Review: NBA 2K13 – We zitten weer in de periode, waarin veel jaarlijkse releases verschijnen. Voorbeelden daarvan zijn een nieuwe FIFA, NHL en PES. Allerlei sportgames, maar we vergeten er eigenlijk nog eentje en wel een hele grote zelfs. Het gaat hier om NBA 2K13, welke eerder deze maand verscheen. De grote vraag is of 2K Games ook dit jaar de franchise naar een hoger niveau weet te brengen en het antwoord hierop is ja. Waarom dan? Dat ga je nu lezen!

Tal van modi met Mycareer in de hoofdrol

Als je NBA 2K13 opstart word je gelijk geconfronteerd met een vrachtlading aan modi. Meteen één van de sterkste punten van de game. Laten we beginnen met de naar onze mening meest interessante modus, wat de Mycareer modus is (voorheen Myplayer). Sinds NBA 2K11 begint jouw loopbaan als basketballer met een rookie match en ook dat is dit jaar niet anders. Maar voordat jij deze wedstrijd speelt moet je eerst bepalen hoe jouw speler eruit gaat zien en wat voor speler het is. Is het een Point Guard of juist een Center. Het is allemaal beschikbaar als keuze via een duidelijk menu en het gaat overigens erg diep. Zo waren we dan ook zeker tien minuten bezig om te kijken wat er allemaal mogelijk was. Naast de normale gegevens als je naam en rugnummer kun je ook bepalen hoe jouw speler opspringt, wat voor dribbel hij maakt, wat zijn specialiteit is en nog veel meer. Zo kozen wij voor een Point Guard die vooral van het scoren is.

Alleen het opzetten van jouw speler bevat al vele opties en zo is er voor elke speler wel iets. Ben je eindelijk klaar dan is het tijd om aan de scouts van de verschillende basketbalclubs te laten zien wat je kan. In de rookie match zijn verschillende talenten aanwezig, welke op basis van deze wedstrijd ingedeeld worden voor de draft. Tijdens de wedstrijd valt gelijk op dat veel van jouw acties effect hebben op de score die je krijgt. Bovenin het scherm kun je een gedeelte van jouw prestatie bijhouden, want daar staat hoe je het doet in de ogen van jouw team. Scoor je of maak je een pass in de juiste richting, dan vult deze balk zich en ga je vanaf het startpunt wat een C (op zijn Amerikaans) is, naar een hoger cijfer, zoals een B. Echter, als je een turn-over veroorzaakt, wat kort gezegd een gevaarlijke tegenaanval is, dan gaat er flink wat van jouw score af. Speel dus geconcentreerd en voorzichtig is ons advies.

Saaie manager gesprekken

Als je eenmaal de rookie match achter de rug hebt krijg je drie managers van drie verschillende clubs voor je neus met wat vragen. Hier moet je slim zijn en de vragen netjes beantwoorden, want dit kan weer invloed hebben op de keuze van een club. Deze gesprekken zijn overigens erg saai en vooral statisch. Je kunt kiezen uit een aantal antwoorden en je ziet niet eens het gezicht van de manager die tegen jou praat. Op grafisch vlak is het dan ook niet veel bijzonders, maar daar gaan we later even op in. De gesprekken na de wedstrijd hadden dus wel wat dynamischer gemogen en dat komt eigenlijk ook ter sprake bij de draft. Wederom is dat wat saai, al waren we wel met lichte spanning aan het afwachten waar we mochten gaan spelen. Onze speler kwam terecht bij de Boston Celtics wat geen kleintje is.

Bij het klinken van de naam kwam onze speler het podium op wat wat lomp oogde, maar goed, het ging dan nu echt beginnen. Aan het begin van jouw carrière zul je als rookie genoegen moeten nemen met invalbeurten, maar in die momenten kun je wel van belang zijn en vooral als speler groeien. Dit doe jij door middel van de zogenaamde Virtual Currency (vanaf nu VC) te verdienen middels goed te spelen. Speel jij in de rookie match erg goed en je weet te scoren, dan krijg je bijvoorbeeld twee VC. Daarnaast kun je ook dynamische doelstellingen proberen te behalen, waarmee je dan veel meer VC kunt verdienen. Dit is echter wel wat lastiger dan de gewone doelen. Denk hierbij aan het goedmaken van een achterstand of ervoor zorgen dat er geen turn-over komt. Het leuke hieraan is, is dat het kleine uitdagingen in een groter geheel zijn, wat voor dat kleine beetje extra druk zorgt om te presteren.

Van bankzitter tot pro

Je zult dus aan het begin vaak op de bank zitten en je kunt de huidige wedstrijd simuleren tot het moment dat je kunt gaan spelen. Je zult dan vlug moeten zijn, want de tijd in een quarter loopt snel weg. Tijdens het spelen van wedstrijd verdien je ook VC, maar dit kan ook buiten het veld om. Zo zijn er bijvoorbeeld Drills, waarin je offensieve (dribbelen) of defensieve (blocken) vaardigheden kunt oefenen. Hoe hoger de score, des te meer VC je krijgt. Deze VC (credits) kun je vervolgens spenderen aan diverse upgrades met betrekking tot jouw individuele kwaliteiten. Er zijn naast de losse upgrades ook Signature Skills en deze maken jouw speler beduidend beter op specifieke persoonlijke eigenschappen. Een voorbeeld is dat je de ‘Spot Up Shooter’ kunt selecteren als jouw speler vaak vanuit stilstaande situaties op de basket schiet, waarmee de kans van slagen nog beter wordt.

De Signature Skills bestaan uit drie levels en deze zijn ingedeeld in offensief, defensief en overige. Het kost heel wat VC, maar het is erg uitgebreid en zorgt ervoor dat je veel opties hebt. Uiteindelijk als we de Mycareer even oppervlakkig bekijken zien we dat er absurd veel verschillende mogelijkheden zijn en dat je gaandeweg daadwerkelijk jouw speler ziet groeien van een rookie tot een pro. De opbouw van de carrière gaf ons een goede voldoening en richt zich niet alleen op basketball zelf. Ook andere zaken komen aan bod, want zo kun je naast het veld onrust stoken om meer geld te verdienen, complimenten uitdelen, in gesprek gaan met je manager en nog veel meer. Enig nadeel is dat de opzet min of meer gelijk is aan de verplichte gesprekken die we eerder noemden en dit is een beetje saai.

Bomvol verschillende modi

Naast deze modus zijn er nog vele anderen, welke we even wat korter bespreken. Zo heb je ‘The Association’ wat neerkomt op een manager modus, waarbij je over meerdere jaren de leiding krijgt van een bepaald team. Naast dat je de wedstrijden leidt zul je ook andere zaken moeten bepalen, zoals het scouten van nieuwe spelers en meer. Het werkt allemaal prima al is er wel een minpunt en dat is het menu. Door de opbouw hiervan zit je best vaak in laadschermen en dit komt tevens bij de andere modi voor. Deze laadschermen halen het tempo er een beetje uit en dat is jammer. Om op de modi terug te komen, je kunt verder nog kiezen voor een seizoen, play-offs en oefeningen uitvoeren in ‘Practice’.

Daarnaast kun je in NBA: Creating a Legend een bestaande en actieve speler kiezen om deze tot een legende te maken. Je hebt dan hetzelfde principe qua presteren als in Mycareer al begin nu je gelijk bij een team. Dan is er nog NBA Blacktop waarin je met kleinere teams tegen elkaar kunt spelen. Al deze modi zijn ook online beschikbaar en dit werkt als een zonnetje. Amper connectieproblemen en we werden bij het begin aan relatieve gelijkwaardige tegenstanders gekoppeld. In de aparte modus, Myteam, ga je tevens online. Hierin krijg jij beschikking tot een aantal spelers via een kaartensysteem. Met dat team zul je online de strijd aan gaan met andere spelers en op deze manier speel je meer spelers vrij. Het komt in grote lijnen veel overheen met FIFA Ultimate Team.

Het speelt werkelijk heerlijk

Leuk al die modi, maar het moet allemaal wel goed te spelen zijn en dat doet het met verve. Op het gebied van gameplay is er ten opzichte van vorige delen op het eerste oog niet veel anders tot je het gaat spelen. Je loopt met de linker analoge stick en schiet met vierkant enzovoort. Echter speelt de rechter analoge stick een veel grotere rol, alsook L2. Met de eerstgenoemde bepaal je namelijk jouw dribbels wat erg belangrijk is. In combinatie met de andere stick kun je de meest uiteenlopende acties uithalen op het veld en hoewel het iets was waar we in de eerste instantie behoorlijk aan moesten wennen ging het op ten duur steeds vlotter. Desondanks was een tutorial geen slecht idee geweest. De game zit verder vanzelfsprekend vol met verschillende dribbels en door de toevoeging van de rechter stick is de gameplay nu nog diepgaander.

De uitbreiding van de gameplay stopt niet bij de rechter stick, want je hebt nu ook de linker trigger die een belangrijke rol speelt. Hiermee bepaal je hoe hoog en lang je springt, wat weer effect op je schot heeft. Ook dit kost gewenning, maar zodra je de besturing door hebt is het een genot om te spelen. De besturing werkt prima en dit met de fraaie animaties zorgt voor een net geheel. Toch is er wel een klein minpuntje te bespeuren en dat is bij het verdedigen van een basket. We hadden namelijk soms echt problemen om onze directe tegenstander (1 op 1) juist te volgen, omdat teamgenoten te weinig ruimte open laten. En zo zie je vooral in The Association, waarbij je met meerdere spelers kunt spelen, dat je geblokkeerd wordt door een teamgenoot. Het voelt dan ook wat lomp aan en kan op cruciale momenten echt frustrerend zijn. Qua AI is er dus nog wel wat ruimte voor verbetering.

Audiovisueel in orde, maar kan beter

Op het audiovisuele vlak mag NBA 2K13 zich één van de mooiste sportgames noemen die momenteel op de markt is. De stadions zijn fraai vormgegeven en het publiek is in tegenstelling tot andere games uit het sportgenre wel in 3D. Al zijn ze dan weer in vergelijking met de spelers op het veld vrij simpel. Deze zitten namelijk vol met details, zoals tattoo’s en de bekende spelers ogen identiek. De wat mindere goden kunnen soms wat raar ogen, maar over het algemeen zien de spelers er verzorgd uit. Op grafisch vlak laat de game soms steken vallen, zoals bij de gesprekken tussen jouw speler en een manager van een club, maar echt afbreuk aan de game doet dat het niet.

De audio is daarnaast van een hoog niveau. Zo ziet het publiek er niet alleen aardig uit, maar er klinkt constant luid gejuich van de banken en het publiek reageert op een toffe manier op belangrijke momenten. Wat wel opviel was dat de stem van de gekozen speler in Mycareer altijd als een donkere man klinkt en dat zelfs als het een blanke is. Niet heel bijzonder, maar het komt een beetje raar over. Met veel opties om je eigen speler te maken is de mogelijkheid tot het kiezen van een eigen stem geen gek idee. De game wordt verder ondersteund door een sterke soundtrack, waar een belangrijke rol is weggelegd voor Jay-Z. En toegeven, zijn muziek past er perfect bij. Hij is niet de enige artiest, want zo is ook Nas present en wat te denken van US. Een band dat je niet verwacht bij zo´n game, maar het past.

Basketbalfans kunnen de editie van dit jaar naar onze mening blind aanschaffen, want de game is in elk opzicht dik in orde. De Mycareer modus heeft ons het meest weten te vermaken en daar kun je oneindig veel uren in steken, waarbij je achter elkaar beloond wordt doordat je jouw speler echt ziet groeien. Vanzelfsprekend zijn alle andere modi ook netjes verzorgd en leuk om te spelen. Online werkt het allemaal als een zonnetje en audiovisueel is het een plaatje met veel details in de basketballers. Al mogen van ons de gesprekken en interviews na wedstrijden een andere vorm krijgen of er helemaal uit verdwijnen. Ook zien we in de volgende editie graag wat minder laadschermen. Het zijn echter kleine details, want NBA 2K13 is een ontzettend diepgaande basketbalgame geworden met enorm veel content. Een absolute aanrader en een dijk van een sportgame.

• Speelt heerlijk
  • Audiovisueel sterk
  • Toffe modi en dan vooral Mycareer