ongelukken en spastische sprongen. Het vechten in Assassin’s Creed III is een stuk uitdagender door de musketten en ook de omgeving heeft dynamische en interactieve invloed op de gevechten. Als finishing move kan Connor bijvoorbeeld een vijand tegen de muur smijten of zelfs langs een muur rennen om een genadeklap extra hard uit te delen. Zeer spectaculair om te zien en te beleven.
Assassins of the Caribbean
De game speelt heerlijk, is mooi om te zien en de gevechten zijn allesbehalve saai. Op elk vlak gaat de game erop vooruit. In de voorgaande games had je altijd wel een extra reeks aan quests die Assassin’s Creed fans lieten kotsen. Hetzij de amateuristische Da Vinci levels of de verschrikkelijke tower defense mini-game. In AC III hebben wij te maken met iets soortgelijks waar wij eigenlijk wel over te spreken zijn. Connor neemt de controle over een groot schip om een heuse zeeslag te voeren. Door L1 en R1 in te drukken richt je links of rechts en met vierkantje vuur je al je kanonnen op de verschillende schepen die langs je varen en jou tot zinken proberen te brengen. Het is zeer simpel om te doen en erg leuk tegelijkertijd. Zeker als je een mooi geluidssyteem in huis hebt is het een geweldige ervaring. Bij sommige zeeslagen beperkt het zich niet alleen tot rondvaren en schieten. Er zijn aparte missies waar je zelfs andere schepen moet enteren en de kapitein te grazen moet nemen, dus dat belooft veel goeds.
Voorlopige Conclusie:
Assassin’s Creed III is weer een hele stap vooruit in de franchise. De snelheid van de gameplay is verhoogd, de nieuwe animaties doen je smullen – zeker wanneer Connor een moord pleegt – en de grootsheid van de game zal er weer voor zorgen dat je tientallen uren bezig zal zijn om alles uit de game te halen. Boston biedt wat frisse afwisseling na de Arabische en Italiaanse steden die we tot nu toe verkend hebben in de franchise en ook de Frontier is een welkome toevoeging. Wij zijn nog steeds nieuwsgierig naar New York, maar om alles gespoiled te hebben voor we de volledige game in handen hebben is ook weer zonde. Assassin’s Creed III belooft een waar avontuur te worden met de bloeddorstige half-indiaan Connor in de hoofdrol.
Zal er net als in red dead redemption als je gwn ergens loopt een random iemand om hulp komen roepen en dat je dan kunt kiezen of je hem helpt of niet. Dus geen side-quest maar zoals je ook in rdr had. Bijvoorbeeld iemand riep om hulp en dan stal ze je paard, of dat er een kar werd overvallen en dat je dan snel moet handelen, je kunt niet op het driehoekje ofzo drukken om het te starten dat doet het zeg maar automatisch. En daar komt nooit een einde aan.
Je begrijpt hopelijk wat ik bedoel, maar komt dat ook in ac3?
@Floepert:
blijkbaar
@Floepert: Dat is ons niet duidelijk geworden op basis van de speelsessie, dus ik kan dit niet bevestigen noch ontkennen op dit moment.
@Rastapopulos: ok, ik hoop zo dat dat in de nieuwe ac komt, dat lijkt me echt bruud. Dat vond ik al erg vet aan rdr
Nog 23 dagen;D