Eerder dit jaar werd Call of Duty: Black Ops 2 middels een trailer officieel onthuld en al snel doken er veel kritische berichten en reacties over de engine op. De engine is veroudert, de engine is slecht, de game is lelijk en ga zo maar door. Dat is overigens niet de eerste keer dat er kritiek op de engine is die gebruikt wordt voor de Call of Duty games, maar desondanks snapt David Vonderhaar van Treyarch niet echt wat het probleem nu eigenlijk is.

De game draait op 60 frames per seconde, iets wat gamers zo graag willen en daarnaast maken ze de game visueel prachtig en dat komt door jarenlange ervaring met de engine. De engine zelf hebben ze dan ook keer op keer van verbeteringen voorzien, zodat het naar hun maatstaven voldoende was om een nieuwe game op te ontwikkelen. Dat er vervolgens kritiek op komt kan er bij Vonderhaar niet echt in.

“To me, it’s like I never really understood,”

“Anybody who comes at the engine needs to remember it’s the 60 frames they love in the first place,” he told OXM. “And we can make it beautiful – that’s through years and years of working with the engine, improving upon it and improving the pipeline and improving our approach, our lighting rendering.”

“People like to talk about the engine, but the truth of the matter is that this isn’t like something that was invented six years ago. At this point that engine doesn’t resemble anything like any engine – we’ve ripped out the UI system, the rendering and the lighting are all new, the core gameplay systems are all new.”

Of Infinity Ward voor de volgende Call of Duty een nieuwe engine gebruikt is na deze uitspraken een beetje de vraag. Ondanks de vele kritiek zijn ze bij Treyarch en dus indirect Activision tevreden over het geheel.