Forum

Topic: iMac 27" retina?

Anoniem's avatar

M’n pc is al een tijdje defect en ik wil nu graag de volledige verstap naar Apple maken, en kijk dus naar een mooie 27″ iMac.

Nu is retina in opkomst onder de apparaten van Apple en ik vraag me af als we in de nabije toekomst een retina scherm op de (27 inch) iMac kunnen verwachten. Ik vind het zonde om nu een iMac te kopen voor dik 2000 euro als er binnen een paar weken / maanden een retina kan komen.

Iemand die toevallig meer informatie heeft? Moet me misschien ook maar eens aanmelden voor Applespot.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

19 reacties

  1. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Ik denk dat de iMac pas een Retina display krijgt als de 4K resolutie op een grotere schaal door word gevoerd. Want als je een 27″ scherm een Retina display zou geven, dus een display met ongeveer 250ppi, dan kom je automatisch al aan de 4K resolutie volgens mij, en dan ben je toch echt heel wat duurder uit. En de iMac (27″) heeft op het moment toch al een resolutie van 1440p wat al 2x zo scherp is als Full HD, 1080p… πŸ˜›

  2. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    True, maar als er over een paar maanden een retina scherm is en ik heb de huidige iMac, kan ik dan wel ontwerpen op de resolutie van een retina?

    Huidige scherm is inderdaad al prachtig en als een retina iMac pas op de middellange termijn uitkomt dan wacht ik niet en ga ik voor de huidige versie.

  3. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    True, maar als er over een paar maanden een retina scherm is en ik heb de huidige iMac, kan ik dan wel ontwerpen op de resolutie van een retina?

    Ontwerpen met Photoshop bijvoorbeeld bedoel je? Jazeker, ter voorbeeld, je kan zelfs op een HD 720p beeldscherm ontwerpen op bijvoorbeeld 8K resolutie. Dus dat is echt geen probleem. Moet je videokaart het wel aankunnen natuurlijk. πŸ˜‰

    Huidige scherm is inderdaad al prachtig en als een retina iMac pas op de middellange termijn uitkomt dan wacht ik niet en ga ik voor de huidige versie.

    Wat Retina inhoud is dat deze schermen een pixeldichtheid hebben die hoog genoeg is, zodat het menselijk oog geen onderscheid meer kan maken tussen losse pixels vanaf een bepaalde kijkafstand. Je wilt dus een 27″ iMac, aangezien deze al een resolutie heeft van 1440p, en je waarschijnlijk niet op 30cm of minder afstand van het scherm zit, kan je ook hierop echt geen pixels onderscheiden vanaf een “normale” kijkafstand kan ik je vertellen.

    Ik heb zelf ook een 27″ beeldscherm, die zelfs “maar” maximaal 1080p ondersteund, en ik kan zelfs op dat beeldscherm de losse pixels niet eens kan onderscheiden vanaf een “normale” kijkafstand. Ik zit dan ongeveer op 1 – 0,5 meter afstand van het scherm. Aangezien 1440p dus nog eens 2x zo scherp is als 1080p, kan je zelfs op een kleinere afstand dan mijne nog geen pixels onderscheiden denk ik. πŸ˜‰

  4. Redacteur - 1887 XP
    GlobalSoldier's avatar

    Of er dit jaar een iMac Retina komt? Ik heb er zo mijn twijfels over, de nieuwe iMac is nog maar net uit en Apple en ik heb niets gelezen over een iMac Retina qua geruchten. Als die er wel waren had je er vast en zeker wel over gelezen op AppleSpot.nl :p

    Er gaan wel geruchten omtrent een MacBook Air Retina die dit jaar zal lanceren, maar je gaat natuurlijk voor een iMac. Ik verwacht zelf pas een iMac met Retina over minstens 1 jaar, maar ik heb natuurlijk geen bronnen binnen Apple en weet het niet zeker.

    Overigens is het op zich niet zo’n ramp mocht er tussendoor een iMac Retina komen. Apple-producten verliezen nooit zo gauw hun waarde en ik denk dat je hem nog voor een flink bedrag kan verkopen en vervolgens een iMac Retina aanschaffen door een beetje bij te betalen.

  5. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Is een retina scherm het nou ook echt waard?

    Persoonlijk heb ik namelijk nog geen mac, maar ik zit sterk te twijfelen om op korte termijn er eentje te halen. Nou kan ik dus kiezen tussen mcbook retina of zonder. het scheelt me 500 euro als ik zonder neem πŸ™‚

  6. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    Als ik de reacties lees ga ik voor een normale iMac en vind ik het ook geen probleem. Maar als je het verschil hebt gezien wil je nooit meer terug, kijk maar naar de iPad / iPhone

    Bedankt voor de reacties. Komende dagen maar even een samenstellen πŸ˜€

  7. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Is een retina scherm het nou ook echt waard?

    Persoonlijk heb ik namelijk nog geen mac, maar ik zit sterk te twijfelen om op korte termijn er eentje te halen. Nou kan ik dus kiezen tussen mcbook retina of zonder. het scheelt me 500 euro als ik zonder neem πŸ™‚

    Bij een Macbook Pro wil je denk ik liever wel Retina, gezien de niet-Retina versie niet eens een Full HD scherm heeft. πŸ˜› Maar of dat Retina scherm nou 500 euro meer waard is? Dat moet je zelf bepalen. πŸ˜›

    Als ik de reacties lees ga ik voor een normale iMac en vind ik het ook geen probleem. Maar als je het verschil hebt gezien wil je nooit meer terug, kijk maar naar de iPad / iPhone

    Bedankt voor de reacties. Komende dagen maar even een samenstellen πŸ˜€

    Samenstellen nog wel? Wat voor upgrades ga je er allemaal inzetten dan? πŸ˜› Een i7 processor ofzo? Is wel slim denk ik.

    Trouwens, ik denk dat je met dat 1440p scherm het verschil zo 1,2,3 niet eens zou zien met een Retina scherm. πŸ˜‰

  8. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    I7 weet ik nog niet zeker, maar ik wil in ieder geval 16gb werkgeheugen en een fusion drive.

    Geen btw ole ole.

  9. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Bij een Macbook Pro wil je denk ik liever wel Retina, gezien de niet-Retina versie niet eens een Full HD scherm heeft. πŸ˜› Maar of dat Retina scherm nou 500 euro meer waard is? Dat moet je zelf bepalen. πŸ˜›

    Samenstellen nog wel? Wat voor upgrades ga je er allemaal inzetten dan? πŸ˜› Een i7 processor ofzo? Is wel slim denk ik.

    Trouwens, ik denk dat je met dat 1440p scherm het verschil zo 1,2,3 niet eens zou zien met een Retina scherm. πŸ˜‰

    Niet eens Full-HD :O:O:O Ik dacht er zojuist uit te zijn, maar nu ik dit weet -_- Ik had juist gekozen voor de non-retina versie, omdat ik hier nog een 128 gb ssd (samsung 840) heb liggen en ik dan 16 gb ram voor de mbp te kopen. Dus dan zou je inpreciepe alleen maar 500 euro extra betalen voor ’t scherm en dik/licht heid van t apparaat.

    btw, als ik thuis ben sluit ik me mbp dan toch op een full-hd extern scherm aan d.m.v. hdmi, dan heb je ook niet zo heel veel aan het retine principe.

    I7 weet ik nog niet zeker, maar ik wil in ieder geval 16gb werkgeheugen en een fusion drive.

    Geen btw ole ole.

    :O:O Geen BTW? hoe krijg je dat voorelkaar ? :O

  10. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Niet eens Full-HD :O:O:O Ik dacht er zojuist uit te zijn, maar nu ik dit weet -_- Ik had juist gekozen voor de non-retina versie, omdat ik hier nog een 128 gb ssd (samsung 840) heb liggen en ik dan 16 gb ram voor de mbp te kopen. Dus dan zou je inpreciepe alleen maar 500 euro extra betalen voor ’t scherm en dik/licht heid van t apparaat.

    btw, als ik thuis ben sluit ik me mbp dan toch op een full-hd extern scherm aan d.m.v. hdmi, dan heb je ook niet zo heel veel aan het retine principe.

    :O:O Geen BTW? hoe krijg je dat voorelkaar ? :O

    Mijn laptop heeft ook geen Full HD scherm, maar heb er geen problemen mee, aan de ene kant wel jammer, maar ik zou niet veel meer geld kwijt willen zijn voor een Full HD scherm. πŸ˜› En als ik thuis ben sluit ik mijn laptop ook aan op een extern Full HD scherm, dus ja. πŸ™‚

    Wat voor videokaart zit trouwens in de MacBook Pro die je gekozen had?

  11. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Mijn laptop heeft ook geen Full HD scherm, maar heb er geen problemen mee, aan de ene kant wel jammer, maar ik zou niet veel meer geld kwijt willen zijn voor een Full HD scherm. πŸ˜› En als ik thuis ben sluit ik mijn laptop ook aan op een extern Full HD scherm, dus ja. πŸ™‚

    Wat voor videokaart zit trouwens in de MacBook Pro die je gekozen had?

    Geen πŸ˜› ja die onboard intel hd graphics 4000 ofz :S Ik heb nog niet gekocht hΓ© πŸ˜‰ doe ik wss pas begin zomer vakantie. de 13 inch modellen hebben trouwens geen ext videokaart, alleen maar onboard. Da moet je 15 inch nemen, maar die beginnen pas van een prijs van 1800… iets teveel van t goeie πŸ˜› Waar ik aan zat te denken was het basis model te nemen van 2012.

    i5, intel hd 4000, 500 gb hdd, 4gb ram, 13 inch voor een prijs van 1079. Ik wilde er dan 16 gb ram inzetten, maar las net al op de website dat tie maar tot 8gb ondersteund πŸ™

    en aangezien de haswall processoren er ook aan zitten te komen…

  12. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Geen πŸ˜› ja die onboard intel hd graphics 4000 ofz :S Ik heb nog niet gekocht hΓ© πŸ˜‰ doe ik wss pas begin zomer vakantie. de 13 inch modellen hebben trouwens geen ext videokaart, alleen maar onboard. Da moet je 15 inch nemen, maar die beginnen pas van een prijs van 1800… iets teveel van t goeie πŸ˜› Waar ik aan zat te denken was het basis model te nemen van 2012.

    i5, intel hd 4000, 500 gb hdd, 4gb ram, 13 inch voor een prijs van 1079. Ik wilde er dan 16 gb ram inzetten, maar las net al op de website dat tie maar tot 8gb ondersteund πŸ™

    en aangezien de haswall processoren er ook aan zitten te komen…

    Twee vraagjes dan: waarom wil je 16GB RAM, en wat wil je met een MacBook Pro gaan doen? Qua software etc. zeg maar.

    Ik kan je 1 ding vertellen: ik heb naast een GT640M ook een Intel HD 4000 in m’n laptop zitten, maar die kaart kan, even als voorbeeld, niet eens Minecraft draaien op meer dan 25FPS… xD Dus dan kan het zijn dat je veel lagg ondervind als je je MacBook op het externe beeldscherm hebt aangesloten en een ietwat zwaarder programma draait.

  13. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Twee vraagjes dan: waarom wil je 16GB RAM, en wat wil je met een MacBook Pro gaan doen? Qua software etc. zeg maar.

    Ik kan je 1 ding vertellen: ik heb naast een GT640M ook een Intel HD 4000 in m’n laptop zitten, maar die kaart kan, even als voorbeeld, niet eens Minecraft draaien op meer dan 25FPS… xD Dus dan kan het zijn dat je veel lagg ondervind als je je MacBook op het externe beeldscherm hebt aangesloten en een ietwat zwaarder programma draait.

    Ik wilde eigenlijk sowieso al niet gaan gamen op de macbook. Als hoofddoel wil ik hem eigenlijk gewoon voor mac os, ik ondervind momenteel zoveel errors en foutmeldingen met me huidige windows laptop. Dus de windows laptop wordt dan voor school, en de mbp voor thuis. Verder wil ik gaan editten, momenteel gebruik ik sony vegas maar ik hoor dat mac os uiterst geschikt is voor het editten. Verder ga ik de macbook voor gwn het internetten etc gebruiken. Hier en daar misschien wat photoshop voor me zelf, als achtergronden etc.

  14. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Ja precies. xD Photoshop en Sony Vegas gaat echt niet lukken zonder lagg met een Intel HD 4000. xD Vooral niet als je dit wilt doen op een extern beeldscherm. Helaas, haha. Ik heb het met beide geprobeert, zelfs mijn GT640M videokaart heeft af en toe lagg met beide programma’s. πŸ˜› Maar okΓ©, ik heb dan wel Windows hΓ¨.

  15. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Ja precies. xD Photoshop en Sony Vegas gaat echt niet lukken zonder lagg met een Intel HD 4000. xD Vooral niet als je dit wilt doen op een extern beeldscherm. Helaas, haha. Ik heb het met beide geprobeert, zelfs mijn GT640M videokaart heeft af en toe lagg met beide programma’s. πŸ˜› Maar okΓ©, ik heb dan wel Windows hΓ¨.

    En andere editting programma’s als final cut pro ofz? Want als ik een ext videokaart in een mbp wilt, ben verplicht tot 15 inch en dan gaat de prijs al een stuk omhoog.

  16. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    En andere editting programma’s als final cut pro ofz? Want als ik een ext videokaart in een mbp wilt, ben verplicht tot 15 inch en dan gaat de prijs al een stuk omhoog.

    Laat ik het zo zeggen; Sony Vegas is eigenlijk een amateuristisch programma. En Final Cut Pro gebruiken ze om daadwerkelijke films mee te monteren en te bewerken. xD Het is wel jammer dat de 13 inch versie geen mogelijkheid heeft voor een betere videokaart. Maar als jij wilt doen met je MacBook wat je aangegeven hebt te doen, dan vind ik het ook wel een behoorlijke gok als je het er op waagt dat de Intel HD 4000 deze programma’s wel aan zal kunnen zonder al te veel lagg. πŸ˜› Want zoals ik al zei, ik heb Windows. Ik weet niet hoe deze videokaart presteert met OSX.

    Je keuze is dan dus Γ³f door sparen voor die betere MacBook Pro, Γ³f het er op gokken met deze 13 inch MacBook Pro, Γ³f gewoon een hele goede Windows laptop halen voor het geld dat je nu al hebt liggen voor de 13 inch MacBook Pro. xD

  17. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    @RVA

    Ben bezig met het starten van een eigen organisatie, koop hem dus ook voor zakelijke doeleinden en privΓ©.

    Daarnaast, als je de mbp vooral thuis wilt gebruiken, zou je dan niet liever voor een iMac gaan? Groot scherm (21.5 inch is prachtig) en dat lijkt me voor het bewerken van video’s veel fijner werken dan een laptop, zeker een 13″ mbp, dat toch relatief klein is. Als je als student een mooie iMac 21.5inch koopt krijg je ook nog eens korting (6-7% dacht ik).

  18. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Hmmm ik ga die gok niet wagen :p iets te duur dan van t goeie!! Haha ik heb ook al aan een imac gedacht, maar ik heb liever dan een draagbare pc, zodat ik gewoon lekker in t hele huis bij mn pc kan. Ik ga hem natuurlijk niet alleen voor het editten gebruiken, anders had ik wel een zelfbouw desktop genomen πŸ™‚

    Ik moet het even afkijken, ik heb namelijk het hele weekend alweeeer problemen met me huidige laptop. Windows 8 kan niet worden afgesloten alleen door de powerknop in te houden, of accu eruit. Waarschijnlijk moet die nu al voor de 3de keer geformateerd worden en ben dat wel een beetje spuug zat aan t worden.
    Daarentegen draait me desktop ook op windows 8 en daar heb ik maar zelden problemen mee.

    Ik ga er trouwens wel vanuit dat de hd graphics 4000 hetzelfde functioneert onder mac os danonder windows, het blijft tenslotte dezelfde hardware. Inpreciepe is de hardware die in een mac mii zit hetzelfde als de macbook pro, alleen dan een stuk goedkoper natuurlijk.

    Het probleem is ook dat ik voor mn opleiding windows nodig hebt, althans ik vind een macbook ook gewoon te duur voor naar school mee! Programma’s als hyperv of vmware maken het er niet beter op voor je laptop, ik kan ook wel zeggen dat het gerust langzaam je laptop sloopt. Maarja we zijn het eenmaal verplicht. Het liefst heb ik dan ook gewoon 1 laptop, een krachtige laptop die ik voor alle doeleinden kan gebruiken en eigenlijk bijna zonder problemen draait. Doordat ik nu windows hebt en veel errors, ga je toch vaak naar de concurrent kijken en in dit geval is dat apple met mac os.

  19. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Ik ben eerlijk gezegd niet blij met Apple’s keuze om voor Intel HD Graphics te gaan, het is het minst ondersteunde Graphics Card van de 3 (nVidia, ATI, Intel).