Hands-on: Call of Duty: Black Ops II – Het einde van het jaar komt in zicht en dat betekent dat de grote titels rond deze tijd verschijnen. Begin november zal traditiegetrouw Activision weer de jaarlijkse shooter uitbrengen. Het gaat hier natuurlijk om Call of Duty: Black Ops II en op Firstlook kregen we van de uitgever nieuwe beelden te zien van de singleplayer en gingen we hands-on met de multiplayer op drie verschillende maps. Tevens kregen we meer informatie over de Zombie campange Tranzit. Een hoop informatie die ons nog meer enthousiast maakte dan we al waren over de game.

Al zwevend de jungle in

We weten dat dit nieuwe deel in de reeks zich gedeeltelijk in Los Angeles zal geen afspelen, maar tijdens de presentatie zagen we een geheel nieuw level. We hingen namelijk aan een meters hoge klif met onze zelfklevende handschoenen en moesten ons teamlid al slingerend naar een vlak stuk helpen. Eenmaal op de plaats van bestemming te zijn aangekomen hadden we prachtig uitzicht over, jawel, een jungle. Waar dit zich precies afspeelde werd niet duidelijk, maar we zagen wel dat ons doel nog kilometers van ons verwijdert was en voordat we op weg konden kregen we lijk met een nieuwe feature in de game te maken, namelijk een futuristische versie van een wingsuit.

Zoals je weet kunnen deze snelheden bereiken waar je bang van wordt en dit hebben de mannen bij Treyarch goed weten na te bootsen. Met topsnelheid vlogen we over de bomen heen en kwamen rustig op de grond duizenden meters verder terecht. Heel stilletjes kropen we over de grond heen en namen we ons doel in het vizier. Hier kwamen we al gelijk in aanraking met, het houd niet op, nog een nieuw snufje en dit keer was dit de camouflage. Door dit pak aan te trekken ben je volledig onzichtbaar en is het nog makkelijker om langs de bewakers te sneaken en ben je enkel nog te zien met een speciaal vizier.

Het grappige is wel, hoewel je met dit pak aan volledig onzichtbaar bent, je wapen nog zichtbaar is en zo zagen we dus al snel enkele vliegende wapens door de struiken vliegen. Maar oké, de AI is niet zo slim om dit op te merken dus we hoeven niet bang te zijn om gezien te worden. Natuurlijk is het saai om alleen maar te sluipen dus besloot degene die ons de demo toonde snel de trigger over te halen om de actie te tonen. Hier viel gelijk op dat het geluid van de wapens erg lekker in de oren klonk. De kogels kregen net voldoende bass met zich mee wat je als speler echt doet denken dat je een krachtig wapen in handen hebt.

Grafisch verbeterd en afwisselende settings

Na de beelden die we al gezien hebben in de stad waren we erg blij dat we dit keer een stuk van de natuur te zien kregen. Niet omdat ik enorm van de natuur houd, maar hier konden we heel goed zien of de game er nu eigenlijk mooier op is geworden. Altijd keuren mensen bepaalde games af omdat de graphics (in trailers) er niet goed uit zien, maar Black Ops II ziet er wel degelijk scherper uit dan zijn voorganger. Mede door het weer in dit leven kwam alles echt tot leven. Het onweerde namelijk flink en het regende pijpenstelen. Jawel, Call of Duty is er op grafisch vlak echt weer een stapje op vooruit gegaan. Nieuw is ook dat je elke missie op een verschillende wijze kunt spelen. Dit door de custom class mogelijkheid die van toepassing is op de singleplayer. Hierdoor kan de speler zelf kiezen welk wapen hij of zij wil gebruiken, wat erg tof is en bovendien levert het ook een stuk meer vrijheid en afwisseling op.

Behoorlijk wat vernieuwingen dus in de singleplayer en de mogelijkheid om meerdere wegen te nemen naar je einddoel met als gevolg een variatie aan eindes maken het alleen nog maar meer interessanter en het voert de replay waarde aanzienlijk op. Daarnaast lijkt de campagne vol met afwisselende locaties te zitten, want Los Angeles kwam al eens voorbij, maar Afrika, Jemen, Afghanistan en Panama zullen een rol spelen in het verhaal. Een verhaal waar we overigens veel van mogen verwachten, want David Goyer van onder andere de The Dark Knight Rises is hier mede verantwoordelijk voor. Daarnaast lijkt het er op dat je zult wisselen tussen het heden en verleden en natuurlijk mag een sluwe slechterik, zoals Makarov, niet ontbreken en deze keer zien we dat terug in de vorm van Raul Menendez.

Veel nieuws in de fris aanvoelende multiplayer

Maar even genoeg over de singleplayer, want we hebben immers ook kort de multiplayer kunnen spelen. We begonnen met een potje Kill Confirmed wat een modus is die meeste van jullie onderhand wel kennen. Dat is dus bekend, maar we moesten wel even aan het menu wennen wat we voor ons zagen. Niet het klassieke menu wat we in de afgelopen Call of Duty´s zagen, maar het Pick Ten principe. Hierin kun je in totaal tien items selecteren wat neerkomt op wapens, uitbreidingen, perks, granaten en ga zo maar door. Een uitgebreide beschrijving van dit kun je hier vinden. Het toffe aan dit systeem is dat je zelfs zonder enig vuurwapen het strijdtoneel op kan gaan. Dus bijvoorbeeld enkel met throwing knives. De keuze is aan jou.

Zo selecteer je dus snel jouw klasse en kies je ook jouw scorestreaks uit. Dit is weer wat nieuws en hiermee kan je zelfs als je slecht speelt een hulpmiddel verdienen en inzetten, zoals een Care Package. Je scoort met veel acties, zoals assists, kills of het verdedigen van een gebied. Zo bouw je toch een score op en kun je alsnog jezelf en jouw team een plezier doen. De items die je kunt selecteren voorafgaand aan een match zul je gedurende het spelen unlocken wat niet vreemd is voor een Call of Duty. Het maximale level is echter wel naar beneden gehaald en gaat nu tot level 55. Echter is er wel tien keer de mogelijkheid tot prestige en zijn hierbij tevens nog wat wijzigingen. Voorbeelden zijn geen reset van wapen XP, attachments blijven in bezit en de focus is meer op cosmetische beloningen, zoals nieuwe skins voor wapens.

We moeten er wel bij zeggen dat je bij level 55 de optie hebt tot prestigen, maar je kunt ook al jouw tokens terug krijgen. In Call of Duty: Black Ops II speel je via tokens content vrij en voor elk gestegen level krijg je een token. Je kunt er dus voor kiezen om andere wapens en items vrij te spelen met de tokens en op deze manier volledige andere klasses te krijgen. Een tof idee, want zo kun je het allemaal een beetje fris houden. Afijn, we gaan even verder met wat wij hebben gespeeld. De modus was dus Kill Confirmed en naast Pick Ten was daar ook de introductie van multiteams. Je hebt vier teams van drie spelers en dit betekent dat je nog meer moet samenspelen met jouw teamgenoten. Althans dat gevoel kregen wij bij het spelen. Er is eigenlijk meer concurrentie en ook meer om af te knallen.

De map waarom we speelden heette Express wat bestaat uit een treinstation en een rails waar soms een trein overheen gaat. Geen hele grote map, maar redelijk gebalanceerd zo leek het na enige tijd spelen. De treinen zijn echt het middelpunt van de map en daar is ook de meeste actie. Verder veel wegen om jezelf snel te verplaatsen, zoals bruggen en een trein waar je doorheen kunt. Gevaar komt overigens niet alleen van andere spelers, maar ook van de omgeving. De rijdende trein kan je namelijk raken als je net op dat moment op de rails loopt. Verder zag het er wel redelijk uit, maar we vragen ons af of de grafische kwaliteit gelijk zal zijn aan dat van de singleplayer.

Gameplay weer typisch vlot

Over de gameplay hoor je ons tot nu toe niet klagen, want dit was weer zo vlot als we gewend zijn. Het is weer die typische gameplay die we kennen wat een beetje arcade aanvoelt, maar dat maakte het er niet minder leuk op. Je zou verwachten dat met de futuristische setting het wel even tijd zou kosten om aan de wapens te wennen, maar niets is minder waar. De wapens voelen gelijk aan dat van de moderne wapens die we kennen uit vorige delen, maar dan wel met een eigen stijl. Denk dan aan het herladen en vanzelfsprekend is het uiterlijk anders. We waren de gameplay dan ook zo gewend en pakten de verschillende wapens zonder al te veel moeite op en binnen de kortste keren zaten we helemaal in de game.

Qua gameplay hoef je niet zeer veel verbeteringen te verwachten, maar toch kwam het net allemaal wat scherper over. Meer gepolijst en bovenal fris. De looks van de wapens zijn anders, maar je hebt ook nieuwe items die we wellicht in de toekomst in het echt gaan zien. Zo heb je de Guardian, welke je via een scorestreak kan krijgen. Deze zendt hitte uit wat zelfs tegenstanders kan doden, maar in ieder geval vertraagd. Ideaal om in een kleine ruimte te zetten of juist buiten om zo een bepaalde hoek af te sluiten. We zagen in de menu´s nog meer van dit soort futuristische items voorbij komen, zoals de Dragonfly wat die ene vliegende drone is uit de trailers of wat te denken van een kleine rijdende turret.

In het eerste potje merkte we dus al dat de gameplay en het geheel allemaal frisser overkwam door significante vernieuwingen. Naast Kill Confirmed speelde we nog twee keer Team Deathmatch met wederom vier teams en dit op de maps Hijacked en Overflow. De eerste was op een groot jacht waar de actie intens was en je volop aan het rennen bent terwijl je tegenstanders zoekt. Een kenmerkende Call of Duty beleving dus en verder lijkt Overflow ook een sterke map te worden. Dit komt door de vele flankopties via allerlei kleine steegjes. De maps lijken dan ook dik in orde. De drie potjes vlogen voorbij en we wilden meer, want het beviel ons erg goed.

We speelden dus modi die al eerder in andere delen zaten, maar Hardpoint maakt in Black Ops II zijn intrede. Men was tijdens de presentatie nog wat wazig over deze modus, maar het gaat een variatie van King of the Hill worden. Rennen naar één punt en deze zo lang mogelijk controleren dus. Stel dat je de maps eerst wilt leren kennen en de wapens onder de knie wil krijgen, dan kun je de Combat Training volgen samen met andere vrienden. Het is echter alleen toegankelijk tot level 10 van wat we begrepen. Zo leer je alle basis aspecten van de multiplayer en kun je later tegen bots spelen. Verder kun je custom matches opzetten, waarin je alles naar jouw wil kunt aanpassen. Denk dan aan het aantal bots, Pick Ten items en het blokkeren van content.

Meer aandacht voor zombies

De multiplayer lijkt dus al flink uitgebreid te worden met nieuwe modi en een berg aan nieuwe wapens en items, maar dan is er nog de Zombie modus. Het coöp knalfestijn met de levende doden keert dus terug, maar wel een stuk uitgebreider, zoals het lijkt. Er is namelijk een hele campagne omheen gezet, welke Tranzit heet. De bus uit die ene teaser trailer speelt een essentiële rol in het geheel. Dit is het vervoersmiddel en thuisbasis tussen de verschillende locaties, waar je een hoop levende doden moet afschieten. Als team van vier trek je van locatie naar locatie, maar een aantal spelers kunnen achterblijven terwijl de anderen doorgaan naar de volgende locatie.

Tijdens missies kun je zogenaamde `Buildables` maken uit objecten die je in de wereld verzamelt. Zo zagen we kort hoe een personage met een zelfgemaakt schild rondliep en daarmee zombies wegduwde. Wat we op dit vlak allemaal nog meer kunnen verwachten is nog onbekend, want men was wat kort hierover. Mogelijk kun je alternatieve wapens maken, maar dat is even afwachten. Tranzit staat verder helemaal los van de andere segmenten uit de game en bevat een eigen verhaal. Wat dit is en welke personages er zullen zijn werd ons niet verteld. Treyarch wil dit graag geheim houden, zodat spelers er zonder spoilers ingaan en het hierdoor volledig nieuw aanvoelt. Naast de campagne keert Survival modus terug en krijgen we Human vs. Human vs. Zombies. Klinkt tof, maar opnieuw was men nog wat terughoudend wat betreft de inhoud daarvan.

Voorlopige conclusie:

De singleplayer van Call of Duty: Black Ops II lijkt ogenschijnlijk weer een achtbaanrit te gaan worden zoals de voorgaande delen, maar de werkelijkheid is anders. Treyarch belooft meerdere wegen naar het einde, welke ook weer kunnen variëren. Klinkt al interessant net als de verschillende locaties, waaronder de stealth gameplay in de jungle. De multiplayer lijkt ook vol te zitten met vernieuwingen en de gameplay is vlot en staat als een huis. Het voelt tevens fris aan. Minder fris zijn natuurlijk de zombies, maar Tranzit lijkt een hele toffe coöp modus of beter gezegd campagne te worden. Treyarch lijkt in elk segment van de game evenveel liefde te stoppen en dat was te merken. En hoewel er elk jaar een Call of Duty verschijnt, kan dit toch wel eens een frisse wind zijn. Een shooter die sowieso op jouw agenda moet staan.