Review: The Testament of Sherlock Holmes – Wie niet doorheeft dat Sherlock Holmes sinds kort weer immens populair is, moet maar eens zijn televisie opzetten. Zo is er de briljante BBC-reeks Sherlock, die Holmes en zijn rechterhand Watson met overweldigend succes in een moderne setting plaatst. Een prestatie die ze in Amerika nog eens dunnetjes proberen over te doen met Elementary, compleet met een vrouwelijke Watson om toch voor wat variatie te zorgen. Dan zijn er ook nog de twee bioscoopfilms van Guy Ritchie, waarin Robert ‘Iron Man’ Downey Jr. met verve de lange jas van ’s wereld bekendste detective aantrekt. Ja, Sherlock Holmes is sinds kort weer immens populair en de games-industrie zou de games-industrie niet zijn als daar niet iemand op probeerde in te pikken.

Iedereen haat Sherlock

Nu is het een beetje kort door de bocht om Frogwares ervan te beschuldigen dat ze proberen mee te rijden op de hypetrein rond Sherlock Holmes. De ontwikkelaar brengt immers al jaren met vaste regelmaat een game rond de meesterdetective op de markt en de franchise wordt op de voet gevolgd door een kleine, doch fanatieke fanbase. Het grote succes blijft zowel op kwalitatief vlak als wat verkoopresultaten betreft tot dusver uit, maar dat weerhoudt Frogwares er niet van om te blijven proberen. The Testament of Sherlock Holmes is de titel van hun laatste nieuwe poging en verdomd als ze er niet in slagen om op zijn minst een interessant product af te leveren – waarmee we overigens geenszins willen beweren dat dit een goede game is.

The Testament of Sherlock Holmes begint alvast op een erg valse noot. In een bijzonder kinderachtig openingsfilmpje zien we de drie lelijkste kinderen op de aardbol een mysterieuze zolder verkennen. Ze vinden een oud, stoffig manuscript waarin Watson uitgebreid uit de doeken doet hoe hij en Sherlock Holmes de moord op een bisschop in Londen oplossen. Het heen en weer schakelen tussen het vreselijk irritante kroost van God-mag-weten-wie en de eigenlijke zaak werkt al direct op de zenuwen, maar de eigenlijke verhaallijn – waarin Sherlock Holmes door zijn moreel dubieuze gedrag meer en meer in ongenade valt bij de bevolking van Londen – mag er best wezen, al is het maar omdat ze ons meer dan eens (on)aangenaam wist te verrassen.

Pijn aan de ogen en oren

De eigenlijke moordzaak is er één om U tegen te zeggen, maar de manier waarop ze gepresenteerd wordt laat serieus te wensen over. Grafisch is de game er sinds het laatste deel (Sherlock Holmes Versus Jack The Ripper) misschien erg op vooruitgegaan, maar dat wil zeker niet zeggen dat de game er goed uitziet. Zolang je op een redelijke afstand blijft kunnen de omgevingen er nog best mee door, maar helaas (en ook logischerwijs) vraagt het spel je om de haverklap om dingen van dichterbij te bekijken. Wat je dan ziet kan toch echt niet meer vandaag de dag – zeker niet in een titel waar je bij de gemiddelde gameboer vijftig euro voor mag neertellen. Afgrijselijke lip synchronisatie en allerlei opvallende visuele shortcuts halen de score voor graphics nog verder naar beneden.

Daar stoppen de presentatieproblemen echter niet. Bij elke handeling die je uitvoert stottert de framerate dat het een lieve lust is. De soundtrack is degelijk, maar voelt soms misplaatst aan – een alledaags gesprek met de directeur van de plaatselijke gevangenis wordt bijvoorbeeld onderbouwd met muziek die meer thuishoort bij een actiescène uit The Expendables en dat werkt behoorlijk averechts. De stemacteurs schijnen dan weer te denken dat ze een toneelvoorstelling voor kinderen opvoeren: de dialogen zijn onvoorstelbaar uitleggerig en worden uitgesproken op de manier waarop mensen doorgaans tegen hun hond spreken. Bovendien verlopen de gesprekken in deze game zo tergend langzaam dat je al snel hele conversaties doorklikt.

Goed verstopte potentie

De dialogen zijn niet de enige dingen in The Testament of Sherlock Holmes die bijzonder traag verlopen. Zo laten Holmes en Watson zich even gemakkelijk besturen als een oude man die al tien jaar aan een ernstige vorm van reuma lijdt en verzandt het selecteren van de juiste clue dikwijls in een frustrerend potje mens-erger-je-niet voor gevorderden. Frogwares stelt de relatie tussen beide heren overigens behoorlijk accuraat voor, maar de hierboven beschreven presentatieproblemen zorgen ervoor dat je dit haast niet opmerkt. Als luiheid overigens echt als zonde omschreven kan worden, dan weten we alvast waar Holmes na zijn dood heen zal trekken: elke keer je Watson onder je duimen krijgt, mag hij weer één of ander vaag object voor de detective halen.

Ja, we boren The Testament of Sherlock Holmes de grond in. Wie echter goed gelezen heeft weet dat we de game ook als ‘interessant’ bestempeld hebben en die omschrijving gaat even goed op. Onder alle problemen die we tijdens het spelen van The Testament of Sherlock Holmes ondervonden zit namelijk een verrassend goede puzzelgame verborgen. De moordzaak lost zichzelf namelijk niet op en een uitgekiend deductiesysteem zorgt ervoor dat je nooit het gevoel hebt dat niet jij maar het scenario de hoofdrol opeist. De moordzaak zit zoals eerder aangegeven erg goed in elkaar en de puzzels die jij mag oplossen om bewijsmateriaal en dergelijke op het spoor te komen variëren van verdacht simpel tot echte hersenbrekers. En daarvoor speel je dit soort games… toch?

Laten we eerlijk zijn: op vlak van presentatie en besturing laat The Testament of Sherlock Holmes behoorlijk wat te wensen over. Maar doorzetters en vooral fans van puzzelgames en/of ’s werelds bekendste detective krijgen met deze game een behoorlijk interessante ervaring voorgeschoteld. We raden hen dan ook aan om The Testament of Sherlock Holmes binnenkort eens uit een budgetbak te vissen. De kwaliteit van de bioscoopfilms of de BBC-reeks wordt nergens gehaald, maar dat hadden we dan ook niet verwacht. Laten we afsluiten op een positieve noot: de Holmes-games worden steeds beter en zolang Frogwares moedig aan de juiste weg blijft timmeren, komt die echt memorabele detectivegame er ooit wel. Tot die tijd zal deze moeten volstaan.

• Knap verhaal
  • Sterke puzzels

• Zwakke presentatie