Forum

Topic: Thuis NAS

Anoniem's avatar

Ik ben sinds een paar dagen aan het overwegen een NAS aan te schaffen. In eerste instantie om mijn belangrijke gegevens te back-uppen zoals foto’s, en belangrijke documenten. Nu kan dit natuurlijk ook prima met een externe harde schijf, maar ik wil de zekerheid van een raid 1 configuratie.

Ik kan hier nog een heel lang verhaal typen, maar kortgezegd ik zoek er eentje die het liefst aan de volgend eisen voldoet:

– Raid 1 ondersteuning
– Schijven bij voorkeur bijgeleverd
– Ook snelle schijven
– Toch redelijk gebruiksvriendelijk.
– Stabiel over het netwerk en ook snel (dwz niet seconden wachten op toegang)
– (Zo goed als) stil
– Betrouwbaar
– Fijne multimedia ondersteuning, maar dit geen pré maar het kan zijn dat ik mn foto’s, muziek en films ook naar mn tv en PS3 wil streamen.
– Tot slot budget €300 – echt max €350,-

– puntje vergeten, maar ik verwacht dat ze dit allemaal hebben. Een mogelijkheid op monitoring van de NAS, dus gegevens verbruik kunnen meten maar ook op de hoogte worden gesteld wanneer 1 van de discs bijna op sterven is.

Ik heb al eentje gezien, maar de reviews lopen nogal uiteen over deze. Gaat om de WESTERN DIGITAL My Book Live Duo 4TB. Verder heb ik momenteel nog een standaard huis tuin en keuken routertje van 300mb/s dus die moet ik denk ik zowiezo wel gaan vervangen.

Ik verwacht dat sommige van jullie wel een NAS hebben, en misschien kunnen helpen mij een goede te vinden. Want de keuze is niet gigantisch ruim in deze prijsklasse, maar wellicht dat jullie nog een goede aanrader hebben.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

11 reacties

  1. 113 XP
    xDevin050's avatar

    Ik ben sinds een paar dagen aan het overwegen een NAS aan te schaffen. In eerste instantie om mijn belangrijke gegevens te back-uppen zoals foto’s, en belangrijke documenten. Nu kan dit natuurlijk ook prima met een externe harde schijf, maar ik wil de zekerheid van een raid 1 configuratie.

    Ik kan hier nog een heel lang verhaal typen, maar kortgezegd ik zoek er eentje die het liefst aan de volgend eisen voldoet:

    – Raid 1 ondersteuning
    – Schijven bij voorkeur bijgeleverd
    – Ook snelle schijven
    – Toch redelijk gebruiksvriendelijk.
    – Stabiel over het netwerk en ook snel (dwz niet seconden wachten op toegang)
    – (Zo goed als) stil
    – Betrouwbaar
    – Fijne multimedia ondersteuning, maar dit geen pré maar het kan zijn dat ik mn foto’s, muziek en films ook naar mn tv en PS3 wil streamen.
    – Tot slot budget €300 – echt max €350,-

    – puntje vergeten, maar ik verwacht dat ze dit allemaal hebben. Een mogelijkheid op monitoring van de NAS, dus gegevens verbruik kunnen meten maar ook op de hoogte worden gesteld wanneer 1 van de discs bijna op sterven is.

    Ik heb al eentje gezien, maar de reviews lopen nogal uiteen over deze. Gaat om de WESTERN DIGITAL My Book Live Duo 4TB. Verder heb ik momenteel nog een standaard huis tuin en keuken routertje van 300mb/s dus die moet ik denk ik zowiezo wel gaan vervangen.

    Ik verwacht dat sommige van jullie wel een NAS hebben, en misschien kunnen helpen mij een goede te vinden. Want de keuze is niet gigantisch ruim in deze prijsklasse, maar wellicht dat jullie nog een goede aanrader hebben.

    Hallo,

    Ik heb zelf een nas, een Synology DS212j. Hij werkt super! HIj is natuurlijk niet helemaal stil, maar het kan ermee door. Ik kan ook via een Synology app op m’n iPhone/iPad of Android device erg snel, complete films downloaden, zonder dat je PC, etc aanstaat. Dit is voor mij een van de hoofdredenen. Ook het beheren van bestanden op je PC is erg handig (Via een programma of op het web). Echt een aanrader.

    EDIT: Films van misschien wel 10gb zijn bij mij super snel klaar, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een hele goede router heb. Dus in jou geval kan ik daar niet veel over zeggen.

  2. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Ik heb de livebook 2TB. Prima ding, stabiel. Draait op Linux (maar daar merk je niks van). Heeft een ingebouwde torrent app en twonkymedia server, die direct door de PS3 en mijn smarttv (moderne LG) herkend wordt. Ook heeft hij apps voor Android om foto’s/fimpjes op afstand te kunnen bekijken, maar de browser daarvoor is niet helemaal jedat.
    Hij heeft maar 1 schijf, dus geen RAID, maar je toegangssnelheid wordt toch al beperkt door de router.

    Alleen als er meerdere langlopende acties tegelijk, over verschillende computers via wifi lopen, merk je dat die elkaar in de weg gaan zitten, en dan wil hij wel eens flink vertragen. Zeker via wifi over enige afstand.

    Ik ben er iig zeer tevreden over, voor huis-tuin en keukengebruik.

  3. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    Zoals devin al zei kijk naar de Synology reeks. Geweldige NAS servers! Met jou prijs kan je zelfs een stapje hoger dan wat hij heeft genoemd!

  4. 113 XP
    xDevin050's avatar

    Zoals devin al zei kijk naar de Synology reeks. Geweldige NAS servers! Met jou prijs kan je zelfs een stapje hoger dan wat hij heeft genoemd!

    Prescies. Aangezien die van mij al top werkt, zal een stapje hoger echt perfect moeten werken!

  5. 2457 XP
    peyj's avatar

    Die Synology had ik idd ook gezien. Heeft wel mooie mogelijkheden die me aanspreken. Enige nadeel is dat er geen schijven bijzitten. Maar dat is wel te doen, want ik zag 2x 2tb schijven voor ongeveer €80,- per stuk. Komt net binnen mn budget uit. Welke schijven zijn een beetje goed trouwens? Maakt het ook gek veel uit kwa snelheid als ik 7200 of 5400 rpm heb?

    Gezien jullie allebei al ervaring hebben met de 212j, is deze nog makkelijk te beheren/installeren? Want als het allemaal goed te doen is wil ik er zaterdag eentje ophalen of bestellen.

  6. 113 XP
    xDevin050's avatar

    Die Synology had ik idd ook gezien. Heeft wel mooie mogelijkheden die me aanspreken. Enige nadeel is dat er geen schijven bijzitten. Maar dat is wel te doen, want ik zag 2x 2tb schijven voor ongeveer €80,- per stuk. Komt net binnen mn budget uit. Welke schijven zijn een beetje goed trouwens? Maakt het ook gek veel uit kwa snelheid als ik 7200 of 5400 rpm heb?

    Gezien jullie allebei al ervaring hebben met de 212j, is deze nog makkelijk te beheren/installeren? Want als het allemaal goed te doen is wil ik er zaterdag eentje ophalen of bestellen.

    Als je het boekje een beetje doorleest moet dat geen probleem zijn, tenzij je erg A-technisch bent, maar dat zal wel niet. Met de schijven kan ik je niet helpen, misschien naar een winkel gaan of google het even.

  7. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    Die Synology had ik idd ook gezien. Heeft wel mooie mogelijkheden die me aanspreken. Enige nadeel is dat er geen schijven bijzitten. Maar dat is wel te doen, want ik zag 2x 2tb schijven voor ongeveer €80,- per stuk. Komt net binnen mn budget uit. Welke schijven zijn een beetje goed trouwens? Maakt het ook gek veel uit kwa snelheid als ik 7200 of 5400 rpm heb?

    Gezien jullie allebei al ervaring hebben met de 212j, is deze nog makkelijk te beheren/installeren? Want als het allemaal goed te doen is wil ik er zaterdag eentje ophalen of bestellen.

    Schijven zijn inderdaad rond de 80 eu per stuk. Zeker voor de 7200 RPM gaan. Verschil is niet zeer groot m.b.t een nas maar het is er wel. Aangezien je een NAS koopt wil je gewoon dat je gegevens snel worden opgehaald. Makkelijk te beheren en vooral te installeren. Goeie interface wat alles simpel maakt.

  8. 2457 XP
    peyj's avatar

    Thx voor de tips :). Ik heb ook de live demo van Synology geprobeerd en dat werkt inderdaad erg fijn. Ik zag trouwens dat er ook de DS213 is die dan eigenlijk de opvolger is van de DS212, alleen die zit wel weer erg boven het budget en is samen met schijven bijna 150 euro boven mn budget.. Maar volgens reviews wel veel sneller.

  9. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    Thx voor de tips :). Ik heb ook de live demo van Synology geprobeerd en dat werkt inderdaad erg fijn. Ik zag trouwens dat er ook de DS213 is die dan eigenlijk de opvolger is van de DS212, alleen die zit wel weer erg boven het budget en is samen met schijven bijna 150 euro boven mn budget.. Maar volgens reviews wel veel sneller.

    Klopt heb hem en hij is geweldig

  10. 2457 XP
    peyj's avatar

    Welke RAID config hebben jullie eigenlijk? Ik ben van plan 2x een 2TB schijf bij de DS213 te bestellen. Gezien ik mijn NAS wil gebruiken voor opslag van bestanden die ik niet kwijt wil raken (o.a. foto’s) wou ik graag RAID 1 instellen. Om zo redundantie te hebben op mijn NAS mocht er een schijf uitvallen. Nu lees ik ook dat Synology een eigen SHR (soort van) RAID heeft. Dat lijkt op RAID 1, maar ik kan niet goed achterhalen hoe deze variant werkt en of er geen data verloren gaat als een schijf defect mocht gaan.

  11. 4 XP
    NFC's avatar

    Volgens mij is de Synology DS212j een van de populairste nassen voor het standaard gebruik en behoorlijk betaalbaar. Heb zelf gewoon een WD live. Binnenkort ook een NAS aanschaffen.