Review: FIFA 13 Vita – Ruim een half jaar geleden kwam de PS Vita uit in Europa en tezamen met deze handheld van Sony introduceerde EA Sports de game FIFA Football. Deze game stond los van de destijds te verkrijgen FIFA 12 voor de consoles en dat viel in goede aard. Het vervolg op deze game is afgelopen week uitgekomen en gaat wel gewoon verder onder de naam van FIFA 13. Biedt dit nieuwe deel veel veranderingen ten opzichte van FIFA Football of is zeven maanden toch te weinig tijd om een nieuwe game te ontwikkelen? Het antwoord op die vraag zul je vinden in deze review.

Nu alweer?

Zoals hierboven vermeld is FIFA 13 voor de PS Vita al zeven maanden na de voorgaande FIFA game op de Vita te verkrijgen. Er zijn genoeg mensen die een jaarlijkse game in een franchise ‘uitmelken’ vinden, dus laat staan deze zeven maanden. We hopen dan natuurlijk ook dat EA Sports zich flink heeft geworpen op deze game, zodat er een verfrissend nieuw deel komt te staan waar mensen zich weer mee kunnen vermaken op reis of even lekker tussendoor.

Als FIFA-fanaat heb ik mij vol goede hoop gestort op deze game, maar het viel me echt zwaar tegen. Bij het opstarten van de game begon het nog goed, de intro van de Vita versie was identiek aan de console versie, maar wat zich na de intro afspeelde was gewoon schrikbarend. De gehele game had een vertrouwd gevoel, maar dat kwam omdat ik vorige week nog FIFA Football speelde dat er wonderbaarlijk exact hetzelfde uitzag. Ik moet zelfs toegeven: ik zie meer vernieuwingen in de laatste Call of Duty game dan dat ik nu heb gezien.

De menu indeling was nog precies hetzelfde als FIFA Football, uiteraard geen ramp, maar het toont wel aan hoe erg het kopieer en plakwerk is geweest. Kijken we verder dan het menu, dan missen we nog ontzettend veel. Waar je op de console kan genieten van Skill-games, Ultimate Team en de mogelijkheid om bondscoach te zijn in de carrière mode, kan op de Vita nog steeds geen van allen.

De game is, zoals gezegd, exact hetzelfde aan FIFA Football. Dit betekent niet dat het een slechte game is, integendeel zelfs, want FIFA Football kreeg destijds bij ons een welverdiende negen. Maar om voor een identieke game opnieuw 40 euro neer te tellen is gewoon iets wat je de consument niet aan kunt doen.

Gameplay

Waar in de beschrijving van de game ook vermeld stond dat ook de 360 graden dribbel en het first-touch systeem zijn toegepast op de Vita versie, heb ik hier bijzonder weinig van gemerkt. Ik heb FIFA 13 nu al enkele malen gedaan op de PS3 versie en daar merk je het ieder potje weer, maar de Vita versie gaf mij gewoon het oude gameplay gevoel van FIFA Football.

Was er dan werkelijk helemaal niks vernieuwend? Aan de gameplay in mijn ogen niet, maar een toevoeging aan de game was wel dat ook in de Vita versie de Arab League is toegevoegd. Hier houdt het dan eigenlijk ook wel mee op, nieuwe tenues en de Arab League is zowat de enige verandering ten opzichte van FIFA Football.

Graphics & Sound

Ook bij de graphics en sound zijn we weer aanbeland bij een punt waar we twee kanten op kunnen. De graphics waren in FIFA Football zeer goed en dat is het in FIFA 13 ook. Dit komt puur omdat het gewoonweg dezelfde graphics zijn, maar als we weer eens ingaan op de vernieuwingen dan houdt het op met het woordje niks. Nu heeft FIFA jaarlijks niet de meest gigantische innovatie op het gebied van graphics, maar enkele kleine veranderingen mogen wel.

Als we overgaan naar het geluid, krijgen we een soortgelijk iets. Ik ken natuurlijk niet alle uitspraken van de commentators van FIFA Football uit mijn hoofd, maar 95% van wat ik hoorde in FIFA 13 kwam mij zeer bekend voor. De rest van het geluid was overigens prima te noemen, maar opnieuw bracht dit geen innovatie ten opzichte van het voorgaande deel.

Online

Ik hoopte natuurlijk wel dat de online modus werd aangepast, want deze bedroeg nog steeds hetzelfde systeem die voor het laatste werd gebruikt in FIFA 11. In FIFA 12 werd Head-2-Head Seasons geïntroduceerd en ik hoopte vurig dat dat dit nu ook het geval was in FIFA 13 Vita. Ik ben zwaar teleurgesteld in het feit dat nog steeds het oude puntensysteem in gebruik is. Ook is er niet verder nagedacht over game modi die het zeer goed doen op de consoles, want er is nog steeds geen mogelijkheid om Ultimate Team te bespelen.

Ik kan nog meer woorden vuil gaan maken aan deze game, maar volgens mij is de boodschap wel duidelijk. FIFA 13 voor de Vita is gewoon FIFA Football met een andere intro en een nieuwe league. Oftewel, heb je FIFA Football al in je bezit dan is FIFA 13 een zware miskoop, omdat je als het ware 40 euro neertelt voor een game die je al hebt. Heb je FIFA Football nog niet? Dan raden we de game zeer zeker aan, want de game is inhoudelijk gewoon goed. Qua vernieuwingen mist de game nog te veel en enkele game modi hadden zeker niet mogen ontbreken.

Het is door al deze onaardigheden zeer lastig om de game van een cijfer te voorzien, daarom geven we in dit geval ook geen cijfer. De game verdient voor mensen zonder FIFA op de Vita een dikke vette 9, maar voor mensen die het vorige deel ook al hadden zit het meer in de buurt van de 1.

• Arab League is toegevoegd