Forum

Topic: PS Vita pre-release vragen topic

Anoniem's avatar

Hey Guys,

Naar aanleiding van het artikel op de frontpage is er dit topic. Dit topic is bedoeld voor mensen die vragen hebben over de PS Vita voordat het apparaat uit is. Zelf heb ik een PS Vita evenals enkele andere members en dus proberen we al je vragen te beantwoorden.

Let the questions begin =)

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

184 reacties

  1. 150 XP
    maxim380's avatar

    De vraag waar ik mee zit:

    Hoe zit het met de android market waar volgens geruchten de vita in zou kunnen?

  2. 10 XP
    koentju's avatar

    ik wil graag weten:

    hoe zit het toetsenbord er uit als je op het internet zit is het zelfde als bij de psp of ziet het er anders uit

  3. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    De vraag waar ik mee zit:

    Hoe zit het met de android market waar volgens geruchten de vita in zou kunnen?

    Er zit geen Android Market op de PlayStation Vita, maar er komt wel een PlayStation Suite. Dit is eigenlijk een beetje Sony’s eigen versie van een App store. Meer informatie hierover vind je hier. Support komt naar elk PlayStation certified apparaat, dus tablets, Xperia Play etc. Er is op dit moment een developer beta, maar die is nog niet voor de PS vita.

    Suite is vooral handig voor indie developers die straks games van 79 cent voor de Vita en alle andere PlayStation Android’s willen bouwen.

  4. 505 XP
    DarkQ's avatar

    En de touchpad werkt het een beetje als de iphone

    Ik zag ook nog een app op een filmpje dan kan je net als soort home kan je ook door tuin lopen en heb je een eigen huis en kan je nieuwe mensen leren kennen heb je die ook al gedownload

  5. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Nice dat jullie hem al hebben 😉 maar nou m’n vraag, kun je de dual analoge sticks in klikken zoals bij de ps3 controller om bijv te kunnen rennen of knife ?

  6. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    ik wil graag weten:

    hoe zit het toetsenbord er uit als je op het internet zit is het zelfde als bij de psp of ziet het er anders uit

    Daarvoor heb ik een screenshot voor je gemaakt. Keyboard werkt overigens geweldig, ik maak geen enkele tikfouten in tegenstelling tot me iPhone en iPad.

    https://p.twimg.com/AhwmB6fCAAAHiLb.jpg

    Nice dat jullie hem al hebben 😉 maar nou m’n vraag, kun je de dual analoge sticks in klikken zoals bij de ps3 controller om bijv te kunnen rennen of knife ?

    Nee er is geen L3 en R3, deze functies in games zijn meestal verbonden aan een touch activiteit. Moet ook zeggen dat ik ze nog niet gemist heb, die klikfuncties. Wel voelen de pookjes eerst wat ‘apart’ aan, maar het went al snel.

    En de touchpad werkt het een beetje als de iphone

    Ik zag ook nog een app op een filmpje dan kan je net als soort home kan je ook door tuin lopen en heb je een eigen huis en kan je nieuwe mensen leren kennen heb je die ook al gedownload

    Wat voor App is dit? Ik zit zelf in de Hong Kong Store en zie niet zo’n app staan, is dit niet gewoon een game?

  7. 1919 XP
    ddvos's avatar

    Ik hoop dat er een soort app store komt als op de iphone want die games van 80 cent zijn meestal we leuk. Mijn vraag kan je er ook flash films op afspelen ?

  8. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Ik hoop dat er een soort app store komt als op de iphone want die games van 80 cent zijn meestal we leuk. Mijn vraag kan je er ook flash films op afspelen ?

    Browser ondersteunt geen flash, het is een vrij karige browser, audio werkt bijv. ook niet.

  9. 10 XP
    koentju's avatar

    de belangrijkste vraag ben ik vergeten ligt die lekker in de handen

  10. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    de belangrijkste vraag ben ik vergeten ligt die lekker in de handen

    Hij is wat aan de dikke kant maar dit doet het comfort van vasthouden naar mijn mening ten goede. De knopjes zijn wel wat klein, maar heb dat ook enorme klauwen lol. Als ik bijv. de X indruk dan zit me duim ook beetje tegen de analoge stick aan.

  11. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    >>ddvos
    Er is wel een App Store, maar deze heet “PS Store”.
    http://www.yamihoshi.nl/files/images/PSStore1.jpg
    Hierin kan je na de release PS Vita games, PS Vita Apps, PSP games, en PC Engine games kopen en/of downloaden.
    http://www.yamihoshi.nl/files/images/PSStore2.jpg
    De Vita categorie is best wel uitgebreid, je kunt er namelijk volledige retail games, download-only games, gratis trailers, of zelfs gratis demo’s kopen/downloaden (retail games zijn een stuk goedkoper te downloaden, dan dat je die als cartridge kan kopen).
    http://www.yamihoshi.nl/files/images/PSStore3.jpg

  12. 1489 XP
    lilrobbie22's avatar

    Ik heb verschillende filmpjes gezien waarbij je niet op youtube filmpjes kon afspelen waarom niet? De vita heeft toch html5 !

  13. 505 XP
    DarkQ's avatar

    Roy kijk deze video even dan bij 3.50

    http://www.youtube.com/watch?v=pMEsCWAotXs&feature=mfu_in_order&list=UL

    meschien snap je wat ik bedoel

    en hoe zit het eigelijk met de import moet je dan de content ook in de amerikaanse store halen want vin de games best duur
    en als je kijkt op videogameplus.ca kost uncharted 40 euro en littlebigplanet 33 met verzenden

  14. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    De Vita heeft ook geen HTML 5.
    Ik heb zelf een filmpje proberen af te spelen via de Vita browser (zoals deze), maar het lukte niet, plus dat filmpje was er ook niet op de Vita.

    Over de import, slechts 1 PSN account wordt toegestaan, en de man in de video heeft een Japanse PSN account.
    Retail games (op cartridges, dus niet digitaal) daarin tegen, die kun je gerust importeren, want de PS Vita games zijn volledig regio vrij.

  15. 505 XP
    DarkQ's avatar

    ja ok maar zou dat zo wezen omdat het psn gebonden is omdat het bij de ps3 niet zo is anders ga ik veel games importen

  16. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    ja ok maar zou dat zo wezen omdat het psn gebonden is omdat het bij de ps3 niet zo is anders ga ik veel games importen

    Je kan je games gewoon importeren, zelf heb ik alleen liever digitaal, werkt gewoon fijner vind ik.

  17. 307 XP
    LanceVance's avatar

    Ik zit nog met een aantal vragen over de PS Vita en aangezien jij hem al in je bezit hebt zou ik het erg waarderen als je de volgende vragen voor me kunt beantwoorden:

    – waar heb je de PS Vita geïmporteerd;
    – verschilt de geïmporteerde versie enigzins van de PS Vita die binnenkort in de Nederlandse winkels ligt (denk hierbij aan of de ‘X’ en ‘O’ wel of niet zijn omgedraaid, of dat je binnenkort problemen kan krijgen met games uit de Nederlandse winkels op de geïmporteerde versie af te spelen, taalinstellingen etc.)

    Ik wil er graag gewoon een globaal idee van krijgen zodat ik zometeen niet voor verrassingen kom te staan bij een import. Alvast bedankt!

  18. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    >>DarkQ
    De PSN is aan je systeem verbonden, en je kan alleen met een andere account inloggen, wanneer je de Vita formateert.
    Heb ik ook gedaan, om alleen maar in de PS Store te kunnen komen, want de Nederlandse Store is nog niet gelanceerd.

    Edit:
    De X en O knoppen zelf zijn op de hardware niet omgedraaid, alleen software matig zijn ze omgedraaid.
    Taal kun je instellen op alles wat een Nederlandse Vita ook kan.

  19. 505 XP
    DarkQ's avatar

    Je kan je games gewoon importeren, zelf heb ik alleen liever digitaal, werkt gewoon fijner vind ik.

    ja dat is ook zo hoop dat het wat scheelt dan haal ik het ook digitaal en wat voor GB kaartje heb je haal je nog een 32 als je digitaal gaat kopen heb je die ook wel nodig denk ik

    >>DarkQ
    De PSN is aan je systeem verbonden, en je kan alleen met een andere account inloggen, wanneer je de Vita formateert.
    Heb ik ook gedaan, om alleen maar in de PS Store te kunnen komen, want de Nederlandse Store is nog niet gelanceerd.

    Edit:
    De X en O knoppen zelf zijn op de hardware niet omgedraaid, alleen software matig zijn ze omgedraaid.
    Taal kun je instellen op alles wat een Nederlandse Vita ook kan.

    dus je hebt nu de O als X tog ze zijn omgedraaid

  20. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Ik zit nog met een aantal vragen over de PS Vita en aangezien jij hem al in je bezit hebt zou ik het erg waarderen als je de volgende vragen voor me kunt beantwoorden:

    – waar heb je de PS Vita geïmporteerd;
    – verschilt de geïmporteerde versie enigzins van de PS Vita die binnenkort in de Nederlandse winkels ligt (denk hierbij aan of de ‘X’ en ‘O’ wel of niet zijn omgedraaid, of dat je binnenkort problemen kan krijgen met games uit de Nederlandse winkels op de geïmporteerde versie af te spelen, taalinstellingen etc.)

    Ik wil er graag gewoon een globaal idee van krijgen zodat ik zometeen niet voor verrassingen kom te staan bij een import. Alvast bedankt!

    Ik heb de PS Vita via een Spanjaard die deze naar Europa heeft gebracht gekocht, kostte met 380euro incl verzenden. Mooie hieraan was dat ik niet voor verrassingen kom te staan zoals de douane die je een flip geeft voor belasting.

    Daarnaast heb ik Uncharted: GOlden Abyss uit de Hong Kong Store en me PS Vita op Nederlands ingesteld. De buttons zijn niet omgedraaid, ik weet niet hoe het met de Japanse Uncharted zit. Als je straks gewoon games koopt hier in Nederland voor je Japanse vita zul je hier geen enkele problemen mee hebben X en O hoef je geen zorgen over te maken.

  21. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Het is inderdaad nodig, aangezien de meeste hardcore games zo rond de 1 of 2 GB groot zijn.
    Ik heb zelf 4 GB, omdat de kaartjes nog erg duur zijn, en import zijn ze nog duurder.

    Edit:
    Uncharted, waarvan ik de Demo heb gespeeld, is in te stellen op Engels en Japans, en springen is bij mij X.
    Klopt het ook bij jou?

  22. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    dus je hebt nu de O als X tog ze zijn omgedraaid

    Speel hier Uncharted: Golden Abyss, Hong Kong versie, X en O zijn niet omgedraaid ;-).

  23. 505 XP
    DarkQ's avatar

    egt niet dan moet ik er ook maar 1importen

  24. 307 XP
    LanceVance's avatar

    @ YamiHoshi.nl & M4GN3T

    Bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden, hier kom ik al een heel eind mee! 😀

  25. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ik zag je Edit nog niet.
    Ik bedoelde eigenlijk op puur-Japanse games, waar de Engelse taal niet beschikbaar is.
    Daar is O bevestigen en X annuleren.
    Maar wanneer je hetzelfde spel uit Europa speelt, dan is O annuleren, en X bevestigen.

    Oh, en M4GN3T, ik heb je maar even in mijn vriendenlijst toegevoegd.

  26. 505 XP
    DarkQ's avatar

    en hoe speelt uncharted is het moeilijk of speelt het egt heerlijk weg

  27. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Ik zag je Edit nog niet.
    Ik bedoelde eigenlijk op puur-Japanse games, waar de Engelse taal niet beschikbaar is.
    Daar is O bevestigen en X annuleren.
    Maar wanneer je hetzelfde spel uit Europa speelt, dan is O annuleren, en X bevestigen.

    Oh, en M4GN3T, ik heb je maar even in mijn vriendenlijst toegevoegd.

    Is goed, zal je ff accepten =)

    en hoe speelt uncharted is het moeilijk of speelt het egt heerlijk weg

    hij speelt echt heerlijk weg, ben nu bij Chapter 3 ongeveer dacht ik dus eigenlijk nog early to tell. Maar de GFX zijn echt awesome, vele malen beter dan wat je op screenshots ziet. De Anti Aliasing had alleen wel wat beter gekund, maar voor een launch game ben ik blown away.

  28. 505 XP
    DarkQ's avatar

    nou dat is zeker goed om te horen heb je al beetje door de menus heen gegaan en hoe werkt de slide net zo als je bij de iphone naar andere pagina slide

  29. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    De ‘slide’, bedoel je het scrollen?
    Als je aan het einde komt van een pagina, geeft het een heel leuk uitrek effect.

  30. 505 XP
    DarkQ's avatar

    ja scrollen soort slide scrol is het tog

    en de import is het dan ook zo dat je spel dan in het nederland wordt weergeven of dat niet

  31. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Import games meestal niet, maar dat verschilt per game/uitgever.

    Edit:
    >>M4GN3T
    Op mijn Vita, zie ik dat het nog aan het wachten is op een accept.

  32. 71 XP
    ps3freak's avatar

    het enigste wat ik wil weten is kan je er ook muziek en films op zetten en kijken

  33. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ja, dat kan.
    Alleen moet je dat wel via een USB kabel doen, want de geheugenkaartjes zijn incompatible met wat voor reader dan ook.
    Wel heb je de geheugenkaartje alsnog nodig om de hele Vita systeem te kunnen gebruiken, in plaats van een kwart.
    Van dat ene driekwart, zit dus ook de Muziek en Film Apps.

  34. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Import games meestal niet, maar dat verschilt per game/uitgever.

    Edit:
    >>M4GN3T
    Op mijn Vita, zie ik dat het nog aan het wachten is op een accept.

    Ik heb op me PS Vita me Hong Kong account, dat is gewoon ‘RoyWijkstra’. PSN UltraRoy gebruik ik puur op PS3 en straks op me Vita als de EU Store open is.

  35. 505 XP
    DarkQ's avatar

    ik denk dat ik ook eerst een 8GB er bij koop en dan later de 32 import

  36. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    >>M4GN3T
    Oh, dat verklaart!
    Ik heb je RoyWijkstra account nu maar toegevoegd.

  37. 505 XP
    DarkQ's avatar

    Roy heb je al een Screen protector ?

  38. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Bedankt voor het antwoorden van m’n vraag 😉 Nou had ik nog vraagjes 😛
    . Zal 16 gb genoeg zijn om de meeste games te downloaden of kan ik dan beter 32 gb laten importeren ? want ik ga zelf hem gewoon op 22 februarie halen en heb zelf niet zo veel ervaring met importeren etc.

    . Weten jullie al hoe het zit met het trophy systeem met 2de hands games ? want je zou bij 2dehands games toch geen trophys ofzo kunnen behalen ?

    . Is screen protector echt handig of kan ik die best laten zitten ?

    . Komt er bij de Europese release meerdere kleuren of gewoon zwart ?

    Alvast bedankt 😉 veel plezier nog met de vita hihi, groetjes

  39. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    – 16 GB is best wel ruim, maar meer is altijd beter, aangezien PS Vita games wel erg groot kunnen worden.

    – Je kunt (helaas) geen Trophies behalen op games wat door een ander systeem zijn gebruikt, tenzij je het spel helemaal wist.
    Dit is my ook overkomen, toen ik mijn Vita heb geformateerd, en ik kon geen Trophies meer halen by Destiny Warriors.

    – Laatst dat ik een Screen Protector had, was op een Nintendo DS Phat; ik raad je liever aan om gewoon een hoesje te nemen.

    – Nee, alleen zwart, zover ik Henk van Sony NL mag geloven.

  40. 168 XP
    voorhoofdchin's avatar

    ik heb ook een vraagje.
    Hoe zit het met die 16 gb intern geheugen die erin zou zitten.
    is veel onduidelijkheid over maar zit dat er nou in?
    Alvast Bedankt!

  41. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Volgens mij zit er helemaal geen intern geheugen in 🙁 kan je trouwens nou ook het beeld van je vita capture ? zoja weten jullie misschien hoe ?

    En m’n laatste 😛 Is er al wat meer duidelijkheid over de ps3 games die je eventueel zou kunnen spelen op je vita, want ik heb nu begrepen dat alleen nog psone game te remote zijn zou maar zeggen. ( hoe vet, Skyrim op de vita wahaha )

  42. 1489 XP
    lilrobbie22's avatar

    de video doet het niet :s is verwijderd

  43. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Volgens mij zit er helemaal geen intern geheugen in 🙁 kan je trouwens nou ook het beeld van je vita capture ? zoja weten jullie misschien hoe ?

    En m’n laatste 😛 Is er al wat meer duidelijkheid over de ps3 games die je eventueel zou kunnen spelen op je vita, want ik heb nu begrepen dat alleen nog psone game te remote zijn zou maar zeggen. ( hoe vet, Skyrim op de vita wahaha )

    Ik heb Vidzone wel werkend via Remote Play maar games eigenlijk nog helemaal niets. Hier moeten developers patches voor uitbrengen. Beeld capturen kan alleen met screenshots.

    ik heb ook een vraagje.
    Hoe zit het met die 16 gb intern geheugen die erin zou zitten.
    is veel onduidelijkheid over maar zit dat er nou in?
    Alvast Bedankt!

    Geheugen gaat extern via memory card, alleen de PSPGo heeft 16GB intern, de PS Vita niet.

  44. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ook als je Screenshots wilt maken, druk op PS-knop + Start tegelijk, maar je krijgt nog wel heel vaak dat lelijke Copyright footertje in elke screenshot, wat verschilt per game (some is er geen Copyright footer).

    Nu heb ik zelf ook een vraag:
    Sinds vanochtend was mijn PS knop 4 keer per minuut aan het knipperen, en nu geeft die een blauw lichtje in een ‘dim vorm’ (zoals op de Wii, wanneer je een nieuw bericht krijgt, of wanneer de 3DS in slaapstand staat).
    Wat betekent dat?

    Edit:
    Ik zie nu dat het dim lichtje betekent dat er een nieuwe notificatie is, nu nog dat knipper licht.

  45. 1377 XP
    xFatalz's avatar

    @magnet/roy

    Voelen de gamen met de 2 joysticks goed aan of voelt het toch anders als de ps3 ?

  46. 1919 XP
    ddvos's avatar

    @magnet/roy

    Voelen de gamen met de 2 joysticks goed aan of voelt het toch anders als de ps3 ?

    Ik denk dat hij minder goed gamed omdat hij platter is dan de ps3 controller. Als ze echt een heel goede handheld hadden gemaakt zouden ze gewoon een ps3 controller + een oled scherm moeten maken. Maar het nadeel is dat je hem minder goed mee kan nemen.

  47. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Ik denk dat hij minder goed gamed omdat hij platter is dan de ps3 controller. Als ze echt een heel goede handheld hadden gemaakt zouden ze gewoon een ps3 controller + een oled scherm moeten maken. Maar het nadeel is dat je hem minder goed mee kan nemen.

    Geloof mij nou maar, analoge sticks zijn echt wel prima. De dingen waar je je druk over maakt verdwijnen zodra je die PS Vita in handen hebt en dat prachtige scherm ziet.

  48. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Dat gevoel had ik dus ook, maar dan niet bij het unboxen, maar tijdens de Gamescom.
    Ik heb op de Gamescom met een Development versie gespeeld, op SEGA’s stand.
    Die Vita was duidelijk groter, en had een HDMI poort onderaan de handheld, als ik me niet vergis, ook was er geen “PSVITA” logo of de handheld te zien, precies waar meer plek is, dan op de consumenten handheld.

  49. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Dat gevoel had ik dus ook, maar dan niet bij het unboxen, maar tijdens de Gamescom.
    Ik heb op de Gamescom met een Development versie gespeeld, op SEGA’s stand.
    Die Vita was duidelijk groter, en had een HDMI poort onderaan de handheld, als ik me niet vergis, ook was er geen “PSVITA” logo of de handheld te zien, precies waar meer plek is, dan op de consumenten handheld.

    Stond er geen PS Vita TEST op? Heb ook ene PS3 Debug, maar die staat nu bij Marc, daar staat TEST op. We krijgen als het goed is volgend jaar ook een Vita Debug.

  50. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Nee, helemaal blanco.
    Ik heb helaas nog geen Debug consoles, omdat onze aantal unieke bezoekers per maand nog niet indrukwekkend genoeg is.

  51. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Nee, helemaal blanco.
    Ik heb helaas nog geen Debug consoles, omdat onze aantal unieke bezoekers per maand nog niet indrukwekkend genoeg is.

    Sony doet er moeilijk over hoor, bij ons ook lang geduurd lol

  52. 505 XP
    DarkQ's avatar

    Roy had je nu al een screen protector 😛

  53. 242 XP
    Xnator's avatar

    Thx voor de antwoorden die je al gegeven hebt, er worden gelukkig goede vragen gesteld xD Echter heb ik nog 1 vraagje voor je. Hoe reageerd het touchscreen? Vergelijkbaar en even gevoelig als de iPhone/iPod/iPad ? Thx alvast voor je antwoord! 😀 Grtz kevin

  54. 1 XP
    DennisM's avatar

    Ik heb een vraagje over de Playstation 3 games die via remote play speelbaar zijn op de Playstation Vita. Volgens geruchten zouden alle Playstation 3 games speelbaar zijn op de PS Vita dit is later weer ontkracht. Ik ben benieuwd of, en zo ja welke PS3 games speelbaar zijn op de PS Vita. Waaraan kun je herkennen of een PS3 spel speelbaar is op de Vita (staat het misschien op de cover)?

  55. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Ik had ook nog maar een vraagje 😀 hoe zit het met headsets ? kan je die van de ps3 gebruiken of zelfs een turtle beach ? of worden deze weer apart. Want je kan natuurlijk ook partychat wat nog niet op ps3 kon toch ?

  56. 296 XP
    Maurie's avatar

    Als je op de Vita online bent kun je dit dan ook zien op de PS3? zien je vrienden dan dat je op de Vita bijv. uncharted aan het doen bent?

  57. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Roy had je nu al een screen protector 😛

    In bestelling xD

    Thx voor de antwoorden die je al gegeven hebt, er worden gelukkig goede vragen gesteld xD Echter heb ik nog 1 vraagje voor je. Hoe reageerd het touchscreen? Vergelijkbaar en even gevoelig als de iPhone/iPod/iPad ? Thx alvast voor je antwoord! 😀 Grtz kevin

    Ik gebruik al jaren een iPhone en ik weet wat je bedoeld met hoe andere schermen lang niet zo responsief zijn als de iPhone. De PS Vita verbaasd me hierin, touchscreen is perfect en gewoon net zo goed als op je iPhone. Scherm werkt heerlijk, reageert direct, ik maak weinig typo’s op het keyboard..prima! echt heel nice.

    Als je op de Vita online bent kun je dit dan ook zien op de PS3? zien je vrienden dan dat je op de Vita bijv. uncharted aan het doen bent?

    Er komt onder je naam gewoon de game die je aan het spelen bent te staan, alleen schakelen sommige games netwerkfeatures uit..zoals Uncharted.

    Ik had ook nog maar een vraagje 😀 hoe zit het met headsets ? kan je die van de ps3 gebruiken of zelfs een turtle beach ? of worden deze weer apart. Want je kan natuurlijk ook partychat wat nog niet op ps3 kon toch ?

    Je kan een bluetooth headset aan de PS Vita koppelen, net als op de PS3. Als je een USB headset hebt kan die niet op de PS Vita, ik ken alleen de turtle beach headsets niet =p

    Ik heb een vraagje over de Playstation 3 games die via remote play speelbaar zijn op de Playstation Vita. Volgens geruchten zouden alle Playstation 3 games speelbaar zijn op de PS Vita dit is later weer ontkracht. Ik ben benieuwd of, en zo ja welke PS3 games speelbaar zijn op de PS Vita. Waaraan kun je herkennen of een PS3 spel speelbaar is op de Vita (staat het misschien op de cover)?

    Ik heb nog geen 1 PS3-game speelbaar gehad op de PS Vita, heb er ongeveer 10 geprobeerd. Hoe Sony dit aan gaat pakken in de toekomst is nog maar de vraag, developers moeten namelijk zelf patchen om de game speelbaar te maken op de Vita.

  58. 292 XP
    Jasper611's avatar

    Ik had toch ook nog eens een vraagje, hoe ligt de Vita eigenlijk in de hand. Want ik heb constant het idee dat ik het toestel ga vasthouden zoals mij PSP en moest ik de Vita zo vast houden dan zouden mijn vingers constant op het rear-touchpad zitten…
    Nog een andere vraag, op sommige afbeeldingen heb ik gezien dat de ‘Home’-knop zeg maar een licht geeft. Wanneer is dit?
    Een dan mijn allerlaatste vraag, hoe zit het eigenlijk met de batterij? Valt die mee voor jou, want ik ben aan het overwegen om met de release zo’n portable charger aan te schaffen….

  59. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Ik las net jullie nieuws over die zwarte plekkjes, is dit echt irritant of als de gewone gamer die nergens van afwist dit niet opgemerkt ? En ik ben van plan om binnekort eens te gaan pre-orderen maar komt er uiteindelijk nog een bundel met only wifi en dan een game ofzo ? of kan ik beter gewoon nu die ene goodie doos nemen ? Alvast bedankt, en erg top dat jullie zoveel moeite in dit topic geven +3 😉

  60. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Ik had toch ook nog eens een vraagje, hoe ligt de Vita eigenlijk in de hand. Want ik heb constant het idee dat ik het toestel ga vasthouden zoals mij PSP en moest ik de Vita zo vast houden dan zouden mijn vingers constant op het rear-touchpad zitten…
    Nog een andere vraag, op sommige afbeeldingen heb ik gezien dat de ‘Home’-knop zeg maar een licht geeft. Wanneer is dit?
    Een dan mijn allerlaatste vraag, hoe zit het eigenlijk met de batterij? Valt die mee voor jou, want ik ben aan het overwegen om met de release zo’n portable charger aan te schaffen….

    Rear touchpad is natuurlijk niet altijd actief in games als Uncharted, maar als je weet wanneer die actief is let je wel op hoe je je vingers plaatst. Ik vind verder persoonlijk het apparaat geweldig in de hand liggen.

    Het lichtje knippert als de Vita op standby gaat en je krijgt volgens mij een blauwe knipperende PS button als je een notificatie hebt.

    Portable charger gaat een vereiste worden, 3/4 uur en je Vita is leeg.

    Ik las net jullie nieuws over die zwarte plekkjes, is dit echt irritant of als de gewone gamer die nergens van afwist dit niet opgemerkt ? En ik ben van plan om binnekort eens te gaan pre-orderen maar komt er uiteindelijk nog een bundel met only wifi en dan een game ofzo ? of kan ik beter gewoon nu die ene goodie doos nemen ? Alvast bedankt, en erg top dat jullie zoveel moeite in dit topic geven +3 😉

    Ligt eraan waar je gamed. Als je kamer verlicht is (kan maar een klein beetje zijn) dan zal je er weinig van merken. Je ziet de ‘vlekken’ vooral als je in een donkere ruimte zit en je hebt echt een pikzwart scherm met niks anders qua kleur erop. Je merkt het weinig maar het is gewoon irritant om te weten dat het er zit, want elke keer als je scherm zwart wordt let je erop.

    Qua bundels is er nog niks voor Europa, maar als ik naar de Amerikaanse bundels kijk is het kopen van een PS Vita WiFi en een 8GB-card + game naar keuze de biggest bang for your buck. Accessoires hoef je niet perse van Sony te kopen, die kun je goedkoop van een dealextreme of eBay halen.

  61. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Chill 😀 het is dus nog niet zeker of die bundel naar Nederland komt ? zou wel erg chill zijn alhoewel ik liever een 16 gb kaart zou willen 🙁

  62. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Chill 😀 het is dus nog niet zeker of die bundel naar Nederland komt ? zou wel erg chill zijn alhoewel ik liever een 16 gb kaart zou willen 🙁

    Dat is nog moeilijk te zeggen, wachten is op Sony. Ik haal persoonlijk een 32GB uit Amerika straks in februari..ik kan niet in jouw bankrekening kijken dus dat zal je zelf moeten bepalen 😛

  63. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Even om terug te komen op het Touch Screen, ik vind mijn Nexus One scherm nog altijd beter reageren, dan het scherm van de Vita, helemaal in de browser.
    Ik maak geen typo’s, zolang ik het scherm naar mijn gezicht toe heb, maar soms moet ik het laag houden (bijvoorbeeld bij het invoeren van wachtwoorden), en dan maak ik continu typo’s.

    Daarnaast merk ik ook heel erg op, dat het vaak 5 minuten duurt om een knopje in te drukken, als ik niet inzoom.

  64. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Even om terug te komen op het Touch Screen, ik vind mijn Nexus One scherm nog altijd beter reageren, dan het scherm van de Vita, helemaal in de browser.
    Ik maak geen typo’s, zolang ik het scherm naar mijn gezicht toe heb, maar soms moet ik het laag houden (bijvoorbeeld bij het invoeren van wachtwoorden), en dan maak ik continu typo’s.

    Daarnaast merk ik ook heel erg op, dat het vaak 5 minuten duurt om een knopje in te drukken, als ik niet inzoom.

    Ik denk niet dat je de touchscreen kan beoordelen op prestaties in de browser, want die browser is echt complete ruk.

  65. 1377 XP
    xFatalz's avatar

    Ik denk dat hij minder goed gamed omdat hij platter is dan de ps3 controller. Als ze echt een heel goede handheld hadden gemaakt zouden ze gewoon een ps3 controller + een oled scherm moeten maken. Maar het nadeel is dat je hem minder goed mee kan nemen.

    +1 tnx roy

  66. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    wil er nu ook 1 had je trouwens tax enz moeten betalen ondanks het als cadeau stond?

    Edit:

    Denk tog dat ik wel 2 maandjes kan wachten net 1tje gepreordered voor 239 incl pre order pack:)

  67. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    wil er nu ook 1 had je trouwens tax enz moeten betalen ondanks het als cadeau stond?

    Edit:

    Denk tog dat ik wel 2 maandjes kan wachten net 1tje gepreordered voor 239 incl pre order pack:)

    Mijn PS Vita is door een passagier van een vlucht vanaf Osaka naar Spanje meegenomen en binnen de EU verstuurd. Geen Tax =)

  68. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Sinds kort merk ik geen prijs op mijn dozen en enveloppen van Play-Asia, en ook geen facturen.
    Maar altijd zetten ze de prijzen standaard voor de helft op, omdat ik er altijd om vraag.

    Ik heb dit al vaker gezien, want mijn eerste 3DS kwam met een rekening van 34 Euro achteraf, maar van mijn tweede 3DS, heb ik tot op de dag van vandaag nog geen rekening gezien.

  69. 505 XP
    DarkQ's avatar

    waar heb jij je ps vita vandaag Yami hosi

  70. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    “…enveloppen van Play-Asia, en ook geen facturen.
    Maar altijd zetten ze de prijzen standaard…”

    Is dit voldoende informatie?

  71. 440 XP
    Zocalox's avatar

    Volgens mij heb je gewoon pech of geluk.
    Er gaan enorm veel pakketjes door de douane en sommige worden eruit gepikt. Deze zullen dan invoerrechten moeten betalen of zoiets en deze factuur wordt meegestuurd.

  72. 1569 XP
    Wouter1980's avatar

    waar kan je je ps vita het beste pre orderen in NL?

  73. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Elke winkel heeft z’n eigen deals, maar je lokale winkel is ook meestal de snelste, maar vaak niet de goedkoopste.

    Hier zijn nog wel een aantal winkels:
    WiFi: http://tweakers.net/pricewatch/299592/sony-playstation-vita-wifi-zwart.html
    3G: http://tweakers.net/pricewatch/276624/sony-playstation-vita-3g-zwart.html

  74. 505 XP
    DarkQ's avatar

    ik heb hem voor 295-30 preorder pack dus nog 265 betalen voor 3G 😀

    net me blackberry verkocht dus heb het geld voor de vita al binnen nu nog even me xbox kwijt

    en kan ik mooie dingen er voor kopen yamihosi al je psp vita getest met screen protector

  75. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Nee, ik doe er voorlopig geen Screen Protector op, en ik denk ook niet dat ik het zelfs ga doen.
    In plaats daarvan, wacht ik wel op een slave, zoals ik die voor mijn telefoon heb.
    Je weet wel, zonder ritsen, klepjes, of andere afsluitingen, gewoon een zacht hoesje.

  76. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    Mijn PS Vita is door een passagier van een vlucht vanaf Osaka naar Spanje meegenomen en binnen de EU verstuurd. Geen Tax =)

    damnnn dat is slim shit xD

  77. 505 XP
    DarkQ's avatar

    Nee, ik doe er voorlopig geen Screen Protector op, en ik denk ook niet dat ik het zelfs ga doen.
    In plaats daarvan, wacht ik wel op een slave, zoals ik die voor mijn telefoon heb.
    Je weet wel, zonder ritsen, klepjes, of andere afsluitingen, gewoon een zacht hoesje.

    ja ik begrijp welke je bedoelt maar wil je het niet even testen dan met een screen protector kan je ook andere mensen vertellen hoe je evaring is

  78. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ik kan wel, maar dat is weer bestellen, etc., omdat die nog niet in Nederland verkrijgbaar is, laat staan, in het Westen.
    Maar misschien kan hij je wel wat antwoorden geven:
    http://www.youtube.com/watch?v=kM-fTzN4RR0

  79. 505 XP
    DarkQ's avatar

    ik heb er 3 liggen kan je 1 tje opsturen als je wil want roy had zelf al 1 bestelt

  80. 292 XP
    Jasper611's avatar

    Ik kan wel, maar dat is weer bestellen, etc., omdat die nog niet in Nederland verkrijgbaar is, laat staan, in het Westen.
    Maar misschien kan hij je wel wat antwoorden geven:
    http://www.youtube.com/watch?v=kM-fTzN4RR0

    http://cdn2.fiverrcdn.com/photos/511229/medium/mother-of-god-meme-240×180.jpg?1323194228

    Geniaal bedacht door Sony!!

  81. 505 XP
    DarkQ's avatar

    ahahaa dat is inderdaad wel een mooie screen protector ik heb hier 3 liggen die is enkel voor het scherm

  82. 292 XP
    Jasper611's avatar

    Hoeveel zou je vragen voor 1 screen protector?

  83. 505 XP
    DarkQ's avatar

    als je een psp hebt kan ik je een sponsoren

  84. 292 XP
    Jasper611's avatar

    Ja, ik heb een PSP, maar is het er zo eentje die je in bovenstaande video ziet?

  85. 505 XP
    DarkQ's avatar

    Ja, ik heb een PSP, maar is het er zo eentje die je in bovenstaande video ziet?

    nee niet zo een heb gewoon de normale ik zal morgen even vragen als ze die ook kan krijgen dan bestel ik die er anders ook 3 van maar heb nu 3 normale

  86. 292 XP
    Jasper611's avatar

    Want zo een die je hierboven ziet in de video is eigenlijk diegene die ik nodig ga hebben

  87. 505 XP
    DarkQ's avatar

    nee die heb ik niet sorry

  88. 1374 XP
    rva_96's avatar

    ’t is rustig hier 😀 nog even iedereen beste wensen 😉 wat nou als je bijvoorbeeld uncharted op je eerste memorykaart zet, en je koopt een nieuwe memory kaart omdat de eerste vol is maar je hebt op de eerste memorykaart wel al een stuk uncharted gespeeld kan je dan verder met dezelfde savedata van die eerste memorykaart of moet je dan dus gewoon opnieuw beginnen ? want het lijkt me wel logisch dat je later meerdere memorykaartjes koopt omdat ze eventueel vol zitten.

  89. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ik weet wel, dat als je een game Retail hebt (op cartridge dus), dan kun je gerust doorgaan met je oude save, met je nieuwe kaart (althans, zo is dat met Destiny Warriors Next).
    Als je de game digitaal hebt, dat weet ik weer niet, want ik heb momenteel alleen maar Demo’s digitaal.

  90. 1489 XP
    lilrobbie22's avatar

    ik heb op youtube filmpjes gezien en roy zei het zelf ook al dat uncharted de netwerkfuncties automatisch uit doet. Maar waarom is dat zo? En ik heb ook screens gezien dat je in je vrienden iemand uncharted golden abyss doet maar hoe kan dat??

  91. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    De Demo zet alle Netwerk functies ook uit.
    Over een Online modus, kan ik niks zeggen, maar ik weet wel dat dit bij heel veel spellen voorkomt.
    Mogelijk om bijvoorbeeld batterij te besparen? Te weinig info.

  92. 505 XP
    DarkQ's avatar

    De Demo zet alle Netwerk functies ook uit.
    Over een Online modus, kan ik niks zeggen, maar ik weet wel dat dit bij heel veel spellen voorkomt.
    Mogelijk om bijvoorbeeld batterij te besparen? Te weinig info.

    Ja en ik denk ook omdat Ze geen netwerk functie hebben maar lijkt me wel irritant als je even lekker in een party chat zit dat je er dan wordt uitgegooidt

  93. 1489 XP
    lilrobbie22's avatar

    Ja en ik denk ook omdat Ze geen netwerk functie hebben maar lijkt me wel irritant als je even lekker in een party chat zit dat je er dan wordt uitgegooidt

    ja idd

  94. 1377 XP
    xFatalz's avatar

    is de webbrowser Flash ondersteund !??!

  95. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Nee, zowel Flash, als HTML 5 worden niet ondersteund in de browser.

  96. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Flash&html5 worden later wel ondersteund ? of komt dat helemaal niet meer.

  97. 505 XP
    DarkQ's avatar

    laten we het wel hopen anders kunnen we ook geen youtube movies kijken

  98. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Zo niet, dan zou YouTube toch wel met een App komen.
    Ik bedoel, zelfs Nico Nico Douga heeft een eigen App voor de PS Vita, dus waarom niet?

  99. 505 XP
    DarkQ's avatar

    Zo niet, dan zou YouTube toch wel met een App komen.
    Ik bedoel, zelfs Nico Nico Douga heeft een eigen App voor de PS Vita, dus waarom niet?

    Jaa dat denk ik ook wel Meschien met de release van 22 feb of laten we hopen daarvoor nog

  100. 1569 XP
    Wouter1980's avatar

    zit er nog verschil in die pre-order boxes voor de vita? of is alles hetzelfde?
    ik zie niet echt grote verschillen qua acties van winkels ofzo, dat je er iets gratis of met korting bijkrijgt ofzoiets. Is dat wel zo?