Forum

Topic: Je TV, versterker,DVD/Blu-ray, console en andere apparatuur Stand-by laten

Anoniem's avatar

Hoe hebben mensen hier hun tv en andere spullen wat erbij hoort aangesloten ?

Ik heb mijn tv, PS3, versterker en Bluray speler op een doos gezet waar een schakelaar aan zit (aan/uit functie)
Die zet ik elke dag aan of uit.

Is dit nou heel slecht om steeds te doen, mijn tv bijvoorbeeld (Samsung) als ik die op standby zet onthoud die de tijd en datum (mits ingesteld)
Zodra ik hem volledig van het stroom haalt is die die gegevens kwijt de volgende keer als ik de tv aanzet.

Mijn versterker als ik die op standby laat staan wordt warm (daar zit dan wel een aparte knop op de versterker zelf om hem volledig uit te zetten)

En zo heb ik ook mijn pc in de andere kamer aangesloten, op zn aan/uit schakelaar.

PS : ik doe dat niet om kosten te besparen.
Heb eerder het gevoel dat het niet zo goed is voor al mijn appartuur.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

11 reacties

  1. 1064 XP
    jonas46's avatar

    nee, dit is zoals je zei niet zo goed voor je apparaten. fabrikanten vermijden een stand-by modus met een goede reden. het steeds veranderen van stroommodus kan sommige elektrische componenten beschadigen. je weet immers niet wat een apparaat in stand-by modus op die moment doet.

  2. 531 XP
    Dreamingman's avatar

    Grote onzin jonas46 dat het schadelijk is voor apparaten om het stroom er af te halen met een schakelaar. Ik heb zelf ook in mijn huis allemaal stopcontacten met een schakelaar erop. En al mijn elektronische apparaten zitten daarop. En ik gebruik dat al 8 jaar zo. En nog nooit is er iets door stuk gegaan. Ga er maar gewoon vanuit dat het geen kwaad kan mickeyboy. Ik spreek uit eigen ervaring. Je zou verder eens kunnen googlen misschien dat er nog meer info over op internet staat.

  3. 1064 XP
    jonas46's avatar

    Grote onzin jonas46 dat het schadelijk is voor apparaten om het stroom er af te halen met een schakelaar. Ik heb zelf ook in mijn huis allemaal stopcontacten met een schakelaar erop. En al mijn elektronische apparaten zitten daarop. En ik gebruik dat al 8 jaar zo. En nog nooit is er iets door stuk gegaan. Ga er maar gewoon vanuit dat het geen kwaad kan mickeyboy. Ik spreek uit eigen ervaring. Je zou verder eens kunnen googlen misschien dat er nog meer info over op internet staat.

    breng me eens wat echte informatie van internet om je mening te verdedigen. Je kan niet zomaar afgaan op wat iemand zegt, dat weten jij en ik even goed. en om direct te zeggen dat het niet schadelijk is, hoe kan jij dat weten. het wil niet zeggen omdat je apparatuur nog werkt dat geen lichte schade kan toegebracht zijn waardoor de levensduur verkort.

    Grote onzin jonas46 dat het schadelijk is voor apparaten om het stroom er af te halen met een schakelaar. Ik heb zelf ook in mijn huis allemaal stopcontacten met een schakelaar erop. En al mijn elektronische apparaten zitten daarop. En ik gebruik dat al 8 jaar zo. En nog nooit is er iets door stuk gegaan. Ga er maar gewoon vanuit dat het geen kwaad kan mickeyboy. Ik spreek uit eigen ervaring. Je zou verder eens kunnen googlen misschien dat er nog meer info over op internet staat.

    lees dit maar eens voor je iemand zijn reactie grote onzin noemt:
    Dit antwoord geef ik als 25 jaar lange tv monteur:
    Iets dat op stand-by staat gebruikt altijd stroom. Het is niet veel. Word je er armer van? Nee. Zo weinig is dat. Wel beweren milieu mensen dat als iedereen dat doet het weer zoveel energie kost.
    Kosten van op stand-by laten staan? Een paar euro per jaar. afgewogen tegenover de 40-300 Watt lampen die men aanheeft stelt dit niets voor.
    Voorbeeld: Een tv op stand-by gebruikt tegenwoordig 0,1 Watt. Een wasmachine 2000 Watt. Een strijkijzer 1600 Watt. Een stofzuiger 1000 Watt, enz. Een tv in gebruik ongeveer 100 – 300 Watt.
    Conclusie: het kost niet veel.
    Is het slecht voor het apparaat? NEEN!.
    In de “voeding” van het apparaat zitten onderdelen die liever onder spanning staan. Bij het aanzetten van het apparaat kunnen zij direct hun goede werking verrichten.
    Veel apparaten staan op stand-by en in wezen is het principe van stand-by in alle apparaten hetzelfde.
    Uit de praktijk is gebleken dat personen die hun Tv iedere dag aan en uit zetten, in ieder geval een defect krijgen, namelijk de netschakelaar die verbrand of slijt.
    Video en DVD recorders staan ook dag en nacht op stand-by.
    Nu over het brandgevaar. Uitzetten is geen bescherming tegen brand. Ook TV’s die op de schakelaar uit stonden zijn in brand gevlogen. Die oorzaak is ook bekend.
    Brand kan je niet voorkomen. Maar door rustig te blijven kan je een hele hoop voorkomen. Toestellen die in brand zijn gevlogen zouden altijd in brand gevlogen zijn.
    Ontploffen TV’s? NEEN! De knallen die men hoort zijn ontplofte condensatoren, en als je erbij staat zie je ook niets exploderen.

    bron: http://www.goeievraag.be/vraag/elektronica/televisies/tv-stand-by-slecht-tv.44387

    Hoe hebben mensen hier hun tv en andere spullen wat erbij hoort aangesloten ?

    Ik heb mijn tv, PS3, versterker en Bluray speler op een doos gezet waar een schakelaar aan zit (aan/uit functie)
    Die zet ik elke dag aan of uit.

    Is dit nou heel slecht om steeds te doen, mijn tv bijvoorbeeld (Samsung) als ik die op standby zet onthoud die de tijd en datum (mits ingesteld)
    Zodra ik hem volledig van het stroom haalt is die die gegevens kwijt de volgende keer als ik de tv aanzet.

    Mijn versterker als ik die op standby laat staan wordt warm (daar zit dan wel een aparte knop op de versterker zelf om hem volledig uit te zetten)

    En zo heb ik ook mijn pc in de andere kamer aangesloten, op zn aan/uit schakelaar.

    PS : ik doe dat niet om kosten te besparen.
    Heb eerder het gevoel dat het niet zo goed is voor al mijn appartuur.

    als het dan toch niet om besparen gaat, laat je apparaten gewoon in stand-by staan. zo speel je op veilig 🙂

  4. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Klopt, meningen zijn verschillend, de één zeg lekker op standby laten staan. Tegenwoordig kan het ook niet anders eerlijk gezet.
    Kijk de tv’s van tegenwoordig, zit geen “vaste” aan/uit knop meer op.

    PS3 eveneens, ja de orginele fat PS3 had nog wel een aan/uit knop. De slim en de nog kleine slim heeft dat ook niet meer.

  5. 1064 XP
    jonas46's avatar

    Klopt, meningen zijn verschillend, de één zeg lekker op standby laten staan. Tegenwoordig kan het ook niet anders eerlijk gezet.
    Kijk de tv’s van tegenwoordig, zit geen “vaste” aan/uit knop meer op.

    PS3 eveneens, ja de orginele fat PS3 had nog wel een aan/uit knop. De slim en de nog kleine slim heeft dat ook niet meer.

    idd, juist wat ik aanhaalde. zoals ik reeds zei, gewoon stand-by laten staan. dan ben je zeker dat je geen kwaad doet aan je apparatuur.

  6. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Nog meer mensen die dit doen ? (Ben bang voor brand gevaar)

    Ik heb ook mijn pc, speakers en printer op zn stekker doos met schakelaar staan.

    Op google is de mening erg verschillend.

  7. 531 XP
    Dreamingman's avatar

    Tsja ik zal wel niet de enige zijn die het ook zo doet. Wat ik al zei ik heb zelf nergens geen last van. En kan mij ook niet vinden in het feit dat het schadelijk zou zijn dit wel te doen. Maar ieder zijn eigen mening.

  8. 377 XP
    Valentino1994's avatar

    Brand gevaar van stand-by staande apparaten? Nou dat is toch meer een fabeltje hoor, het enige wat brand kan veroorzaken is hoe je die kabels bij elkaar hebt en in de stekkerdoos hebt steken (geen losse draden of kapotte draadjes enz bij elkaar)

  9. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Brand gevaar van stand-by staande apparaten? Nou dat is toch meer een fabeltje hoor, het enige wat brand kan veroorzaken is hoe je die kabels bij elkaar hebt en in de stekkerdoos hebt steken (geen losse draden of kapotte draadjes enz bij elkaar)

    Klopt, nee mijn bedrading is allemaal goed, als ik zie dat het niet goed zou zitten zou ik zorgen voor een goede bedrading inderdaad.
    Anders is de kans helemaal groot op brand gevaar inderdaad.

  10. 35 XP
    PlayStation's avatar

    Er zit toch een knop dat speciaal bedoeld is voor stand-by dus geen zorgen wat hoort bij het apparaat hoort bij het apparaat je kan je apparaat toch niet stuk maken met één knop.

    Een tv op stand-by gebruikt tegenwoordig 0,1 Watt. Een wasmachine 2000 Watt. Een strijkijzer 1600 Watt. Een stofzuiger 1000 Watt, enz. Een tv in gebruik ongeveer 100 – 300 Watt.

    Vele tv’s gebruiken meer dan 0,1 watt en het verschilt met andere apparaten dus wat je zegt is niet goed.

  11. 1199 XP
    chris65's avatar

    Ik heb een tv met aan/uit knop. Is daarmee de discussie klaar? Ik neem aan dat de fabrikant geen knop maakt die slecht is voor de tv. Verder alles standby 😉