Alles over de PlayStation 5 – De PlayStation 4 heeft het deze generatie uitzonderlijk goed gedaan en lijkt in de voetsporen te treden van de meest succesvolle console ooit: de PlayStation 2. Sony mag ook erg trots zijn op de exclusives die zij hebben uitgebracht, want elk van deze heeft laten zien wat de kracht van de console is. Daarom is het niet vreemd dat de PlayStation 5 aan torenhoge verwachtingen moet voldoen zodra deze uitkomt. Eind 2020 kunnen gamers met een nieuwe controller in de hand aan de slag met de PlayStation 5 om mooie games te spelen. Maar laten we niet te hard op de zaken vooruitlopen en kijken hoe het er nu voor staat. Sony komt mondjesmaat met nieuwe informatie naar buiten over de PlayStation 5 en deze pagina is zodanig ingericht dat we het op een dynamische manier zullen updaten met nieuwe informatie zodra deze bekendgemaakt wordt. Daarmee kan je altijd op deze pagina terecht voor alle laatste informatie over de PlayStation 5.

De PlayStation 5

We gaan natuurlijk niet elke chip bespreken die Sony in de console zal stoppen, want dat zou niet echt overzichtelijk zijn. Wel behandelen we vanzelfsprekend de belangrijkste onderdelen, zoals de GPU, CPU, het OS en andere nieuwe functies/features die in de console aanwezig zullen zijn. Het is vanzelfsprekend dat de GPU een upgrade zal krijgen, maar vooral de CPU is daar echt aan toe. De oude CPU, die de Jaguar-architectuur kent, is de grootste bottleneck van de PlayStation 4 en de Pro, omdat het naar verhouding met de rest van de hardware in het systeem wat achterloopt. En zo zijn er nog meer onderdelen waar wij met smart naar uitkijken en die de console de moeite waard zouden moeten maken. Zo is bijvoorbeeld bekend dat de PlayStation 5 eindelijk een 4K Blu-ray speler zal hebben, die schitterde door zijn afwezigheid bij de PlayStation 4 Pro. Dit zal ook nodig zijn omdat de games alsmaar groter worden, niet alleen in omvang, maar ook in vereiste schijfruimte.

Daarnaast is door Mark Cerny (de ontwerper van de console) gezegd dat 8K output mogelijk zal zijn op de console, waarschijnlijk om games in 4K op die manier zo soepel mogelijk te laten draaien. Enfin, een hoop interessante uitspraken en hieronder behandelen we de belangrijkste onderdelen waar we op dit moment (wat) details over weten. Het komende jaar zullen meer details naar buiten komen. Blijf deze pagina dus in de gaten houden voor meer specifieke informatie.


SSD

Met geweldige onderdelen als een 4K Blu-ray speler en het streven naar de mogelijkheid van 8K-output, mag de harde schijf natuurlijk niet achterblijven. De PlayStation 4 (Pro) heeft als harde schijf een SATA II en dit zal gaan veranderen met de PlayStation 5 naar een Solid State Drive (SSD). Dit zal ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de opstarttijd van de console, dataoverschrijving én laadschermen tot het minimum beperkt worden. Jammer genoeg weten we nog niet hoe groot de SSD zal zijn, maar gezien de opslagdiscs 100GB zullen worden, moet Sony wel met een grote SSD komen, anders kan het wel eens erg krap worden voor alle ruimte die toekomstige games vereisen.

De PlayStation 4 Pro heeft een 1TB harde schijf en dat is naar onze mening op zich wel voldoende. Nu de PlayStation 5 games echter rond de 100GB kunnen worden, is 1TB wat aan de lage kant. Ondanks de mogelijkheid om games in delen te kunnen installeren, zal je uiteindelijk maar een handvol games op je PlayStation 5 kunnen opslaan, in het scenario dat games ook daadwerkelijk 100GB aan ruimte vereisen. Daarnaast is het ook niet vanzelfsprekend voor de consument om geheugen te kunnen uitbreiden. Stel, Sony integreert een SSD op het moederbord om kosten te besparen, dan zit je vast aan 1TB voor de hele generatie. Tenzij Sony de optie biedt om het geheugen uit te breiden zonder verlies van snelheid en kwaliteit.

De SSD zal voornamelijk van groot belang zijn voor ontwikkelaars, omdat het hen meer mogelijkheden biedt bij het programmeren van hun games. Om het niet al te ingewikkeld te maken, kun je denken aan bijvoorbeeld het sneller inladen van werelden, wat bijvoorbeeld pop-ins kan reduceren of je de mogelijkheid bieden tot snellere gameplay en verplaatsingen door een wereld heen en dat zonder belemmering van omgevingen die nog ingeladen moeten worden. Of wat te denken van de data die van de disc naar het systeem gekopieerd moeten worden? Vooropgesteld dat deze soort technologie nog van toepassing is bij de PlayStation 5. Het is allemaal puur hypothetisch op het moment en het ligt natuurlijk aan ontwikkelaars hoe zij er mee omgaan.

Een ander aspect is ook de manier waarop je games zal kunnen installeren. Deze generatie hebben we meermaals gezien dat je games in delen kunt installeren op een volgorde naar keuze. Bijvoorbeeld eerst de multiplayer en daarna de singleplayer of andersom, maar vaak genoeg werkte dit niet helemaal zoals je zou verwachten. Je dient veelal toch te wachten alvorens een grote portie van de game geïnstalleerd is, wat niet efficiënt (genoeg) is. Met de SSD in de PlayStation 5 zou deze functie wél naar behoren kunnen functioneren, waardoor je echt specifieke content kunt installeren en dat op een snellere manier dankzij de schrijfsnelheid van de schijf.

Backwards Compatibility

De Backward Compatibility is altijd een discussiepunt geweest. De concurrent heeft er ook mee te maken en biedt daar in tegenstelling tot Sony mooiere oplossingen of betere alternatieven voor. Op de Xbox One zie je tegenwoordig de optie om oudere games native te kunnen spelen en bij Nintendo zie je de optie om oudere games in hun originele staat digitaal te downloaden, weliswaar platform afhankelijk. Ook op de voorgaande generaties werkte het beduidend beter en meer allesomvattend dan wat de PlayStation bood. Sony lijkt hier vrijwel altijd mee achter te lopen en het minste op dit vlak te bieden, maar als we de elektronicagigant mogen geloven, zal hier binnenkort verandering in komen. Hoewel er nog vrij weinig over bekend is, weten we dat de PlayStation Now service hier een grote rol in kan spelen. Dit is immers een mooie oplossing voor PlayStation 3 games, omdat deze games geprogrammeerd zijn voor een andere soort architectuur dan je in de PlayStation 4 aantreft. PlayStation 4 games zullen op de PlayStation 5 kunnen draaien, gezien de architectuur min of meer gelijk zal zijn, dus dat is alvast veelbelovend. Hoe Backwards Compatility verder in elkaar steekt, is op dit moment nog de vraag, omdat Sony momenteel nog bezig is om dit alles werkend te krijgen.

GPU – Grafische kaart

AMD is zo’n beetje de hofleverancier van onderdelen voor gameconsoles. De GPU (grafische kaart) voor de PlayStation 5 zal wederom geleverd worden door deze fabrikant, wat ook het geval was bij de PlayStation 4 (Pro). De GPU zal een gemodificeerde GPU uit de Radeon NAVI familie zijn die ray tracing zal ondersteunen, waarover later meer. Voor de rest is er nu nog vrij weinig bekend over de snelheid van de GPU.

CPU – Processor

De CPU is gebaseerd op de derde generatie AMD Ryzen onderdelen, zo werd eerder al bevestigd. De CPU zal 8 cores bevatten van 7nm Zen 2 microarchitectuur. Hoewel dit allemaal erg interessant klinkt, kunnen we vrij weinig met deze details, omdat de kloksnelheden niet bekend zijn. Zowel voor de GPU als de CPU is het nog koffiedik kijken hoe het uit gaat pakken. Sterker nog, Project Scarlett van Microsoft zal dezelfde onderdelen hebben, maar zowel Sony als Microsoft hebben beiden de vrijheid om hieraan te sleutelen, zodat beide consoles uiteindelijk – hypothetisch gezien – van elkaar kunnen verschillen qua performance. Wel is uit de eerste testen met de Zen 2 gebleken dat de resultaten qua performance erg positief waren, dus het zal sowieso een flinke vooruitgang zijn ten opzichte van de Jaguar CPU, die we tot nu toe kennen van de PlayStation 4.

Ray tracing

Ray tracing zal de nieuwe standaard worden wat lichteffecten betreft, gezien die hiermee op een zeer realistische wijze gepresenteerd kunnen worden. Licht bestaat binnen gamedesign uit verschillende onderdelen. Denk aan lichtdiffusie, lichtweerkaatsingen, verspreiding en chromatic aboration (verstoring van de lens om correct op het licht te focussen) en meer. Om het niet al te ingewikkeld te maken, leggen we uit wat dit allemaal zal betekenen voor de games. Voorheen werd voornamelijk scanline rendering gebruikt om licht te renderen in games, wat het meeste betrekking heeft op de polygonen. Dus het licht heeft direct te maken gehad met de objecten die het tegenkomt, zoals texturen, vormen, enzovoort. Ray tracing zal een meer mathematische techniek zijn, die individuele lichtstralen van lichtbronnen behandelt. De ene sluit de andere technologie echter niet per se uit. Zowel de oude techniek als ray tracing kunnen samen tegelijk gebruikt worden, waardoor ontwikkelaars nog meer manieren hebben om mooie lichtpresentaties te creëren in hun games. Voor de volgende generatie betekent dit kort gezegd dat licht nog realistischer verwerkt zal en kan worden in games.

Het is nu enkel afwachten op welke gradatie ray tracing geïmplementeerd zal worden in de PlayStation 5. Bekend is dat de AMD RDNA ray tracing technologie hardwarematig in de PlayStation 5 zal zitten, maar hoe geavanceerd dit is, is onduidelijk. Niet elke vorm van ray tracing is namelijk hetzelfde en niet elk onderdeel van het licht hoeft gerenderd te worden met ray tracing. Qua potentieel kan je met ray tracing echter fotorealisme nastreven in de renders, maar dan heb je wel te maken met zeer dure technologie. Sony zal een afweging moeten maken hoe uitgebreid ray tracing hardwarematig ondersteund kan worden, want bij de launch mag de nieuwe console natuurlijk niet te duur zijn.

3D Audio

De geluidschip van de PlayStation 4 is niet bepaald van hoge kwaliteit. Sony stond altijd wel bekend om zijn sublieme geluidsondersteuning, want zowel de PlayStation 2 als de PlayStation 3 waren hun tijd ver vooruit. De PlayStation 4 heeft echter een vrij ondermaatse geluidschip aan boord, waardoor een receiver of DAC geen overbodige luxe zijn om je audio ervaring een boost te geven. Onze ervaringen kloppen, want Mark Cerny heeft zelf toegegeven dat het met de PlayStation 5 beter kan en ook zal zijn. Ray tracing zal namelijk ook een rol kunnen spelen in audio design, waarmee audio op een soortgelijke manier als licht nagebootst kan worden voor de meest realistische weergave. Over de aansluitingen en codec ondersteuningen is helaas nog niets bekend op dit moment.

OS – Besturingssysteem

Het Operating System (OS) zal heel erg anders zijn dan wat we kennen van de PlayStation 4. Zo zou je gemakkelijker toegang moeten krijgen tot een overzicht van wat je vrienden aan het doen zijn of wat jouw progressie in een bepaalde game is. Het zou bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn om via het nieuwe besturingssysteem snel te kunnen zien wat je nog in een game moet doen, zonder dat je die specifiek op hoeft te starten. Ditzelfde zal ook gelden voor multiplayergerelateerde content.


DualShock 5

De iconische symmetrische controller van Sony zal ook weer vernieuwd uitgebracht worden, samen met de console. De Dualshock 4 was een controller die erg comfortabel was en nieuwe features heeft geïntroduceerd. Denk aan de speaker, de touchpad, de Share-knop en vooral de afwezigheid van de Start- en Selectknoppen, die plaats hebben gemaakt voor de Share- en Optionsknoppen. Ook de lightbar werd geïmplementeerd, die gebruikt wordt voor PlayStation VR. De DualShock 4 heeft te kampen gehad met grove foutjes. Zo kende het launchmodel pookjes die relatief snel begonnen te slijten en ook de batterijduur is in vergelijking met de vorige generatie ondermaats. De DualShock 5 moet een verbetering worden ten opzichte van de DualShock 4 en hieronder benoemen we alles wat momenteel bekend is.

Batterij en aansluiting – Zoals eerder aangegeven, de batterij is niet al te best in de DualShock 4. Er is bevestigd dat de DualShock 5 een grotere batterij zal hebben. De controller zal een USB-C aansluiting hebben wat ervoor kan zorgen dat het opladen van de controller sneller gaat.

Feedback – De Xbox controller maakt deze generatie gebruik van adaptieve triggers. Dat wil zeggen dat, als je in een game aan de rechterzijde iets ervaart, de controller dan alleen via de rechtertrigger feedback geeft, want het kan afzonderlijk aangestuurd worden. De Joycons van de Nintendo Switch maken gebruik van haptische feedback. Denk aan rumble, maar in verschillende gradaties van sterkte. Sony wil beide features in de DualShock 5 verwerken. Hierdoor kun je oneindige combinaties van feedback genereren in de controller, waardoor de ervaring van een game meer ‘immersive’ wordt. Dat betekent in potentie veel meer accurate, gevoelsmatige ervaringen en dat belooft veel goeds.

Overige features – Sony heeft aangegeven dat de speaker van betere kwaliteit zal zijn. Ook de touchpad is haast niet meer weg te denken, maar of het voor nieuwe games noodzakelijk is, valt te betwijfelen. Met het oog op Backwards Compatibility is het echter wel nodig om deze feature bij de controller te leveren.

De PlayStation 5 heeft op dit moment nog geen releasedatum, noch zijn de specificaties 100% bekend. Naar verwachting zal Sony op verschillende momenten meer informatie bekendmaken en de prognose is vooralsnog het onderstaande:

PlayStation Meeting (februari 2020)

  • Meer details over de games
  • Nieuwe features
  • Operating System

E3 (juni 2020)

  • Onthulling console
  • Aankondiging nieuwe games
  • Teaser launch line-up
  • Prijs en releasedatum

Update: Sony PlayStation heeft aangekondigd dit jaar niet op de E3 aanwezig te zijn. Het is dus afwachten wanneer ze de bovengenoemde details zullen aankondigen. Dit kan bij de PlayStation Meeting zijn, mits die zal plaatsvinden. Ook kan Sony voor een ander moment kiezen.

Gamescom/Paris Games Week

  • Aanvullende details
  • Bevestiging launch line-up

Tussendoor mogen we ongetwijfeld nieuwe details verwachten via onder andere artikels op de PlayStation Blog. Blijf PSX-Sense in de gaten houden voor het laatste nieuws en dit artikel voor een algemeen overzicht, dat we zullen updaten bij het verschijnen van nieuwe informatie.