Forum

Topic: Welke laptop? Of toch een desktop?

Anoniem's avatar

Yooo mensen,

Heb afgelopen keer een laptop gekocht maar hij doet toch net helemaal naar mijn eisen, te slechte videokaart, geen full hd scherm. Ik ben dus misschien van plan om een andere te kopen met een groter budget. Nou was ik dus benieuwd of jullie nog leuke laptops weten?

Eisen:
Licht
Full-hd scherm (ips zou mooi zijn maar geen noodzaak)
I7 processor toch wel
Goede videokaart, 640m, 650m of miss de nieuwe 700 serie? (Nvidia only)
Budget: €1000

Optioneel:
Backlight toetsenbord
Ruimte voor een 2de hdd of sdd. (Ik heb namelijk al een 128gb ssd)

Ik heb ook zitten te twijfelen voor dat geld een desktop te bouwen, die is natuurlijk veel krachtiger maar ik heb een laptop nodig voor school en dan doe ik eigenlijk alles op 1 computer. Hopelijk hebben jullie leuke laptops als advies ben benieuwd!

Ps: het is denk wel een rot tijd? I.v.m. Komst hasswall processoren en de 700 serie kaarten van nvidia.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

32 reacties

  1. 169 XP
    renzer1133's avatar

    Misschien als hasswell en 700 wat meer de standaard worden, dat je dat 3e generatie i7 en 650m voor wat goedkoper kunt krijgen? Of je zou dan ook voor de 680m kunnen gaan. Dan heb je natuurlijk wel een krachtig ding.

  2. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Zelf scheid ik thuis en werk, ik heb daarom een Desktop en Laptop.
    Maar wat je ermee wilt doen, is natuurlijk aan jou.

  3. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Je hebt dus sowieso een laptop nodig voor school, je kan dus voor een goedkope school-laptop gaan en een goede (gaming) desktop daarnaast aanschaffen voor €1000, óf je koopt alleen een goede (gaming) laptop.

    Ik persoonlijk gebruik mijn laptop ook als desktop; ik kom thuis, sluit hem aan op een extern beeldscherm en omdat het een redelijk krachtige laptop is kan ik hier prima op editten en games op spelen. Ook kan ik zo erg goed en efficient werken omdat ik maar één computer gebruik op deze manier en ik dus alles (documenten, afbeeldingen, video’s, games, etc) gewoon bij de hand heb op 1 platform. Ik hoef dus bijvoorbeeld niet files over te zetten naar een desktop (en/of weer terug naar de laptop) om daar verder op te werken / editten, als je begrijpt wat ik bedoel. Een bonus is bovendien dat je je laptopscherm als secundair beeldscherm kan gebruiken en dus twee schermen hebt, wat erg handig kan zijn.

    Ik zou dus voor een goede laptop gaan, maar dit zijn de grootste nadelen daarvan:
    – Een goede laptop is duur en vaak heb je voor hetzelfde geld een betere desktop
    – Een goede laptop weegt vaak veel en dat resulteert dus in zwaardere bagage
    – Laptop hardware kan meestal niet worden geupgrade, dus gaat minder lang mee

    Je moet dus op meerdere manieren meer voor een goede laptop over hebben, maar in mijn persoonlijke situatie krijg ik er dan ook meer voor terug. Maar… Als je weet waar je je geld aan moet besteden qua hardware kan je wel wat goedkoper uit zijn. Zo heb je echt geen i7 processor nodig. Ik heb dit wel in mijn laptop, maar ik zou liever een i5 hebben gehad en een betere videokaart. (Heb een GT640M, 2GB) Een i5 processor is namelijk echt goed genoeg. Ook zou ik een laptop nemen met een 15″ (15,6″) scherm, dit is echt groot genoeg imo en met goede hardware houd je het gewicht op deze manier toch even wat lichter. Daarnaast scheeld dit natuurlijk ook aardig wat centen. Tot slot kan je kijken naar laptops met upgrade mogelijkheden, zoals o.a. sommige Lenovo laptops dit hebben. (SLI geloof ik dat de technologie heet) Eigenlijk heb je dan bijna alle grote nadelen van een (goede) laptop weggespeeld. 😛

    Over de komst van de nieuwe hardware; het is misschien inderdaad handig om te wachten, maar ik zou sowieso ook nu rond kijken naar goede laptops. Als je een laptop met een GT660M / GT670M of beter kan krijgen voor een mooi prijsje hoef je denk ik echt niet te wachten op de nieuwe hardware. 🙂

  4. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Hmm, de punten van alles op 1 pc is na mijn mening erg fijn, daarentegen zegt Yami weer van; werk en eigen belangen gescheiden houden, ook daar heeft ze een punt :p De pc wil ik sowieso gaan gebruiken voor editten en games, dus een krachtige pc is dan wel aan te raden, maar ik neem aan dat je voor €1000 daar ook wel aan kan voldoen.

    Lenivi ben ik eerlijk gezged niet zo gek van, het schijnt een heel goed merk te zijn hoor maar mn gevoel zegt toch dat ik liever voor een asus of een sony ofzo kan gaan. Het voordeel is ook bij desktop dat ik alles naar mijn zin kan maken, processor, videokaart etc. Bij een laptop is dit natuurlijk niet zo, en heb toch vaak wel dat ik laptops zie, waarbij bijna alles erop zit, maar er dan toch iets kleins mist.

    As ik voor laptop kiest, wil ik sws 15,6 inch. 17 is te groot en te zwaar imo.

    Btw, wat vinden jullie van deze?
    http://www.saturn.nl/mcs/product/SONY-SVS1513M1EW-Wit,95952,391638,599586.html?langId=-11

  5. 98 XP
    Deltra00's avatar

    Hier is je laptop! Koop dat ding en vind het leuk. Een snellere/betere laptop vind je niet. Als je toch een ander koopt die slechter is dan weet ik geen raad met jou.

    http://www.laptopshop.nl/product/315000/lenovo-ideapad-y500-mbg2bmh.html

  6. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Hmm, de punten van alles op 1 pc is na mijn mening erg fijn, daarentegen zegt Yami weer van; werk en eigen belangen gescheiden houden, ook daar heeft ze een punt :p De pc wil ik sowieso gaan gebruiken voor editten en games, dus een krachtige pc is dan wel aan te raden, maar ik neem aan dat je voor €1000 daar ook wel aan kan voldoen.

    Ze heeft een punt, maar het is niet van toepassing op jou volgens mij. School en eigen belangen kan je het beste op 1 computer hebben imo. Het is me nou niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt. Één krachtige laptop óf een goedkope school-laptop & een krachtige desktop PC?

    Lenivi ben ik eerlijk gezged niet zo gek van, het schijnt een heel goed merk te zijn hoor maar mn gevoel zegt toch dat ik liever voor een asus of een sony ofzo kan gaan. Het voordeel is ook bij desktop dat ik alles naar mijn zin kan maken, processor, videokaart etc. Bij een laptop is dit natuurlijk niet zo, en heb toch vaak wel dat ik laptops zie, waarbij bijna alles erop zit, maar er dan toch iets kleins mist.

    Je kiest er dus eigenlijk voor om meer te betalen? Lenovo is echt goed hoor. En zoals Deltra00 al zegt, deze laptop voldoet aan al je eisen en betere hardware dan dit kan je waarschijnlijk echt niet krijgen voor 1000 euro. En een heel erg groot voordeel bij deze laptop is dat je hem kan upgraden, je kan namelijk via de UltraBay feature een extra videokaart toevoegen! Dus kan je later bijvoorbeeld een extra GT650M kopen en aansluiten op de laptop en dan heb je dus twee krachtige GT650M videokaarten in je laptop. 🙂

  7. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    http://www.paradigit.nl/paradigit/product/zpr_01lap/01_laptops/productdetails/80009861/lenovo_ideapad_y_series_y500_mbg3dmh/59359010/default.aspx?channel_code=40&product_code=68190485&utm_source=tweakers.net

    Nog een beter versie daarvan, voor maar 88 euro meer. 16GB inplaats van 8GB, ook een SSD, GT650 SLI (2x GT 650M).

    http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/320815;328817/categorie/

    Ben zelf ook van plan om deze te nemen.

    Wow dat is inderdaad een hele goede laptop, echt gewoon een desktopvervanger. Die prijs – presentatie verhouding is echt super. Op deze laptop kan je ook super goed zware bewerkingsprogramma’s draaien door die 16GB RAM.

  8. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    @Deltra00

    “Minpunten
    Geen Office meegeleverd. Bekijk onze Office-bundel.
    Geen volledige SSD-schijf. Een laptop met SSD werkt nog sneller.”

    Niet echt minpunten, aangezien je Office er zelf op kan installeren, en een volledige SSD Schijf kun je er ook zelf inbouwen.

  9. 449 XP
    HellFalcoN-'s avatar

    accuduur is trouwens 3 uur is dat niet wat weinig?
    zelf ben ik op zoek naar een ultrabook en zat aan deze te denken Asus Ultrabook Zenbook UX52VS
    of nog ff wachten tot PS4 release en hopen dat alles weer wat geupgrade is qua standaard

  10. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Na om heel eerlijk te zijn ben ik toch niet zo lenovo achtig, hoe goed het merk ook is. Design is voor mij op de één of andere manier toch ook wel een punt.

    Of ik nou een desktop of laptop wil weet ik zlf ook nog niet. Ik zit momenteel op ICT&media beheer maar zit erg erg erg te twijfelen om naar opleiding ( visuel audio/animatie vormgeving) te switchen. Dus mocht die switch doorgaan, dan is het definitief dat ik laptop nodig heb.

    Heb nu een I5 ivy bridge, nvidia gt610m, 6gb ram, 128 gb ssd. Videokaart is niet de beste dus.

  11. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Als je van opleiding wisselt, ga alleen voor de Laptop.
    Als je op de opleiding blijft, ga voor de Desktop.

    Zelf heb ik nu een Surface Pro, en het werkt lekker voor zowel werk, als thuis.

  12. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Na om heel eerlijk te zijn ben ik toch niet zo lenovo achtig, hoe goed het merk ook is. Design is voor mij op de één of andere manier toch ook wel een punt.

    Beargumenteer eens dan? Je moet toch een reden hebben waarom je niet van Lenovo houdt? Want aan een vooroordeel of stereotypering hebben we niks. 😛 En over design gesproken, de Y500 is toch echt ook wel een design laptop laptop hoor. 😉

    http://www.youtube.com/watch?v=U3AH9JP7HE4&feature=player_embedded#!

  13. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Het is denk ik een gevoel, het merk is voor mij nog ietwat onbekend. Hoe zwaar is deze laptop btw? Met al die specs lijkt het me evht een bak beest van een laptop! Vooral door de sli ondersteuning. Trouwens wist niet eens dat je gewoon een 650m los kon kopen xD

    Als je van opleiding wisselt, ga alleen voor de Laptop.
    Als je op de opleiding blijft, ga voor de Desktop.

    Zelf heb ik nu een Surface Pro, en het werkt lekker voor zowel werk, als thuis.

    Daar heb je een punt, heb zelf een ipad.mheerlijk apparaat. Ik denk trouwens ook dat wat je zegt van huidige opleiding desktop, best een goede redenering is! Wat doe je dan eigenlijk op je surface?

  14. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    In de eerste instantie heb ik de Surface gebruikt als ‘een Tablet’, maar nu gebruik ik er alles op wat ik ook op mijn Laptop al deed: Visual Studio, Maya, Unity, Sony Vegas, Photoshop, om maar een paar dingen op te noemen.

    Ook doe ik er dingen op die ik ook op mijn Desktop al deed:
    Chrome, FileZilla, Skype, MS Office, TeamViewer, Putty, Steam, etc.

    Nu is mijn enige activiteit op een Desktop en/of Laptop Videos Capturen (geen Line-In op de Surface), en de DS DevKit (Surface draait op 64-bit Windows 8 Pro, en er zijn alleen maar 32-bit Drivers voor).

  15. 449 XP
    HellFalcoN-'s avatar

    Het is denk ik een gevoel, het merk is voor mij nog ietwat onbekend. Hoe zwaar is deze laptop btw? Met al die specs lijkt het me evht een bak beest van een laptop! Vooral door de sli ondersteuning. Trouwens wist niet eens dat je gewoon een 650m los kon kopen xD

    Daar heb je een punt, heb zelf een ipad.mheerlijk apparaat. Ik denk trouwens ook dat wat je zegt van huidige opleiding desktop, best een goede redenering is! Wat doe je dan eigenlijk op je surface?

    2.9 kg staat er bij specs

  16. 1374 XP
    rva_96's avatar

    :O dat is aardig zwaar xD De prijs van die windows pro tablets zijn btw ook absurd hoog, voordat geld heb je een krachtiger pc/laptop voor lijkt mij. Maargoed ik zou toch geen tablet halen voor school 😛 Was btw gwn geinteresseerd ^^

    Effe klein vraagje tussendoor, is een setje met een haswall processor en een socket 1150 moederbord nou even duur als een setje van de ivy bridge?

  17. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Mijn laptop is 3,6KG en heeft mindere specs. Goede specs = meer gewicht = totaal logisch? 2,9KG valt dan echt nog mee hoor. Haha. Anders kan je beter voor een ultrabook gaan, mja, die hebben geen goede specs. xD

  18. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Ultrabook heb ik ook aangedacht maar helaas doen de specs idd te kort voor de prijs. Ik ga der nu even vanuit dat ik een laptop neem, welke opleiding dan ook. Desktop is natuurlijk makelijk naar eigen smaak in te richten. Iemand uit m’n klas heeft een Sony Vaio S, 1000 euro voor betaald (wel uit VS), – I7 proc, 8 gb, geforce gt640m en maar 1,99 kg! :O Prachtig design ook. Nou worden die helaas niet meer verkocht -_- en de 640 is volgens mij ook nou weer niet de ultimate videokaart. Die gast raden me wel aan om te wachten op laptops met haswall, hij zij namelijk dat de onboard van de haswall vergeleken kon worden met de gt650m :O:O

    Nou weet ik niet echt hoeveel duurder die gaan worden. Ik heb nu iedere keer zoiets, dat ik bijna de laptop heb gevonden aan m’n eisen maar dat er net weer iets ontbreekt. ik wil namelijk:

    full HD scherm, I7 proc, goede videokaart, verlicht toetsenbord, max 16 gb ram ondersteuning + hij moet licht zijn hihi, oh en 15 inch.

  19. 1374 XP
    rva_96's avatar

    http://tweakers.net/pricewatch/335523/asus-n550jv/specificaties/? Komt waarschijnlijk ook met een nvidia kaart (750M)

    http://tweakers.net/nieuws/89324/asus-brengt-rog-gamelaptop-en-nieuwe-n-laptops-met-haswell-uit.html

    Ikzelf wacht nu ook op deze 😀

    Kijk! Dat is precies de laptop die ik wil ^^ Hopelijk ook nog met verlicht toetsenbord en dat de laptop een stuk lichter is. Ben ook wel benieuwd naar de prijs 😀 Enig idee wanneer er meer informatie over die nieuwe modellen komt? Of sterker nog een release? Ben bang dat deze wel weer heel wat gaan kosten.

  20. 449 XP
    HellFalcoN-'s avatar

    ik wacht ook wel tot de haswell procesoren erin zitten

  21. 449 XP
    HellFalcoN-'s avatar

    Kijk! Dat is precies de laptop die ik wil ^^ Hopelijk ook nog met verlicht toetsenbord en dat de laptop een stuk lichter is. Ben ook wel benieuwd naar de prijs 😀 Enig idee wanneer er meer informatie over die nieuwe modellen komt? Of sterker nog een release? Ben bang dat deze wel weer heel wat gaan kosten.

    na wat meer research een zenbook met zeer goede specs maar kan hem nog niet vinden in NLwebshops. hij heeft wel een behoorlijke prijs.
    http://www.anandtech.com/show/6923/asus-zenbook-ux51vz-great-laptop-high-price
    er is ook nog de UX51Vz-XH71 met 2 x 256 GB SSD maar niet om te wisselen

  22. 8825 XP
    7th-son's avatar

    de ps4 is goedkoper, al kun je er waarschijnlijk wel wat minder mee, maar hij weegt hetzelfde, 2.9 kg haha

  23. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Ik ben er eigenlijk al over uit 😛 De laptop die ik nu hebt, houdt ik gewoon voor school. Af en toe thuis is een keer surfen erop maar meer ook niet.

    PS4 komt uiteraard op dag1 😀 En dan gewoon (door) sparen voor een zelfbouw PC. Dan heb je tenminste de volle kracht, je kan hem helemaal zelf samenstellen en hij wordt dan ook niet voor school dingen gebruikt 😀 Win win situatie haha 😛

    Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp 😀

  24. 1981 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    Is dit wat ofnie?

    http://www.laptopshop.nl/product/300919/category-45702-laptops/acer-aspire-e1-571g-53236g50mnks.html

    Ik will wss een keer een laptop kopen, en niet het krekding van mn moeder gebruiken haha, zo max 800$, waar je wel beetje/aardig op kunt gamen, naja en Office Starter erbij maar dat zit er standaard op, en de rest boeit me vrij weinig qua gewicht design usb poorten en nog meer troep etc. als het maar een beetje aan te kijken valt. 😉
    Ik hoop hem dan ook een aantal jaren mee te kunnen nemen richting Uni evt.

    Als er ideeen zijn hoor ik het graag. 🙂

  25. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Die GT710M videokaart kan Minecraft wel aan. Maar veel meer ook niet. XD

  26. 1981 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    Haha op Battlelog zeiden ze dat hij BF3 op Medium kan. 😛

    NVIDIA is toch wel aardig volgens mij,

    Maar doe jij eens een voorstel jongen lolzz. 😉

  27. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Haha op Battlelog zeiden ze dat hij BF3 op Medium kan. 😛

    NVIDIA is toch wel aardig volgens mij,

    Maar doe jij eens een voorstel jongen lolzz. 😉

    Je hebt verschillende Nvidia kaarten hè. Dit is een van de slechtsten. Hoe hoger de laatste twee nummers van de kaart, (in het geval van de GT710 is dat dus 10) hoe meer kracht. Ik geloof echt niet dat de GT710 BF3 aankan op Medium met een fatsoenlijke framerate. Bovendien zou ik nog even wachten met de 700-serie en misschien kijken naar de 600-serie van Nvidia, (er zijn overigens ook driver problemen met de 700-serie) laptops met de 600-serie kaarten worden nu goedkoper namelijk. Ik zou je een GT640M aanraden of beter.

    Ik heb zelf de GT640M (2GB) en deze kan BF3 aan op Ultra, (25FPS) maar loopt soepel (60FPS) op Medium-High. Het equivalent van de GT640M zou dus de GT740M zijn in de 700-serie. Als er geen haast bij zit kan je gewoon wachten tot laptops met die videokaart goedkoper zijn natuurlijk. Moet lukken met 800 euro, binnen een jaartje ofzo. 😉

  28. 1981 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    Ah ok top voor de info, en welke laptop heb je zelf precies?

  29. 5399 XP
  30. 2457 XP
    peyj's avatar

    Ik wist dat er nog ergens een topic hierover was :).

    Momenteel ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe laptop. Mn huidige hp’tje voldoet niet meer aan de eisen. Werkt nog wel, maar het is gewoon verouderd. Nu heb je tegenwoordig veel verschil in laptops en ondanks dat ik niet helemaal onbekend ben met hardware heb ik de laatste trends niet echt bijgehouden.

    Ik zoek vooral een laptop waarmee ik weer even vooruit kan. Gamen doe ik wel op mn PS3 dus het hoeft de nieuwste games niet te kunnen draaien. En als ik een game ga spelen is het Elder Scrolls Online. Het liefst wil ik een i7 of i5, touchscreen is geen pré, verlicht toetsenbord wel. Het liefst wil ik weer een 15,6″. Nu zoek ik een laptop voor zo tussen de 800 – 1000 euro.

    Nu heb ik natuurlijk zelf al rondgekeken op internet wat in mijn budget past, en welke mogelijkheden er zijn. Ik heb er al een paar gezien die ook goed uit de test komen. Ik heb een Sony en een Lenovo ingedachte. Waarvan alleen de Lenovo een SSD heeft, maar gebruikt deze als cache. Hier kwam ik ook twee types tegen. Eén Lenovo heeft 12 GB RAM maar 8GB SSD cache en de ander heeft 8GB RAM maar 24GB SSD Cache. De Sony heeft dus geen SSD, 8GB RAM maar wel een touchscreen. En is ook eens 200 euro goedkoper dan de Lenovo.
    LENOVO IDEAPAD Y510P-01135
    Sony Vaio Fit 15E SVF1521T4EB.AE1

    Welke van de twee raden jullie aan? Ik weet dat SSD veel sneller werk dan een HDD, maar geldt dit ook voor cache? Of zijn er momenteel alweer betere modellen uit voor dezelfde specs?