Forum

Topic: High-end game pc of PS4?

Anoniem's avatar

Ik ben van plan op de korte termijn een game pc in elkaar te zetten. Ik zit alleen te twijfelen of ik nou niet gewoon een PS4 zou kopen. Die is namelijk een stuk goedkoper dan een pc en je doet er langer mee.

Ik zou op de pc bijvoorbeeld gebruik willem maken van diverse Emulators (PCSX2, Dolphin, etc.), maar ook bijvoorbeeld MMO’s s kunnen spelen. Daarom zou ik eigenlijk voor een Game PC willen gaan.
Maar ik ben ook een heel erg van van Playstation en heb ook al een PS3. Ook aangezien een PS4 een stuk goedkoper zou zijn en veel langer meegaat zit ik toch heel erg te twijfelen. Vooral aangezien Elder Scrolls Online nu ook is aangekondigd voor Playstation.

Daarom mijn vraag: Game PC of PS4?

P.S. Ik zou eventueel de PS4 over 2 jaar kunnen kopen of zou ik dat juist niet doen?

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

8 reacties

  1. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Game PC’s zijn in no-time verouderd, maar de PS4 heeft nog 7 jaar te gaan, plus nog eens 5 jaar nadat de PS5 uitkomt.
    Als je al een PC hebt om er mee te werken, gewoon voor de PS4 gaan.
    Die MMO’s kun je ook op je huidige PC draaien (tenzij die erg antiek is, natuurlijk).

  2. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Dit is in een overweging die ik zelf nogal lastig vind, beide platforms komen gepaard met hun eigen voordelen en nadelen. Ik game zelf op zowel consoles als pc, dus zal proberen er een paar op te noemen (zijn ze natuurlijk lang niet allemaal):

    PC:
    + Graphics streven die van consoles snel voorbij, hoewel ze in het begin ongeveer gelijk op zullen gaan
    + Wil je betere performance, dan kun je upgraden ipv wachten tot de volgende console verschijnt
    + VEEL exclusives, of ze van goede kwaliteit zijn is een andere vraag
    + Steam sales, Humble Bundles & goedkopere games in het algemeen = geld besparen als je graag veel verschillende games speelt
    + Een PC is naar smaak samen te stellen. Je kunt dus zelf bekijken hoeveel kracht je nodig hebt, wat je wilt betalen en hoe hij eruit gaat zien
    +/- Muis&keyboard, is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Bij mij verschilt het per game wat ik fijner vind spelen
    – Een goede gaming PC aanschaffen en onderhouden kost een aardige smak geld
    – Crashes, games die niet goed werken, etc. komen รจrg vaak voor, hoe goed je PC ook is. Het kost dus vaak veel tijd&moeite om een game aan de praat te krijgen
    – Kleinere multiplayer games sterven erg snel uit
    – Je mist de PS exclusives
    – Vrij weinig PC games hebben splitscreen/local co-op support
    – 2e hands gamen, games uitlenen, etc. gaat niet meer sinds de introductie van Steam (veel games moet je verplicht op Steam activeren nadat je ze gekocht hebt)

    Playstation:
    + Relatief goedkope aanschaf
    + Splitscreen!
    + PS plus = (bijna) gratis games
    + Je kunt je games altijd doorverkopen, (uit)lenen, etc. Het spreekt voor zich dat ook dit een hoop geld kan besparen
    + Exclusives van hoge kwaliteit
    + Je games werken altijd, zo niet dan weet je dat ze bij niemand werken en er dus wel een patch moet komen!
    +/- Geen muis&keyboard (zie uitleg bij PC)
    – Geen upgrades mogelijk, op de HDD na
    – Duurdere “base price” voor games, wat je vooral merkt als je veel games pre-ordert of vlak na release wilt hebben
    – Je mist PC exclusives, zoals de meeste strategy, f2p en indy games

    Er is natuurlijk altijd de optie om voor beide te gaan en het beste van twee werelden mee te maken ;D

    Ik zelf ben van plan de PS4 over een jaartje of 2 te kopen, heb nog genoeg plezier aan m’n PS3 voorlopig en wacht liever tot het allemaal wat goedkoper is (zowel de console als de games).

  3. 653 XP
    Straatveger's avatar

    helemaal mee eens. heb nog een hoop games die ik nog niet gespeeld heb op mijn ps3. Zodra de bodem in zicht komt, 1 of 2 jaar, dan pas ga ik over naar de ps4, dan is de keuze in games ook een stuk groter, en zijn de kinderziektes er ook uit.

  4. 417 XP
    Omer58's avatar

    Kijk ook naar hoeveel vrienden je hebt op de PS3, als jij straks een pc-gamer wordt kan het zo zijn dat je zonder vrienden zit op de PC. In je eentje multiplayer games spelen kan erg saai worden. Wat je ook kan doen is gewoon een nieuwe videokaart halen als je pc al redelijk goed is. Ik heb bijv. een i3 CPU en ik heb een MSI GTX660 videokaart bij gekocht recent. Ik raad je die kaart wel aan als je voor 180 eu je pc wilt upgraden.

  5. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Ik ben van plan op de korte termijn een game pc in elkaar te zetten. Ik zit alleen te twijfelen of ik nou niet gewoon een PS4 zou kopen. Die is namelijk een stuk goedkoper dan een pc en je doet er langer mee.

    Ik zou op de pc bijvoorbeeld gebruik willem maken van diverse Emulators (PCSX2, Dolphin, etc.), maar ook bijvoorbeeld MMO’s s kunnen spelen. Daarom zou ik eigenlijk voor een Game PC willen gaan.
    Maar ik ben ook een heel erg van van Playstation en heb ook al een PS3. Ook aangezien een PS4 een stuk goedkoper zou zijn en veel langer meegaat zit ik toch heel erg te twijfelen. Vooral aangezien Elder Scrolls Online nu ook is aangekondigd voor Playstation.

    Daarom mijn vraag: Game PC of PS4?

    P.S. Ik zou eventueel de PS4 over 2 jaar kunnen kopen of zou ik dat juist niet doen?

    Om een gaming PC te nemen voor de betere graphics is de komende paar jaar niet relevant omdat de PS4 deze graphics ook aan kan. Ik weet dat er al op dit moment gaming PC’s zijn die 10x betere hardware hebben dan de PS4, maar dat betekend niet dat alle kracht benut wordt van deze betere hardware, en dat zal met de PS4 wel zo zijn omdat elke PS4 dezelfde hardware heeft. En dus kan er heel specifiek gecodeerd worden om zoveel mogelijk kracht van de PS4 te benutten. Tevens toont DriveClub al aan dat fotorealisme in zekere zin mogelijk is op de PS4, zelfs nu aan het begin van het next-gen tijdperk nu alle kracht van de PS4 hardware nog lang niet benut is. En graphics van games kunnen uiteraard niet beter worden dan fotorealisme, dusja.

    Tevens, veel MMO’s zullen ook beschikbaar zijn op de PS4 in de loop der jaren, denk aan Planetside 2, de DayZ standalone of The Division van Ubisoft bijvoorbeeld. ๐Ÿ˜‰

    Wat JIJ je dus moet afvragen:
    – Houd je van gamen met muis en toetsenbord of met controller?
    – Wat bied PlayStation Plus jou VS Steam?
    – Wil ik betalen om online te spelen op de PS4?
    – Hoe zwaar weegt het spelen met emulatoren voor je?
    – Heb je interesse in de exclusieve PS games van bekende PS ontwikkelaars? (Bijv. Naughty Dog)
    – Hoeveel geld zou je over hebben voor een gaming PC en het onderhoud daarvan?
    – Op welk platform speelt je vriendengroep?
    – Weegt het zwaar voor je om met meerdere mensen (Splitscreen) op 1 platform (PS4) te kunnen spelen?
    – Houd je van enkele of meerdere features die het PSN jou te bieden heeft? (Live streamen, game recorden, etc)
    – Wat heeft een PS4 jou te bieden dat een gaming PC niet heeft?

    Ik ga sowieso voor de PS4 want ik ben een console speler en de voordelen van een console wegen voor mij veel zwaarder. ๐Ÿ™‚

  6. 19 XP
    Jacob13C's avatar

    Ten eerste: Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik zat namelijk hel erg te twijfelen. Jullie hebben me toch overgehaald :).

    Ik heb nu toch besloten gewoon voor de PS4 te gaan. Ik denk dat ik uiteindelijk meer ga hebben aan een console die ruim 7 jaar meegaat (kijkend naar de PS3), dan aan een PC die over 2 jaar alweer outdated zou zijn.

    Dit zijn de dingen die mij overhaalden om voor een PS4 te kiezen i.p.v. een PC (Misschien kunnen ze iemand anders ook nog wel helpen ๐Ÿ™‚ )

    – Ondanks dat ik ook een hele grote fan ben van PC gaming, vind ik een controller ook erg prettig vind (als ik aan het gamen ben op de PC wil ik ook nog wel eens een controller erbij pakken).
    – En Playstation gaat waarschijnlijk zoveel geweldige exclusives aanbieden. En daar bovenop gaan ook nog eens diverse MMO’s naar de PS4 gaan komen. En dan met name ESO (ben een enorme fan van the elder scrolls).
    – Financieel is het toch ook beter voor mij. (Voor een game pc betaal je zo €1000,-, terwijl de PS4 bij launch al een geweldige prijs van €399,- heeft). En als ik voor een PC €600,- meer zou betalen is het ook niet zo erg om voor Playstation Plus zo’n €50,- per jaar te betalen. En de aanbiedingen die steam vaak heeft worden zo ook min of meer gebalanceerd. En uiteindelijk kom ik zelfs nog beter uit.
    – PSN gaat ook met een aantal geweldige features komen.
    – Mijn vrienden gaan waarschijnlijk ook allemaal een PS4 nemen.

    Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie reacties. Ze hebben me heel erg geholpen om mijn definitieve keuze te maken. ๐Ÿ™‚

  7. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Graag gedaan en veel plezier met de ps4 ๐Ÿ™‚

  8. 1384 XP
    Bappie-NL's avatar

    Ten eerste: Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik zat namelijk hel erg te twijfelen. Jullie hebben me toch overgehaald :).

    En ik vond het leuk om jouw reactie te lezen!!!

    Top…!!!