Alles over de PlayStation 5 – De PlayStation 4 heeft het deze generatie uitzonderlijk goed gedaan en lijkt in de voetsporen te treden van de meest succesvolle console ooit: de PlayStation 2. Sony mag ook erg trots zijn op de exclusives die zij hebben uitgebracht, want elk van deze heeft laten zien wat de kracht van de console is. Daarom is het niet vreemd dat de PlayStation 5 aan torenhoge verwachtingen moet voldoen zodra deze uitkomt. Eind 2020 kunnen gamers met een nieuwe controller in de hand aan de slag met de PlayStation 5 om mooie games te spelen. Maar laten we niet te hard op de zaken vooruitlopen en kijken hoe het er nu voor staat. Sony komt mondjesmaat met nieuwe informatie naar buiten over de PlayStation 5 en deze pagina is zodanig ingericht dat we het op een dynamische manier zullen updaten met nieuwe informatie zodra deze bekendgemaakt wordt. Daarmee kan je altijd op deze pagina terecht voor alle laatste informatie over de PlayStation 5.

De PlayStation 5

We gaan natuurlijk niet elke chip bespreken die Sony in de console zal stoppen, want dat zou niet echt overzichtelijk zijn. Wel behandelen we vanzelfsprekend de belangrijkste onderdelen, zoals de GPU, CPU, het OS en andere nieuwe functies/features die in de console aanwezig zullen zijn. Het is vanzelfsprekend dat de GPU een upgrade zal krijgen, maar vooral de CPU is daar echt aan toe. De oude CPU, die de Jaguar-architectuur kent, is de grootste bottleneck van de PlayStation 4 en de Pro, omdat het naar verhouding met de rest van de hardware in het systeem wat achterloopt. En zo zijn er nog meer onderdelen waar wij met smart naar uitkijken en die de console de moeite waard zouden moeten maken. Zo is bijvoorbeeld bekend dat de PlayStation 5 eindelijk een 4K Blu-ray speler zal hebben, die schitterde door zijn afwezigheid bij de PlayStation 4 Pro. Dit zal ook nodig zijn omdat de games alsmaar groter worden, niet alleen in omvang, maar ook in vereiste schijfruimte.

Daarnaast is door Mark Cerny (de ontwerper van de console) gezegd dat 8K output mogelijk zal zijn op de console, waarschijnlijk om games in 4K op die manier zo soepel mogelijk te laten draaien. Enfin, een hoop interessante uitspraken en hieronder behandelen we de belangrijkste onderdelen waar we op dit moment (wat) details over weten. Het komende jaar zullen meer details naar buiten komen. Blijf deze pagina dus in de gaten houden voor meer specifieke informatie.


SSD

De SSD lijkt het meest indrukwekkende stukje hardware van de PS5 te zijn. Het onderdeel is zodanig modern dat je het nog niet eens voor de pc kan krijgen. En dit komt doordat de snelheid ongeëvenaard is in vergelijking met wat er op de markt verkrijgbaar is. De SSD is een custom I/O onderdeel die een bandbreedte heeft van 5.5GB per seconde en met een compressietechniek kan dit zelf naar een belachelijk hoge 8 of zelfs 9 GB/s getild worden. In verhouding met de Xbox Series X is dit ongeveer het dubbele, wat erg indrukwekkend is. Volgens Mark Cerny is een snelle SSD iets wat ontwikkelaars al heel lang erg graag willen, dus het lijkt erop dat ze op hun wenken bediend worden.

De totale ruimte van de SSD is 825GB, iets wat opvallend te noemen is. Je zou eerder een 1TB schijf verwachten, op zijn minst. Maar niet getreurd, Sony biedt namelijk wel de mogelijkheid om je geheugen uit te breiden met third-party onderdelen. Hoe dit in de praktijk zal werken is nog afwachten, want je zit natuurlijk met een bepaalde snelheid waar je rekening mee moet houden. De SSD is een NVMe 4.0 met een torenhoge snelheid en kijkende naar wat er zoal beschikbaar is aan NVMe’s, kost je dat ontzettend veel geld. Het is dus aankijken welke bedrijven als eerste soortgelijke componenten aan zullen bieden met de juiste snelheden en natuurlijk voor welke prijzen.

De SSD zal voornamelijk van groot belang zijn voor ontwikkelaars, omdat het hen meer mogelijkheden biedt bij het programmeren van hun games. Om het niet al te ingewikkeld te maken, kun je denken aan bijvoorbeeld het sneller inladen van werelden, wat bijvoorbeeld pop-ins kan reduceren of je de mogelijkheid bieden tot snellere gameplay en verplaatsingen door een wereld heen, en dat zonder belemmering van omgevingen die nog ingeladen moeten worden. Of wat te denken van de data die van de disc naar het systeem gekopieerd moeten worden? Vooropgesteld dat deze soort technologie nog van toepassing is bij de PlayStation 5. Het is allemaal puur hypothetisch op het moment en het ligt natuurlijk aan ontwikkelaars hoe zij er mee omgaan.

Een ander aspect is ook de manier waarop je games zal kunnen installeren. Deze generatie hebben we meermaals gezien dat je games in delen kunt installeren op een volgorde naar keuze. Bijvoorbeeld eerst de multiplayer en daarna de singleplayer of andersom, maar vaak genoeg werkte dit niet helemaal zoals je zou verwachten. Je dient veelal toch te wachten alvorens een grote portie van de game geïnstalleerd is, wat niet efficiënt (genoeg) is. Met de SSD in de PlayStation 5 zou deze functie wél naar behoren kunnen functioneren, waardoor je echt specifieke content kunt installeren en dat op een snellere manier dankzij de schrijfsnelheid van de schijf.

Backwards Compatibility

Mark Cerny heeft uitgelegd dat native backwards compatibility erg duur is om te realiseren. Zou je bijvoorbeeld PS2 of PS3-games native af willen laten spelen op de PS5, dan zouden de chips van die platformen erin gebouwd moeten worden. Zo is dus gebleken dat je geen PS1, PS2 of PS3-games native kan afspelen op de PS5. De architecturen van de voorgaande generaties zijn zodanig anders van elkaar dat dit een behoorlijke opgave is voor Sony om in de console te verwerken, gezien dat de kostprijs aardig opdrijft. Gelukkig komt de architectuur van de PS4 aardig overeen met die van de PS5, dus backwards compatibility wordt voor PS4 games wel ondersteund. Er moet wel per game gekeken worden of deze geoptimaliseerd kunnen draaien en daarmee is al bevestigd dat de top 100 meeste gespeelde games afspeelbaar zijn op de PS5. Hoe het zit met de andere games die beschikbaar zijn voor de PS4 is nog even aankijken, maar uiteindelijk heeft Sony als doel om alles van de PS4-bibliotheek speelbaar te krijgen op de PS5.

Nu is er natuurlijk nog de vraag hoe het zit met de games van de eerdere Sony consoles. Het lijkt nu aannemelijk dat PlayStation Now hierin een rol zal gaan spelen. Gezien de native support er niet is en PS Now toch een service is die Sony zal pushen, kunnen we er niet omheen dat het tot de mogelijkheden behoort.

GPU – Grafische kaart

AMD is zo’n beetje de hofleverancier van onderdelen voor gameconsoles. De GPU (grafische kaart) voor de PlayStation 5 zal wederom geleverd worden door deze fabrikant, wat ook het geval was bij de PlayStation 4 (Pro). De GPU zal een gemodificeerde RDNA 2 GPU uit de Radeon NAVI familie zijn die ray tracing zal ondersteunen, waarover later meer. Dit betekent dat we te maken hebben met een volgende generatie GPU die efficiënter met zijn kracht om kan gaan. Met 36 compute units die elk een maximale kloksnelheid van 2.23GHz behalen, heeft de GPU 10.28TF. Om een beeld te schetsen, de PS4 heeft 1.84TF en de PS4 Pro 4.20TF, oftewel de PS5 heeft aardig wat meer rekenkracht ten op zichte van de huidige generatie. Hierbij moeten we wel vermelden dat TeraFlops niet per se een maatstaf is voor de algemene performance van een console. Sterker nog, de ongeveer 10TF hoeft niet altijd gehaald te worden, omdat de kloksnelheden variabel zijn.

CPU – Processor

De CPU is gebaseerd op de derde generatie AMD Ryzen onderdelen, zo werd eerder al bevestigd. De CPU zal 8 cores bevatten van 7nm Zen 2 microarchitectuur draaiende op een kloksnelheid van 3.5GHz. Net als de GPU kloksnelheid is ook de CPU kloksnelheid niet locked en dus variabel. Hoe dit in de praktijk zal werken is nog afwachten, maar het lijkt erop dat de CPU en de GPU allebei nooit op volle toeren zullen draaien, afhankelijk van de koeling die erin zit waar we nog niks over weten. Ontwikkelaars moeten keuzes maken in hoe de CPU en de GPU zo gebalanceerd mogelijk benut zullen worden. Om dat in perspectief te zetten met de Xbox Series X, daarbij zijn zowel de CPU als de GPU gelocked op hun snelheden die wat hoger liggen dan die van de PS5. Vooral bij third-party games zullen ontwikkelaars dus een afweging moeten maken op de PS5 om games op een gelijkwaardig niveau te laten draaien als de Xbox Series X.

Ray tracing

Ray tracing zal de nieuwe standaard worden wat lichteffecten betreft, gezien die hiermee op een zeer realistische wijze gepresenteerd kunnen worden. Licht bestaat binnen gamedesign uit verschillende onderdelen. Denk aan lichtdiffusie, lichtweerkaatsingen, verspreiding en chromatic aboration (verstoring van de lens om correct op het licht te focussen) en meer. Om het niet al te ingewikkeld te maken, leggen we uit wat dit allemaal zal betekenen voor de games. Voorheen werd voornamelijk scanline rendering gebruikt om licht te renderen in games, wat het meeste betrekking heeft op de polygonen. Dus het licht heeft direct te maken gehad met de objecten die het tegenkomt, zoals texturen, vormen, enzovoort. Ray tracing zal een meer mathematische techniek zijn, die individuele lichtstralen van lichtbronnen behandelt. De ene sluit de andere technologie echter niet per se uit. Zowel de oude techniek als ray tracing kunnen samen tegelijk gebruikt worden, waardoor ontwikkelaars nog meer manieren hebben om mooie lichtpresentaties te creëren in hun games. Voor de volgende generatie betekent dit kort gezegd dat licht nog realistischer verwerkt zal en kan worden in games.

Het is nu enkel afwachten op welke gradatie ray tracing geïmplementeerd zal worden in de PlayStation 5. Bekend is dat de AMD RDNA ray tracing technologie hardwarematig in de PlayStation 5 zal zitten, maar hoe geavanceerd dit is, is onduidelijk. Niet elke vorm van ray tracing is namelijk hetzelfde en niet elk onderdeel van het licht hoeft gerenderd te worden met ray tracing. Qua potentieel kan je met ray tracing echter fotorealisme nastreven in de renders, maar dan heb je wel te maken met zeer dure technologie. Sony zal een afweging moeten maken hoe uitgebreid ray tracing hardwarematig ondersteund kan worden, want bij de launch mag de nieuwe console natuurlijk niet te duur zijn.

3D Audio

De geluidschip van de PlayStation 4 is niet bepaald van hoge kwaliteit. Sony stond echter wel altijd bekend om zijn sublieme geluidsondersteuning, want zowel de PlayStation 2 als de PlayStation 3 waren hun tijd ver vooruit. De PlayStation 4 heeft echter een vrij ondermaatse geluidschip aan boord, waardoor een receiver of DAC geen overbodige luxe zijn om je audio-ervaring een boost te geven. Onze ervaringen kloppen, want Mark Cerny heeft zelf toegegeven dat het met de PlayStation 5 beter kan en ook zal zijn. Zo is Sony bezig een nieuwe technologie te ontwikkelen om 3D geluid voor iedereen beschikbaar te stellen, ongeacht welk soort apparaat je gebruikt. De Tempest (3D) Engine moet er dus voor zorgen dat je met je headset, maar ook met je tv-speakers of uitgebreide hi-fi set dezelfde audio-ervaring zult hebben. Het idee hierachter is dat mensen door de verschillende maten van oren geluid anders ontvangen ten opzichte van elkaar. Sony wil aan de hand van Head-Related Transfer Function (HRFT) algoritmes creëren, zodat iedereen op de juiste manier geluid kan ontvangen aan de hand van presets. Dit is een project waar Sony al lang mee bezig is en ook mee zal blijven, hoe dit dus uiteindelijk zal werken met verschillende apparaten is nog afwachten. Het is in ieder geval een ambitieus project en een alternatief op Dolby Atmos.

OS – Besturingssysteem

Het Operating System (OS) zal heel erg anders zijn dan wat we kennen van de PlayStation 4. Zo zou je gemakkelijker toegang moeten krijgen tot een overzicht van wat je vrienden aan het doen zijn of wat jouw progressie in een bepaalde game is. Het zou bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn om via het nieuwe besturingssysteem snel te kunnen zien wat je nog in een game moet doen, zonder dat je die specifiek op hoeft te starten. Ditzelfde zal ook gelden voor multiplayergerelateerde content.


DualSense

De iconische symmetrische controller van Sony zal ook weer vernieuwd uitgebracht worden, samen met de console. De Dualshock 4 was een controller die erg comfortabel was en nieuwe features heeft geïntroduceerd. Denk aan de speaker, de touchpad, de Share-knop en vooral de afwezigheid van de Start- en Selectknoppen, die plaats hebben gemaakt voor de Share- en Optionsknoppen. Ook de lightbar werd geïmplementeerd, die gebruikt wordt voor PlayStation VR. De DualShock 4 heeft te kampen gehad met grove foutjes. Zo kende het launchmodel pookjes die relatief snel begonnen te slijten en ook de batterijduur is in vergelijking met de vorige generatie ondermaats. De DualSense moet een verbetering worden ten opzichte van de DualShock 4 en hieronder benoemen we alles wat momenteel bekend is.

Batterij en aansluiting – Zoals eerder aangegeven, de batterij is niet al te best in de DualShock 4. Er is bevestigd dat de DualSense een grotere batterij zal hebben. De controller zal een USB-C aansluiting hebben wat ervoor kan zorgen dat het opladen van de controller sneller gaat.

Feedback – De Xbox controller maakt deze generatie gebruik van adaptieve triggers. Dat wil zeggen dat, als je in een game aan de rechterzijde iets ervaart, de controller dan alleen via de rechtertrigger feedback geeft, want het kan afzonderlijk aangestuurd worden. De Joycons van de Nintendo Switch maken gebruik van haptische feedback. Denk aan rumble, maar in verschillende gradaties van sterkte. Sony heeft beide features in de DualSense verwerkt. Hierdoor kun je oneindige combinaties van feedback genereren in de controller, waardoor de ervaring van een game meer ‘immersive’ wordt. Dat betekent in potentie veel meer accurate, gevoelsmatige ervaringen en dat belooft veel goeds.

Overige features – Sony heeft aangegeven dat de speaker van betere kwaliteit zal zijn. Ook de touchpad is niet meer weg te denken, dit zit namelijk ook weer op de DualSense . Met het oog op Backwards Compatibility is het wel nodig om deze feature bij de controller te leveren en misschien dat PlayStation 5 games er ook nog gebruik van zullen maken. De Share-button is nu omgedoopt tot een Create-button. Onder de nieuwe Home-button, die de vorm heeft aangenomen van het PlayStation-logo, heb je de ingebouwde microfoon van de DualSense die je op elk gewenst moment kan muten.

Blijf PSX-Sense in de gaten houden voor het laatste nieuws en dit artikel voor een algemeen overzicht, dat we zullen updaten bij het verschijnen van nieuwe informatie.