EA heeft de beslissing om de ‘III’ van Dragon Age: Inquisition te verwijderen nader uitgelegd. De game was in september aangekondigd als Dragon Age 3, maar het nummer was duidelijk afwezig bij EA’s persconferentie op de afgelopen E3. In een interview met IGN legt EA Labels president Frank Gibeau het waarom erover uit.

Inquisition is een volledig nieuw hoofdstuk in het Dragon Age universum, dus niet alleen een ‘follow up’, zoals mensen verwacht zouden hebben als het de 3 in de naam had gehouden. Hij legt verder uit dat ze de aandacht wilden trekken naar het woord ‘Inquisition’, omdat het verhaal vooral daarover zal gaan; de inquisitie. Een snelle zoektocht op Google verraad dat een inquisitie vroeger een rechtbank van de Rooms-katholieke Kerk was, belast met de opsporing, het onderzoek en het opleggen van straffen van ketters. Zeer waarschijnlijk zullen we dus iets van gelijke aard (zonder het thema Rooms-katholieke kerk weliswaar) tegen komen in de game.

‘I think there’s always this debate over numbers versus no numbers, what works, what doesn’t work. We felt like we wanted to bring more attention to the word Inquisition, because that’s more the story arc of what it’s like. There’s a whole bunch of gameplay and features and big story choices related to how you go through this Inquisition that happens in the world.’

‘It’s a tactical marketing decision. There wasn’t anything that strategic about it, to be blunt. We just wanted to draw more attention to the fact that Inquisition is an all-new chapter inside of the Dragon Age universe, as opposed to people expecting a follow-on to Dragon Age 1 and 2 in a literal, linear sense.’

Gibeau legt ook uit waarom de game nu ook naar de PS4 en Xbox One komt, omdat het in de eerste plaats alleen voor de huidige generatie was aangekondigd. Eén van de redenen was ‘gewoon de rauwe kracht van de Frostbite 3 (engine) en de mogelijkheden van de vierde generatie’. Ze hebben de kans gekregen om de game verder uit te breiden en deze met beide handen gegrepen. Dat gaan we vooral zien aan de extra aandacht die in de game is gestopt. Er is zelfs nieuwe technologie bij het project gehaald om het nog grootser te maken.

‘Just the raw capabilities of Frostbite 3 and gen 4 features. We’re going to have PS3 and Xbox 360 and PC versions of Dragon Age III, so there will be a very broad-based experience there, but the new platforms are giving us the opportunity to tell stories in much larger worlds with more features and more things. From our perspective, we didn’t want to launch a “current-gen” game in a next-gen market. We took the opportunity to add resources, add time, and we brought in new technology. Frankly, we’ve raised our expectations.’

Al met al is dit goed nieuws. Het lijkt er niet op dat de PS3 en Xbox 360 versie er op de één of andere manier onder lijden. Als we het zo horen, lijkt het alsof de game op ieder front en met name op ieder platform er een stuk beter uit zal komen. Het is natuurlijk nog even afwachten hoe goed de game echt gaat worden, wij zijn in ieder geval vol goede moed.