Forum

Topic: [Next-Gen] Grafeen

Anoniem's avatar

Hallo PSX-Sensers,

Jullie zullen het misschien best wel raar vinden dat ik een topic open over een materiaal, (grafeen is een materiaal ja ;)) maar als je verder leest kom je er achter wat er zo speciaal aan is.

Wat is grafeen?

Dacht je dat diamant het sterkste materiaal is dat er bestaat op aarde? Nee. Grafeen is sterker. Grafeen is ongeveer 200x zo sterk als metaal. Maar dat is niet het enige wat er zo speciaal aan is.

Want grafeen is niet alleen sterker dan diamant, het geleid ook beter dan koper, is zo flexibel als plastic folie, is maar 1 atoom dik en is dus het lichtste materiaal op aarde voor zover bekend, is 99% transparant, kan m.b.v. een paar andere materialen erg goedkoop een super zonne-paneel vormen en zonne-energie opwekken, kan (in de vorm van een batterij) 100x sneller opgeladen worden en kan ook 100x meer energie bevatten dan de huidige batterijen voor smartphones bijvoorbeeld, is niet zeldzaam, en is zeer makkelijk te maken.

Dit klinkt allemaal ongeloofwaardig, maar dat zeiden ze ook over de computer. Grafeen is in 2004 min of meer ontdekt door Andre Geim en Konstantin Novoselov. Beide mannen kregen in 2010 de Nobel prijs voor natuurkunde voor “groundbreaking experiments regarding the two-dimensional material graphene”.

De mannen maakten grafeen met behulp van grafiet (dat spul wat in een potlood zit) en plakband. Check YouTube voor meer info.

Hier een filmpje:

Dit is wel mooi allemaal, maar waar kan grafeen voor gebruikt worden?

De mogelijkheden zijn eigenlijk ongekend. Van transparante touchscreen telefoons van een milimeter dik (of dunner!) en de romp (body) van een futuristisch vliegtuig waardoor vele miljoenen liters kerosine bespaard kunnen worden naar het zuiveren van zee water tot veilig en goed drinkwater. Maar ook kan het gebruikt worden voor computer chips. Met gebruik van grafeen kunnen chips vรฉรฉl goedkoper gemaakt worden in de nabije toekomst.Tevens ook wel 100x sneller en heel veel lichter.

Ideaal voor de Next-Gen Consoles als je het mij vraagt, de next-playstation zou op deze manier bijvoorbeeld misschien wel 50 ร  100 euro goedkoper kunnen worden gemaakt. Het grootste probleem dat alleen nog in de weg staat is een super efficiรซnte manier te vinden voor massaproductie van grafeen, maar dat zal niet lang op zich laten wachten met alle onderzoeksteams naar grafeen en de miljoenen euro’s aan subsidie die grafeen projecten krijgen.

Een ding is wel zo goed als zeker: binnen 10 jaar hebben we een smartphone die niet binnen 1 dag al leeg is, maar die misschien wel een hele week mee gaat en volledig opgeladen kan worden in minder dan 5 minuten, nog maar niet te beginnen over elektrische auto’s die opgeladen zouden kunnen worden in 1 minuut en misschien wel een bereik hebben van 2000 kilometer. ๐Ÿ˜‰

Ach, ik vind het wel geinig allemaal die technische ontwikkelingen, de techniek gaat de laatste jaren echt heel snel en er worden allemaal handige en vette dingen uitgevonden, maar dit grafeen zou echt zomaar eens “The next big thing” kunnen worden.

Laat me weten wat jullie er van vinden. ๐Ÿ™‚

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

12 reacties

  1. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Mooi artikel!
    Wel grappig: “binnen 10 jaar hebben we een smartphone die niet binnen 1 dag al leeg is, maar die misschien wel een hele week mee gaat ”

    De oude Nokia 6100 generatie (pre-smartphone) ging standaard zeker een week mee ๐Ÿ™‚

    Oh, een grafeen display:
    http://www.scientias.nl/eleven/grafeen2.jpg

  2. 1034 XP
    mickvl's avatar

    Is er genoeg van op de wereld? Wat is de koers?

  3. 1034 XP
    mickvl's avatar

    Maar als grafeen reageert met water krijg je toch grafaan? Kan je daar wel wat mee?

    Trouwens, wat is het praktisch nut van een oprolbare TV of telefoon?

  4. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Maar als grafeen reageert met water krijg je toch grafaan? Kan je daar wel wat mee?

    Trouwens, wat is het praktisch nut van een oprolbare TV of telefoon?

    Ja het kan reageren met water inderdaad, maar dat hoeft geen punt te zijn.

    Praktisch nut er van? Je TV oprollen (of opvouwen) zodat je hem overal naar toe kunt nemen, of je telefoon opvouwen zodat hij om je arm past en functioneerd als een horloge bijvoorbeeld. ๐Ÿ™‚

  5. 1034 XP
    mickvl's avatar

    Tja, ik heb nu geen problemen met televisie en telefoon, je lost dus een probleem op wat er niet is. Of is dat wat te conservatief gedacht?

    Maar de andere voordelen (geleiden, Parkinson/epilepsie bestrijden) zijn natuurlijk geweldig! Don’t take me wrong!

  6. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Als het display flexibel is, is het ook sterker. Ofwel, als je je toestel een keer laat vallen, is de kans dat de display heel blijft een stuk groter. En een kapotte display is een van de grootste kostenposten bij moderne mobieltjes. Bovendien is de display een stuk dunner, dus kunnen de toestellen weer lichter/dunner worden.

    Zoiets bijvoorbeeld:
    http://www.youtube.com/watch?v=pr7P3Pg31RY
    http://cdn.conversations.nokia.com.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2011/10/nokiaKinetic3.jpg

  7. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Tja, ik heb nu geen problemen met televisie en telefoon, je lost dus een probleem op wat er niet is. Of is dat wat te conservatief gedacht?

    Nja, dit is gewoon puur een vorm van innovatie. Vroeger toen er nog geen touchscreen Smartphones bestonden had je waarschijnlijk ook geen probleem met de toen huidige non-touchscreen telefoons. Hetzelfde kan je zeggen over TV’s, want vroeger toen je nog beeldbuis televisies had en geen flatscreen HDTV’s had je hier waarschijnlijk ook geen problemen mee. ๐Ÿ˜‰ Dit is gewoon puur de volgende generatie. En netzoals Mithrandir ook zegt, de display van de telefoon is op deze manier veel sterker en gaat dus veel minder snel kapot, laat staan of deze รผberhaupt kapot kan als je bedenkt dat grafeen 200x zo sterk is als staal.

    http://youtube.com/watch?v=-YbS-YyvCl4

    Overigens zullen TV’s en Smartphones en ander dergelijk apparatuur ook veel goedkoper gemaakt kunnen worden omdat grafeen geen zeldzaam materiaal is op aarde en je er computer chips, displays etc. van kunt maken. ๐Ÿ˜‰

  8. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Dat is goed nieuws voor bedrijven dan. ALs het zo goedkoop en bewerkbaar is ๐Ÿ˜€
    Maar ik weet niet of bedrijven er zo blij mee zin dat het niet kapot gaat valt weinig aan
    te verdienen. Klinkt trouwens wel cool een smart-phone of PSVita die lekker lang mee
    gaat. Dan hebben echte draagbare apparaten

    ๐Ÿ™‚

  9. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ik dacht even dat je het over een grafsteen had.

  10. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Dat is goed nieuws voor bedrijven dan. ALs het zo goedkoop en bewerkbaar is ๐Ÿ˜€
    Maar ik weet niet of bedrijven er zo blij mee zin dat het niet kapot gaat valt weinig aan
    te verdienen. Klinkt trouwens wel cool een smart-phone of PSVita die lekker lang mee
    gaat. Dan hebben echte draagbare apparaten

    ๐Ÿ™‚

    Nja kijk, daar verdienen ze over het algemeen volgensmij toch niet zoveel aan. Ze verdienen het meeste aan het verleiden van mensen om een nieuw product te kopen. Volgens mij hebben veel mensen op dit moment ook niet de behoefte om voor 3-10 jaar dezelfde telefoon te houden. Zo zou dat in de toekomst ook zijn verwacht ik hoor. Nieuwere telefoons hebben vaak meer nieuwe functies en zijn sneller dan oude, en dat trekt mensen ook aan. ๐Ÿ˜‰

    Ik dacht even dat je het over een grafsteen had.

    Next-gen grafsteen? Haha.

  11. 8825 XP
    7th-son's avatar

    maar uhmm hoe zit het met de accu dan?
    misschien een gekke vraag hoor

  12. 1034 XP
    mickvl's avatar

    Tuurlijk maken bedrijven hun producten zo dat je na uiterlijk 5 jaar toch wel eens een nieuwe moet gaan kopen, maar inderdaad moet het altijd nieuwer en geavanceerder waardoor je na 5 jaar ook wel achterloopt op de smartphone-cultuur.