Special – Het is op het moment een rustige periode in de wereld van consumentenelektronica. Afgelopen jaar zijn er weinig innovatieve en vooruitstrevende producten op de markt verschenen. Het was vooral een jaar waarin bepaald en aangetoond werd waar home-entertainment straks heen gaat en wat de consument nu precies allemaal wilt. De telefoon en tablet zijn belangrijker, de handheld wat minder. LED en LCD als TV-paneel nadert zijn dood en gaat plaats maken voor OLED. Die resolutie van 1080p is niet meer zo bijzonder en de eerste 4K televisies zijn al in de maak. Maar wat is de rol van handheld en console nu eigenlijk geworden en hoe gaat het next-gen tijdperk eruitzien?

De grootste opmars hebben we dit jaar, evenals vorig jaar, gezien in de tabletmarkt. Je kan tegenwoordig niet eens meer de Kruidvat inlopen voor wat scheergel of er ligt een tablet in het schap ernaast. Alhoewel de iPad in het begin een flink marktaandeel opslokte en geen enkel andere tablet de kans kreeg, begint dit ook langzamerhand te veranderen. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Google tablet Nexus 7, deze valt niet aan te slepen bij de winkels en raakt bij elke nieuwe levering meteen weer uitverkocht. De consument houdt van de tablet en alhoewel iedereen bij de aankondiging van de iPad sceptisch was is de tablet ongetwijfeld het meest populaire product van 2012.

De tablet, maar ook telefoon, heeft er vooral ook voor gezorgd dat de verkopen van bijvoorbeeld handhelds flink gedaald zijn. Je scoort tegenwoordig voor zo’n 200 euro al een prachtige 7″ tablet en dat lijkt menig mens toch meer aan te spreken dan bijvoorbeeld een PS Vita. Zelfs mensen die gamen als koopreden hebben kiezen vaker een tablet, puur om de vrijheid van emulatoren (Android) en het enorme aanbod in de App Store en Play Store. Ook Microsoft ziet deze trend en alhoewel er al jaren geruchten waren dat Microsoft met een Xbox-handheld zou komen, je leest er al heel lang niets meer over. Microsoft zet namelijk in op de tabletmarkt met Microsoft Surface die als verlengstuk voor de huidige Xbox en wellicht ook de nieuwe gaat dienen.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_506efd14c1380.jpg

Begrijp me niet verkeerd, de handheld is in mijn ogen nog steeds een stukje hardware wat onmisbaar is geworden voor de gamer. Veel mensen zullen het ongetwijfeld met me eens zijn dat die games van Gameloft kant noch wal raken, het is leuk voor even maar je telefoon of tablet is nog altijd geen volwaardige handheld. Het is alleen compromis die veel mensen in staat zijn te accepteren, puur omdat het aanbod zo enorm is en een tablet meer kan dan alleen gamen. De hardcore gamer zal nooit kunnen wennen aan het idee dat ze moeten gamen op een tablet. Maar geen enkel bedrijf is ooit rijk geworden van de hardcore gamer op een paar uitzonderingen na, maar daar horen Sony, Nintendo en Microsoft niet bij. De gewone consument is waar het hun voornamelijk om draait, want die groep is en blijft vele malen groter.

Hoe gaat het Sony dus lukken om te zorgen dat de PS Vita ook populair raakt onder het mainstream publiek? Het leveren van een PS Vita bij de aanschaf van een PS3 is al ter sprake geweest maar of dit gaat werken, dat is nog maar de vraag. Het probleem is ook een beetje dat een naadloze integratie van de PS Vita met de PS3 een moeilijke opgave is. Zoiets bouw je namelijk niet meer in bij een jarenoude console. Wat Sony vooral lijkt te willen doen is elke PS3-gebruiker ervan overtuigen dat een PS Vita een waardevolle toevoeging is. Om dit te doen zal het bedrijf een veel betere samenwerking tussen de twee moeten verzorgen.

De PS Vita verkopen zijn echt verre van waar ze horen te liggen en het apparaat ‘killen’ zou immers enorm zonde zijn. Je ziet alleen dat Sony een beetje het spoor bijster is en heel haastig functionaliteit lijkt te implementeren om de verkoopcijfers omhoog te schroeven. Remote-play wordt ineens met een paar patches aan games toegevoegd, Cross-Controller wordt half geïntroduceerd met alleen LittleBigPlanet 2 en Cross-Play is ook hier en daar beschikbaar. Ik durf alleen wel met zekerheid te zeggen dat de helft van de PS Vita en PS3-gebruikers niet eens weten dat dit allemaal überhaupt bestaat, laat staan nu al te gebruiken valt. Dit neem ik Sony absoluut niet kwalijk, ik snap hoe moeilijk het is om zoiets kenbaar en interessant te maken aan de consument.

Dit is dan ook precies het punt waarop de PS4 in moet gaan haken, de PS4 kan er namelijk voor zorgen dat de PS Vita een hele dikke boost krijgt. Ik ben van mening dat Sony met de juiste middelen er toe in staat is om de PS Vita een waardevolle toevoeging te maken voor je console. PS4 is een soort nieuwe start voor Sony om van alle fouten te leren, wanneer die start goed gemaakt wordt kunnen ze zomaar een goudmijn in handen hebben. Ze hebben ruimschoots de tijd gehad Remote-play te perfectioneren en te ondersteunen voor in principe alle titels op de PS4. Ook Cross-Controller zou een vanzelfsprekende maar optionele functionaliteit moeten worden en de PS4 en PS Vita kunnen zo de beste maatjes van elkaar worden. Je zou haast zeggen dat ze het zo moeten maken, dat wanneer je geen PS Vita hebt, je het gevoel krijgt dat je niet het maximale uit je PS4 haalt.

Microsoft heeft wat dat betreft de richting al gekozen, haar ‘Xbox SmartGlass’ werkt op meerdere tablets met of Android, iOS of Windows 8. Zo kan het Amerikaanse softwarebedrijf in principe elke tablet een verlengstuk van de Xbox maken. Het is slim van Microsoft dat iedereen dit in principe kan gebruiken en zo ben je niet beperkt, zoals bij de PS3, tot een PS Vita voor extra functionaliteit. Sony kan alleen deze voorsprong die Microsoft heeft makkelijk ‘waardeloos’ laten lijken door een combinatie tussen handheld en console te introduceren zoals men nog nooit gezien heeft.