Wellicht kun je nog wel de persconferentie van Sony voorafgaand aan de E3 van 2011 herinneren. Nee? Nou er werd nogal veel tijd besteed aan 3D, waar ook een nieuwe PlayStation TV werd aangekondigd voor een ‘schappelijke’ prijs al kun je daar nog vraagtekens bij zetten vanwege het kleine aantal inch van het scherm.

Afijn, anno 2012 was er op de E3 nog amper aandacht voor 3D vanuit Sony en sterker nog, wij hebben maar één game in actie gezien op deze manier. Veelzeggend dus en ook de 3D TV’s willen maar niet goed verkopen. Dit ziet de baas van Sony Groot-Brittannië, Feral Gara, ook in. Tegenover Eurogamer laat hij zich uit over 3D en trekt de conclusie dat de consument 3D op dit moment niet echt relevant vind.

“Consumers decide how relevant it is. It’s fair to say consumers have decided it’s not hugely important at this time. It’s a capability we’ve got. It may have a bigger life a little further down the line. It’s great we can do it. It doesn’t seem to be the most powerful USP at the moment, so you’ve seen us shift our effort onto fresh new exciting IP.”

De energie wordt na de lauwe ontvangst van 3D nu dus meer gestoken in het ontwikkelen van nieuwe IP’s. Hoe het precies komt dat het nog geen succes is weet Gara niet, maar hij benoemt wel het dragen van de brillen en dat het tijdens gamen veel meer van je ogen vraagt, aangezien je jezelf meer moet concentreren op het beeld.

Naar onze mening is het wellicht ook allemaal wat te vroeg en zeker nadat de meeste consumenten eerst een HD TV hebben moeten kopen en vervolgens weer een 3D TV moesten aanschaffen voor de volledige ervaring. Wellicht gaan we het bij de volgende generatie terugzien, maar dan wel het liefst zonder bril.