Forum

Topic: De Arabische Lente

Anoniem's avatar

De Arabische lente

Alweer meer dan een jaar geleden dat een straathandelaar in Tunesië zichzelf in brand stak op 17 december 2010 uit protest tegen de inbeslagneming van zijn handelswaren en de vernederingen die hij onderging door toedoen van een vrouwelijke politieagente.

Het was het begin van ontketende revoluties die vandaag de dag door een groot deel van de wereld wordt gevolgd. Er ontstonden protesten en met een domino-effect werd in bijna de gehele Arabische streek protesten gehouden tegen de corrupte en rijke machthebbers.

Er zijn gelukkig al heel veel verbeteringen en veranderingen aan de orde.
De bevolking van 18 landen zijn in opstand gekomen en de meeste dictators hebben geluisterd naar de bevolking en hebben veranderingen doorgebracht.

Maar niet bij alle landen gaat dit zo makkelijk al meer dan 30.000 mensen kunnen de afloop niet meemaken. Vooral in Egypte, Libië en Syrië zijn veel doden gevallen.

Nog dagelijks vallen er doden, vooral in Syrië. Moet Nederland en de VN ingrijpen? Of moeten hun het zelf maar oplossen zoals China en Rusland van mening zijn.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

26 reacties

  1. 904 XP
    CrazyFunkyStyle's avatar

    Ik vind dat China en Rusland mee moeten doen met sancties tegen Syrië. Ik vraag me echt af wat Syrië heeft gedaan voor China en Rusland. Ik snap überhaupt niet dat z’n mongool aan de macht wil blijven, als je hele land je weg wilt hebben.

  2. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Ik vind dat China en Rusland mee moeten doen met sancties tegen Syrië. Ik vraag me echt af wat Syrië heeft gedaan voor China en Rusland. Ik snap überhaupt niet dat z’n mongool aan de macht wil blijven, als je hele land je weg wilt hebben.

    Rusland en China verkoopt wapens aan Syrië. Vandaar dat het vriendjes zijn. Van de dicator, that is.

    Ik ben zelf nogal tegen het ingrijpen door het westen. Daardoor kaap je de revolutie van het volk en word het een soort westerse reddingsmissie waarna natuurlijk het hele land word ingepikt. Zie Afghanistan en Irak.

  3. 440 XP
    Zocalox's avatar

    Het probleem is alleen dat de burgers in Syrië niet kunnen terug vechten. In Libië waren ze wel aan wapens gekomen en heeft de VN alleen vanuit de lucht geholpen, zodat de burgers het zelf aankonden.

  4. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    Ik zou zeggen stay out of it! Waarom bemoeien? Iedereen haat america omdat hun met alles bemoeien, moeten ze ook nl gaan haten?

  5. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Dus jij vind het niet erg ofzo dat in Syrië elke week dan 500 mensen vermoord worden door het Syrische leger? Ik vind dat er strengere sancties genomen moeten worden tegen Syrië. Maar dan komen Rusland en China weer met hun Veto. Dat zegt toch ook wel wat? Je zou namelijk bijna gaan denken dat ze het geweld in Syrië tegen burgers “motiveren” en goed vinden..

  6. 1981 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    Assad is echt een homo met zn praatjes waar niks van terecht komt. En maar schieten met tanks…

  7. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    Dus jij vind het niet erg ofzo dat in Syrië elke week dan 500 mensen vermoord worden door het Syrische leger? Ik vind dat er strengere sancties genomen moeten worden tegen Syrië. Maar dan komen Rusland en China weer met hun Veto. Dat zegt toch ook wel wat? Je zou namelijk bijna gaan denken dat ze het geweld in Syrië tegen burgers “motiveren” en goed vinden..

    Zij ik dat dan? Als nl gaat ingrijpen verandert heus niks! Kijk is in afghanistan, america sterkste land grijpt in, en er vallen nog meer doden!

  8. 614 XP
    thibaut peeters's avatar

    de wereld is nu eenmaal niet eerlijk…. al die dictator’s waar je niets tegen kan beginnen. verschrikkelijk is het ! En zomaar zeggen dat Rusland en China geen wapens meer mogen sturen naar Syrië is onmogelijk.

  9. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Zij ik dat dan? Als nl gaat ingrijpen verandert heus niks! Kijk is in afghanistan, america sterkste land grijpt in, en er vallen nog meer doden!

    Lol, Amerika hoeft het toch ook niet te doen? De NAVO kan toch ook een interventie opzetten..?

    En wie zegt dat dat van Afghanistan waar is?..

    En ik zeg ook niet dat (alleen) NL moet ingrijpen..

  10. 2240 XP
    mausi-gangsta's avatar

    ik vind dat ze het zelf wel eens moeten oplossen voor dat wij er weer geld in kunnen pompen.
    ik weet zeker dat als NL ooit steun nodig zal hebben dat geen enkel land ooit wat terug zal doen.

  11. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    Lol, Amerika hoeft het toch ook niet te doen? De NAVO kan toch ook een interventie opzetten..?

    En wie zegt dat dat van Afghanistan waar is?..

    En ik zeg ook niet dat (alleen) NL moet ingrijpen..

    Die beelden van wikileaks waren ook gewoon in hollywood opgenomen? LOL!

  12. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Die beelden van wikileaks waren ook gewoon in hollywood opgenomen? LOL!

    Ik bedoel, wie zegt dat het waar is dat er meer doden zijn gevallen door Amerika? Misschien waren er wel veel meer doden gevallen als niemand ingreep. Kijk naar Libië. Als niemand iets deed had het leger van khadaffi alle betogers (meer dan de helft van de bevolking) uitgemoord.. Zo zal het nu waarschijnlijk met Syrië gaan als niemand iets doet. Het verschil is alleen dat Assad nog “veel” aanhangers heeft en dat het leger van Syrië ook op niet-betogende mensen schiet.

  13. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    Ik bedoel, wie zegt dat het waar is dat er meer doden zijn gevallen door Amerika? Misschien waren er wel veel meer doden gevallen als niemand ingreep. Kijk naar Libië. Als niemand iets deed had het leger van khadaffi alle betogers (meer dan de helft van de bevolking) uitgemoord.. Zo zal het nu waarschijnlijk met Syrië gaan als niemand iets doet. Het verschil is alleen dat Assad nog “veel” aanhangers heeft en dat het leger van Syrië ook op niet-betogende mensen schiet.

    Wie heeft khadaffi gevangen dan? Amerika? NEE!

  14. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Wie heeft khadaffi gevangen dan? Amerika? NEE!

    Nee, de rebellen met de hulp en wapens van de NAVO. Dus…

  15. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    Nee, de rebellen met de hulp en wapens van de NAVO. Dus…

    Rebellen hadden altijd al wapens gehad, denk niet dat NAVO en verschil had gemaakt! Je kunt dit bevestigen bij de eerste paar video’s!

  16. 904 XP
    CrazyFunkyStyle's avatar

    Rebellen hadden altijd al wapens gehad, denk niet dat NAVO en verschil had gemaakt! Je kunt dit bevestigen bij de eerste paar video’s!

    Navo heeft vooral geholpen met bombardementen.

  17. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Rebellen hadden altijd al wapens gehad, denk niet dat NAVO en verschil had gemaakt! Je kunt dit bevestigen bij de eerste paar video’s!

    Ze hadden wapens ja, maar ze hadden niet genoeg wapens en munitie om een heel leger aan te kunnen smartass! Al het transport van goederen naar Libië werd toch gestopt!

    Als de NAVO niets deed dan had het leger van khadaffi nog steeds straaljagers, tanks, helicopters, enzovoort. Maar die heeft de NAVO toch vernietigd met bombardementen!

    Het zou echt naïef zijn om te denken dat een enorm overwogen plan als de NAVO interventie d.m.v. bombardementen in Libië geen nut heeft gehad. Wat zou dan het punt zijn? Ze hebben nu toch wat ze wilden! Anders hadden ze het leger van khadaffi echt niet verslagen hoor.

  18. 440 XP
    Zocalox's avatar

    Ik herinner me nog dat dat Benghazi (de facto hoofdstad van de rebellen) omsingeld was en alleen daar de rebellen nog aan de macht waren. Iedereen was bang want elk moment kon het leger de stad aanvallen. Toen zijn ze mede door de NAVO teruggedrongen door de rebellen.

  19. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    Ze hadden wapens ja, maar ze hadden niet genoeg wapens en munitie om een heel leger aan te kunnen smartass! Al het transport van goederen naar Libië werd toch gestopt!

    Als de NAVO niets deed dan had het leger van khadaffi nog steeds straaljagers, tanks, helicopters, enzovoort. Maar die heeft de NAVO toch vernietigd met bombardementen!

    Het zou echt naïef zijn om te denken dat een enorm overwogen plan als de NAVO interventie d.m.v. bombardementen in Libië geen nut heeft gehad. Wat zou dan het punt zijn? Ze hebben nu toch wat ze wilden! Anders hadden ze het leger van khadaffi echt niet verslagen hoor.

    Bombarmenten tegen de afghanen waren ook goed, onschuldige burgers die uitgeroeid werden door amerikanen?

    Verw. Wikileaks

  20. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    Ik zeg niet dat ze niet moeten helpen! Alleen dat het niet zo moet gaan als hoe het in afghanistan ging…

  21. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    http://img.tapatalk.com/5e9d1faf-3d20-eb9f.jpg

    Wie gaat?

  22. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Bombarmenten tegen de afghanen waren ook goed, onschuldige burgers die uitgeroeid werden door amerikanen?

    Verw. Wikileaks

    Ik heb het over Libië. Niet over Afghanistan. En bij bombardementen vallen helaas meestal onschuldige slachtoffers. Collateral Damage heet dat.. Maar Afghanistan is alweer een tijd geleden, ze hebben er vast veel van geleerd, vandaar dat het waarschijnlijk ook met Libië veel beter is uitgevoerd. Mede omdat de wapentechnieken nowadays veel beter zijn. 😉

    Ik zeg niet dat ze niet moeten helpen! Alleen dat het niet zo moet gaan als hoe het in afghanistan ging…

    Je zei:

    Ik zou zeggen stay out of it! Waarom bemoeien? Iedereen haat america omdat hun met alles bemoeien, moeten ze ook nl gaan haten?

    xD

    Maar oké, ik begrijp je. 😛

  23. 1616 XP
    BloodlyKill's avatar

    Ik heb het over Libië. Niet over Afghanistan. En bij bombardementen vallen helaas meestal onschuldige slachtoffers. Collateral Damage heet dat.. Maar Afghanistan is alweer een tijd geleden, ze hebben er vast veel van geleerd, vandaar dat het waarschijnlijk ook met Libië veel beter is uitgevoerd. Mede omdat de wapentechnieken nowadays veel beter zijn. 😉

    Je zei:

    xD

    Maar oké, ik begrijp je. 😛

    Bedoelde hoe america ermee bemoeide lol :p

  24. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Bedoelde hoe america ermee bemoeide lol :p

    Haha. Lol. Ok. 😛

  25. 904 XP
    CrazyFunkyStyle's avatar

    http://img.tapatalk.com/5e9d1faf-3d20-eb9f.jpg

    Wie gaat?

    Ik blijf lekker thuis Final Fantasy spelen:P

  26. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Dit soort dingen zijn altijd heel moeilijk ik ben voor sancties alleen heel krijg je weer anti westerse leuzen want we moeten ons nergens mee bemoeien.