Review: FIFA 13 – Enkele dagen geleden hebben jullie bij ons al de review kunnen lezen van FIFA 13 voor de PS Vita. In onze ogen was deze game gewoon schrikbarend en een directe kopie van FIFA Football die eerder dit jaar al verschenen was. Nu is het maar te hopen dat de PS3-versie van FIFA 13 wél de moeite waard is om aan te schaffen. We gaan alle mogelijke vragen beantwoorden in deze review, dus lees vooral verder.

Opgelucht ademhalen

Zoals ieder jaar weer, begin ik de nieuwe FIFA altijd met een Quick Match. Ik heb natuurlijk de demo wel gespeeld, maar graag wil ik altijd even voelen aan de gameplay zonder dat er consequenties op het spel staan. Naar mijn idee was er niet veel meer gehamerd aan de gameplay na de demo, maar het verschil ten opzichte van FIFA 12 was zeker wel te merken. Het verschil was in een positief opzicht, want EA heeft met FIFA 13 opnieuw geprobeerd een zo realistisch mogelijke footie neer te zetten. Nog realistischer dan FIFA 12. Hierdoor is in FIFA 13 de ‘First Touch’ functie toegevoegd, waardoor spelers de bal soms verkeerd aannemen en niet op tijd kunnen vertrekken om hun loopactie te maken. Hoe hoger de balbeheersing van de speler is, hoe minder vaak dit voorkomt natuurlijk.

Een ander punt dat mij is opgevallen aan de gameplay, is het positiespel van de aanvallers. Waar in FIFA 12 je spelers regelmatig in buitenspel positie gingen rondlopen of gewoon mijlenver achter je, zijn ze in FIFA 13 een stuk scherper. De aanvallers loeren op randje buitenspel en als jij op het juiste moment de dieptepass geeft, heb je een ruime voorsprong op de verdediger. Dit is natuurlijk ook leuk aan de kant verdediger, omdat je nu directer moet dekken en nog beter de aanvaller in de gaten moet houden.

In een wedstrijd krijg je natuurlijk wel eens een rotschop van achteren en na het fluitje van de scheidsrechter mag je dan een vrije trap nemen. Deze vrije trappen zijn ook flink onder handen genomen door EA, want waar je voorheen alleen kon schieten met de vrije trapnemer of de tweede man, is er in FIFA 13 ook nog eens een derde man toegevoegd. Verder is het nu ook mogelijk om overstapjes te doen, de bal op te wippen of gewoon breed leggen. Dit allemaal zodat je optimaal gebruik kan maken van de vrije trap en de verdediger mogelijk op het verkeerde been kunt zetten.

Uitgebreidere Carrière

Ieder jaar weer is een van de meest gespeelde game modi de carrierè modus. In deze modus neem jij de taak van manager van een team op je en werk jij jezelf met een team naar keuze op naar de top van de wereld. Ook aan deze modus heeft EA weer aandacht besteedt en zo is het vooraf aan het seizoen al mogelijk om enkele cruciale keuzes te maken. Zo kan je het gehele postuur, outfit en zelfs je huidskleur aanpassen om zo toch op een originele manier je team te ondersteunen. Ook is het mogelijk om van te voren al te beslissen of er in het eerste seizoen Europees voetbal gespeeld gaat worden en kun je alvast een loting doen.

Wanneer je eenmaal in het beginscherm komt van de carrière modus, zie je dat deze eigenlijk nog exact hetzelfde is als die van FIFA 12. Geen probleem, want dit menu is gewoon zeer functioneel. Wel zijn er enkele zeer handige opties toegevoegd aan dit menu. Zo kan je op ieder moment je precieze manager doelstelling bekijken, een verzoek indienen om het budget te verhogen en de meest interessante optie is natuurlijk om bondscoach te worden. Naar verloop van tijd in het seizoen zullen er vacatures vrijkomen van landen die een bondscoach zoeken en hierop kan jij je dan uiteindelijk solliciteren. Zo zit je in de zomermaanden niet stil en kijk je naar simulaties, maar kan je leuk meedoen aan het EK en WK als je hiervoor bent gekwalificeerd.

Ultimate Team

Een andere zeer populaire game modus is Ultimate Team. Deze modus werd geïntroduceerd in FIFA 2009 en waar deze destijds nog tien euro extra kostte, is deze al enkele jaren gratis te bespelen. Het concept is simpel, speel wedstrijden, verdien geld en koop een steeds groter en sterker team. Ultimate Team is even flink onder de loep genomen in FIFA 13, want niet alleen de lay-out is drastisch veranderd, ook zijn er enkele nieuwe beschikbare modi toegevoegd.

Zo kan je nu wekelijks het ‘Team of the Week’ uitdagen om extra geld te verdienen. Verder is het toernooi systeem gewoon behouden en hebben de single matches plaatsgemaakt voor het seizoenen systeem die we al gewend waren van Head-2-Head in FIFA 12. Jammer is wel dat de single matches worden gemist, want je kunt nu geen enkel potje Ultimate Team meer spelen zonder consequenties.

In de toernooi modus zul je hoe dan ook moeten winnen om de beker en beloning binnen te halen en met de seizoenen wil je hoe dan ook die welverdiende promotie maken. In de single matches kon je destijds nog even rustig een potje tussendoor spelen, je tegenstanders dollen met trucjes en andere leuke creatieve dingen. Dit kan op zich nog steeds wel, maar dat is je dan aan te raden wanneer je met een paar goals voor staat in de andere modi.

Skill Games

Waar we voorheen altijd alleen even lekker konden knallen op een keeper, of de rollen omdraaien en fraaie reddingen maken, is er nu een flinke uitbreiding aan te pas gekomen. Een welkome toevoeging aan de arena modus zijn namelijk de Skill Games. Er zijn in totaal 32 verschillende mini-games toegevoegd die jouw beter maken in FIFA en ze zijn nog leuk om te doen ook.

Je kan gericht vrije trappen nemen op schietschijven, de bal over een grote afstand weglobben in plastic bakken en ook rustig latje tik doen. Er is een grote diversiteit en je kan ze op verschillende niveaus doen. Je begint op bronzen, dan zilver, dan goud en ten slotte krijg je een ware skill game waarin je alles dat je hebt geleerd moet gebruiken. Deze Skill Games zijn tevens te bespelen in de laadschermen die je krijgt tussen games.

Football Club

In FIFA 12 werd Football Club geïntroduceerd, een soort battlelog als Battlefield 3, maar dan voor FIFA. Hiermee hou je de statistieken van je vrienden in de gaten, zie je wat zij recent gedaan hebben en speel je de wekelijkse challenge. Ook kan je een club kiezen die je dan support door wedstrijden te spelen.

Een toevoeging aan de gehele Football Club is nu de catalogus. In deze catalogus kan jij door middel van je Football Club punten extra content kopen voor je gameplay. Zo kan je vreugdesdansen vrijspelen, coin-boosts voor Ultimate Team, nieuwe tenues en nog veel meer. Deze Football Club punten verdien je simpelweg door wedstrijden te spelen.

Graphics & Geluid

Op grafisch opzicht zijn er geen gigantische stappen vooruit gemaakt, de enige echte aangename toevoeging is de First Touch functie die je spelers onder andere natuurlijker laten bewegen. Dit is alleen meer physics dan daadwerkelijk betere graphics. Ondanks deze minimale toevoegingen is het grafisch opzicht gewoon zeer sterk en de in FIFA 12 geïntroduceerde impact engine staat weer als een huis.

Over het geluid heb ik wel wat meer te vertellen, want buiten de jaarlijkse nieuwe playlist binnenin de game is er zeer veel aandacht besteedt aan de commentators. Dankzij het nieuwe Matchday systeem, worden er wekelijkse updates gemaakt rondom de spelers in de game. Bijvoorbeeld Robin van Persie heeft voor Manchester United in het weekend een hattrick gescoord en jij speelt een game met Manchester United, dan is de kans sterk aanwezig dat de commentators wel een verhaaltje klaar hebben liggen over deze gebeurtenis.

Een andere toevoeging is dat wanneer een speler geblesseerd op het veld ligt, dan krijgen de commentators binnen dat het bijvoorbeeld een schouderblessure is, waardoor jij up-to-date ben over wat voor een blessure het gaat. Een nadeel hieraan is dat de commentators soms wel in herhaling vallen, want ik heb wel tig keer de zin ‘It looks like he stretched a muscle’ gehoord.

EA Sports heeft duidelijk veel meer aandacht besteedt aan de console versie dan aan de PS Vita versie en zoals ieder jaar staat er weer een ijzersterke game voor je klaar. De toevoeging van het First Touch systeem is zeer aangenaam en er is ook een catalogus waarmee je de gameplay uit kunt uitbreiden door bepaalde items aan te schaffen. De Ultimate Team modus is flink onder de loep genomen en ook de carrière modus heeft heel wat nieuwe toevoegingen gekregen. De meest waardevolle toevoeging is nog wel de mogelijkheid om bondscoach te worden. Al met al is FIFA 13 een game waarmee de meeste mensen zich weer makkelijk een jaar mee kunnen vermaken.

• First Touch systeem
  • Football Club catalogus
  • Bondschoach functie in Carrière