Hands-on – Tomb RaiderVoor de oorsprong van de serie, waarin we de avontuurlijke rondborstige Lara leerden kennen moeten we terug naar de vorige eeuw. Toen keek mening mannelijk gamer bewonderenswaardig naar de kunsten van deze Engelse vrouw. Hoe zij met gemak op haar handen ging staan en als een volwaardig turnkampioene heen en weer sprong. Het waren toffe en vermakelijke games, maar op een gegeven moment wisten we het wel. De serie werd ingehaald door Sony´s Uncharted, maar in maart 2013 zal daar de comeback zijn van Lara Croft. En hoe!

Een reboot met een onervaren, jonge en emotionele Lara

Op de Eurogamer Expo konden we dan eindelijk echt aan de slag met de Tomb Raider, Lara Croft, maar voordat we daar over gaan spreken eerst even een introductie tot deze reboot, zoals we dit deel mogen noemen. In Tomb Raider gaan we een andere Lara zien en dan vooral een minder ervaren avonturierster. Niet eentje dat alles al weet, maar een jonge vrouw van begin twintig met nog haar hele leven voor zich en nog niet bijster veel levenservaring. Echter zal jij als speler een flinke verandering gaan zien op dit vlak naarmate jij verder komt in de game. Het begint allemaal op een schip genaamd de Endurance, waar Lara en andere passagiers een rustige vaart verwachten. Dit loopt echter helemaal anders, want het schip breekt door midden.

Welke banden Lara precies heeft met de andere passagiers werd uit de speelsessie niet duidelijk, maar ze kent ze wel. Dit is iets waar jij als speler gaandeweg achter zal komen en dat zal tevens een belangrijk aspect van het verhaal worden. Het schip breekt dus in tweeën en uiteindelijk strand Lara op een eiland, maar waar is een raadsel. Na wat hachelijke momenten is Lara dan eindelijk in staat om het eiland te gaan verkennen. Al gelijk zagen we dat meer schepen hier hun eindbestemming hebben gehad wat te zien was aan de vele wrakken bij de kust. Als Lara moesten we op zoek gaan naar andere overlevenden van de Endurance en afgezien van wat lijken is het qua leven erg stil. We vonden een radio, maar dat was het dan ook wel. Het is duidelijk dat ze op zichzelf is aangewezen.

Een schimmig eiland vol gevaar

De regen kwam ondertussen met bakken uit de hemel en het waren nou niet echt tropische temperaturen. Lara begon flink te rillen en dus moesten we gauw op zoek naar een droge plek en warmte. Dat laatste kan bij een droog overdekt stukje waar we met onze eerder gevonden lucifers het één en ander aanstaken. Al meteen konden we zien dat dit een totaal andere Tomb Raider beleving zal gaan worden als voorheen. Lara heeft niet alles tot haar beschikking en het onderzoeken van tombes heeft plaats gemaakt voor overleven. Dit zal een terugkerend onderdeel worden, waarin jij dus Lara als persoon ziet groeien. Ze wordt sterker, slimmer en meer volwassenen. Dit alles in een emotioneel pakket. Ja, we gaan een zielige Lara zien die soms helemaal gebroken is.

Crystal Dynamics heeft bewust voor een andere opzet gekozen om Tomb Raider meer naar deze tijd te brengen. Geen gespring alle kanten op terwijl je er op los knalt. Nee, het gaat zoals het er nu uitziet een emotioneel en actievol geheel worden. Maar om even verder te gaan naar wat we gespeeld hebben. We zaten als Lara rustig bij het kampvuur en dat terwijl ze niet in de beste staat was. Voedsel kon hierbij helpen en vandaar dat we de omgeving gingen verkennen voor eten. Al snel zagen we herten lopen in het woud en ondertussen bleef de regen maar doorstromen. Even verder hing er een lijk met op zijn rug een boog. Ideaal om dus een hert mee van kant te maken. Lara had dezelfde gedachte als ons en klom de boom in.

Quick time events die bekend voorkomen

Half staand op de tak van een boom was daar een klein quick time event. Balancerend op de tak moesten we de arm van Lara naar de boog bewegen. Dit moesten we goed timen, want anders greep ze mis. Toen ze hem eenmaal had viel ze samen met het lijk naar beneden wat haar val brak. Quick time events zullen we trouwens vaker terug gaan zien in de game. Het lijkt wel of Crystal Dynamics wat dit betreft een beetje inspiratie heeft gehaald uit die ene avonturiers serie van Naughty Dog. Zo zagen we in het begin van de demo een vliegtuig waar Lara eerst op klom en dit op een vloeiende manier, zoals we dat kennen van Uncharted. Vervolgens moest ze de vleugel van het vliegtuig ontwijken, welke naar beneden kwam. Dit soort momenten zullen vaker aanwezig zijn. Denk dan aan het glijden van een berg of ontsnappen uit een val voordat je te laat bent.

Op zich lijken deze momenten ons best tof te worden alleen kennen we ze al en hopen we vooral dat je niet van quick time event in quick time event duikt, want dan verlies je juist die vrijheid. Dit hadden we overigens wel in het gedeelte met de pijl en boog. Na het oppakken van de boog vonden we pijlen die opvallend genoeg verspreid lagen in het bos. We hadden nu de taak om op een hert te jagen voor het broodnodige voedsel. Gelukkig huppelden er een aantal door het bos en wellicht lag het aan onze skills of aan de AI van de game, maar één van de herten bleef netjes voor ons staan en met één pijl in het hoofd van het hert was het dan ook snel afgelopen. Normaal in het echt schieten herten bij het breken van een klein takje al weg, maar deze waren net iets te tam naar onze mening.

Gameplay al prima afgezien wat kleine glitches

Voor ons kwam dat wel mooi uit, want Lara had eindelijk iets te eten. Voordat ze dit kon roosteren bij het vuur moest het hert wel eerst opengesneden worden. Hier viel goed te merken dat deze jonge Lara nog niet veel gewend is. Met wat gekreun en een wat emotionele Lara was daar dan het vlees. Hoewel het schieten met de boog vrij kort en krachtig was kregen we al wel een beetje een indruk van de gameplay. Vooralsnog voelde dit fijn aan en de besturing was al vlot. Het schieten met de boog ging vrij simpel met de achterste triggers en het bewegen van Lara zelf is erg toegankelijk. Soms liepen we wel tegen objecten aan waarvan we dachten dat we daar wel op konden klimmen en daarnaast troffen we nog wat kleine glitches aan, maar over het algemeen lijkt dit wel goed te komen. Jammer was wel dat we nog niet echt met een vuurwapen konden schieten of het hand to hand combat konden testen.

Hopelijk kunnen we later voordat de game verschijnt nog een keer aan de slag om de andere facetten van de gameplay uit te proberen. Tot nu toe was het dus alleen maar herten jagen. Met het jagen en onderzoeken verdien je overigens XP en kun je ook skills vrij spelen. Zoals eentje waarmee je gemakkelijker planten vindt die jij kunt gebruiken als medicijn of voedsel. Hier komt opnieuw de andere opzet van de game om de hoek kijken, want jij hebt als Lara een kamp en daar buiten een open wereld die jij kunt verkennen. Zo kom jij steeds verder in de game en zul je andere overlevenden van het schip vinden. Echter zijn dit niet de enige andere mensen op het eiland, want er zijn ook anderen die niet al te vrolijke plannen met je hebben. Zo kom je als Lara gevaar tegen in de vorm van mensen, maar ook dieren kunnen jou aanvallen, zoals wolven.

Voorlopige conclusie:

Na een presentatie van de game vorig jaar op de E3 was ik al enthousiast over de nieuwe weg die Crystal Dynamics is ingeslagen met Tomb Raider, maar na deze hands-on ben ik eigenlijk alleen nog meer enthousiast. Dit omdat de gameplay al prima is en vooral de opzet van de game is erg interessant. Alleen jammer dat ik alleen maar kon jagen op herten, want ik wil juist zo graag weten hoe het vechten is.Verder lijkt de game veel meer diepte te krijgen door de jonge en emotionele Lara. Hierdoor kregen wij al het idee dat we veel meer met het hoofdpersonage verbonden zullen zijn. Als ze pijn heeft voel je zowat met haar mee. Verder was het visueel al netjes behalve de wat lichte glitches. Het is echter nog vroeg, want maart is nog bijna een half jaar van ons verwijderd. Met de open wereld, de actievolle gameplay en de jongere Lara lijkt deze reboot een goede kans van slagen te hebben. Wellicht wat voorbarig, maar dit is zeker één van de grootste titels van 2013. En als dat niet zo is dan ga ik wel een tombe in voor de rest van mijn leven.