De PlayStation Vita had tijdens de launch een uitgebreide line-up qua games, maar sindsdien zijn er weinig echt goede games uitgebracht. Hoewel Gravity Rush een groot succes was, bleek Resistance: Burning Skies een grote teleurstelling. Ook zijn de meeste afkomstig van Sony zelf en zijn de third-party ontwikkelaars een beetje afwezig op de PS Vita. De baas van Sony Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, noemde in een interview met GamaSutra dit dan ook één van de PS Vita’s grootste hindernissen.

Er zijn namelijk maar weinig ontwikkelaars echt geïnteresseerd in het ontwikkelen voor de PS Vita. Ook kwam het bij Sony hard aan toen Nintendo erin slaagde om van Monster Hunter 4 een 3DS-exclusive te maken. Monster Hunter-games waren bij de PSP namelijk een groot succes en zorgden zeker voor stijging in verkopen.

Het doel van Yoshida is dan ook om meer third-party ontwikkelaars ervan te overtuigen dat PS Vita echt een goed platform is voor games. Sony is dan ook druk bezig om ervoor te zorgen dat third-party ontwikkelaars dit ook gaan inzien en dat er meer games voor de PS Vita worden uitgebracht.