Forum

Topic: SSD in iMac Mid 2011, 21.5 inch.

Anoniem's avatar

Hoi allemaal!

Sinds een week of 2 zit ik te kijken naar een SSD schijf voor in mijn iMac Mid 2011 21.5 inch, heb op internet al het één en ander bekeken, maar daar zie ik dat als ik de HDD daadwerkelijk vervang door de SSD, er dan problemen ontstaan door de temperatuursensor die geen signaal meer krijgt en daardoor de fan op volle toeren gaat draaien.

Na wat meer research zie ik dat het ook mogelijk is om in iMac 27 inch versies om de SSD op de optische drive of onder de optische drive te plakken en dat er achter het logic board een kabel moet worden getrokken richting de optische drive. Hiervoor moeten er best veel onderdelen gedemonteerd worden en daar ben ik eigenlijk een beetje huiverig voor.

Heb gezien dat er eventueel ook APR’s zijn die dit voor je doen maar heeft iemand enig idee wat dit zou gaan kosten? Ik behoud trouwens het liefst wel mijn optische drive, maar of dit ook mogelijk is in de 21.5 inch versie? Daarbij komt dat de optische drive een SATA2 connector heeft en een SSD een SATA3, daardoor zou hij geen optimaal benut kunnen maken van de snelheid en snelheid lijkt me juist de bedoeling met het toevoegen van een SSD.

Zoals vermeld heb ik research gedaan op internet, maar er staan zoveel dingen, ook verschillende, en ik zie door de bomen het bos niet meer…

De SSD die ik trouwens op het oog heb is een Samsung 840 Pro 128GB, heb er toch al een 3TB externe HDD aanhangen dus interne opslag hoeft niet zo heel veel te zijn, moet er natuurlijk wel wat op kunnen installeren. Iemand ervaring met deze schijf (in een (i)Mac)?

Alvast bedankt voor je antwoord,

Marco

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

8 reacties

  1. 560 XP
    XRamon101X's avatar

    Hallo Marco,

    Ten eerste heb ik geen idee wat je met deze vraag op dit PS3 forum doet. Als je ooit weer in de toekomst vast komt te zitten met zo’n soort vraag, zou ik het proberen bij Tweakers of Hardware.info.
    Over jou probleem gesproken, Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen. Hier is het proces van het installeren van een SSD:

    http://www.youtube.com/watch?v=03Lg4IgJd04

    Je moet net geluk hebben dat iemand het voor je kan doen. Ikzelf ken helemaal niemand die zoiets doet. Ik heb vorig jaar ook een iMac (27 inch) gekocht, ook een HDD versie. Op moment van schrijven is de iMac alweer verkocht en heb ik een zelfgemaakte Hackintosh in gebruik met SSD erin. Ik ben enorm blij met deze verandering. Ik heb toch Mac OS X op m’n computer maar dan voor de helft van de prijs.

  2. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Hallo Marco,

    Ten eerste heb ik geen idee wat je met deze vraag op dit PS3 forum doet. Als je ooit weer in de toekomst vast komt te zitten met zo’n soort vraag, zou ik het proberen bij Tweakers of Hardware.info.
    Over jou probleem gesproken, Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen. Hier is het proces van het installeren van een SSD:

    http://www.youtube.com/watch?v=03Lg4IgJd04

    Je moet net geluk hebben dat iemand het voor je kan doen. Ikzelf ken helemaal niemand die zoiets doet. Ik heb vorig jaar ook een iMac (27 inch) gekocht, ook een HDD versie. Op moment van schrijven is de iMac alweer verkocht en heb ik een zelfgemaakte Hackintosh in gebruik met SSD erin. Ik ben enorm blij met deze verandering. Ik heb toch Mac OS X op m’n computer maar dan voor de helft van de prijs.

    Zou je mij dan kunnen helpen met hackintosh? Zelf wil ik eerst mac OS goed uitproberen voordat ik een mac aanschaf. En hackintosh lijkt mij de juiste manier ervan. Ik heb een probleem, dat na het scherm van de iBoot, je het start scherm/ apple loge in grijs ziet. Nog geen 2/3 seconden en de computer schakelt zichzelf uit en herstart zich met windows! Ik zit al een hele lange tijd met het probleem maar kom dus niet verder. Hopelijk kan/wil je me helpen 😀

    Ontopic:
    SSD is heerlijk! Ik heb zelf de samsung 840 128 gb! En heb er geen spijt van. Ik heb het dan wel in een laptop met windows zitten en zonder hdd. Ik gebruik voor data m’n externe hdd van 1TB. Toch merk ik dat 128 gb wel erg weinig is! Maar een ssd is echt de beste upgrade mogelijkheid!

    Zou je de ssd niet extern willen gebruiken? Een stuk makkelijker dan intern lijkt mij.

  3. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ik wou ook ooit een SSD in mijn Macs stoppen, alleen zijn ze nog zo duur!

    SSD extern gebruiken vind ik nogal zonde, aangezien de 2011 iMacs nog geen USB 3.0 hadden, dus moet je een SSD met USB 2.0 gebruiken, wat dus niet meer is dan 400 Mbit per seconde, dus dan haal je dezelfde snelheden als een ‘gewone’ externe HDD.

  4. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    Zou je mij dan kunnen helpen met hackintosh? Zelf wil ik eerst mac OS goed uitproberen voordat ik een mac aanschaf. En hackintosh lijkt mij de juiste manier ervan. Ik heb een probleem, dat na het scherm van de iBoot, je het start scherm/ apple loge in grijs ziet. Nog geen 2/3 seconden en de computer schakelt zichzelf uit en herstart zich met windows! Ik zit al een hele lange tijd met het probleem maar kom dus niet verder. Hopelijk kan/wil je me helpen 😀

    Ontopic:
    SSD is heerlijk! Ik heb zelf de samsung 840 128 gb! En heb er geen spijt van. Ik heb het dan wel in een laptop met windows zitten en zonder hdd. Ik gebruik voor data m’n externe hdd van 1TB. Toch merk ik dat 128 gb wel erg weinig is! Maar een ssd is echt de beste upgrade mogelijkheid!

    Zou je de ssd niet extern willen gebruiken? Een stuk makkelijker dan intern lijkt mij.

    Heeft te maken met je chipset. Waarschijnlijk is iets niet compatible. Meestal is het de moederbord. Beste wat jij in jouw geval kan doen is gewoon een virtual machine aangezien je de OS alleen wilt uitproberen.

  5. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Heeft te maken met je chipset. Waarschijnlijk is iets niet compatible. Meestal is het de moederbord. Beste wat jij in jouw geval kan doen is gewoon een virtual machine aangezien je de OS alleen wilt uitproberen.

    Hmmm dat zou best is wel eens kunnen ja, ik dacht eerst aan mn videokaart. Maar die had ik even uitgezet ofzo met graphicsenabler etc. Ik heb momenteel al mac os via vmware dus met een virtuele pc. Echter wanneer ik die start, loopt het gewoon niet lekker. Sms vastlopers, traag en hij glitch af en toe met trippende schermen erdoor heen. Ik kan eigenlijk dus alleen een beetje bekend raken met de interface van mac os, wat eigenlijk ook door een yt video kan 🙁 mn laptop heeft trouwens orecies hetzelfde jammer genoeg.

  6. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ga naar de Media Markt, en gebruik daar even een willekeurige Mac, voor een paar uurtjes.

  7. 787 XP
    I_Eat_Noobsz's avatar

    Ga naar de Media Markt, en gebruik daar even een willekeurige Mac, voor een paar uurtjes.

    beetje lelijk als je daar 3 uur achter elkaar zit om het te testen :p

  8. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Veel testen hun je toch niet.
    Ik bedoel, je hoeft bijna nooit Drivers te installeren op een Mac, je hebt er geen BIOS op, en er is niks om er mee te Debuggen (zelfs de Developer Versions van OS X niet!).