Forum

Topic: Verschil tussen XBOne en PS4 groter dan verwacht

Anoniem's avatar

Eind 2013 lanceren Microsoft en Sony Computer Entertainment hun nieuwe consoles, waarbij beide bedrijven rekenen op AMD om hun processoren te ontwikkelen. Desondanks blijken beide consoles niet identiek als het op processoren aankomt.

Theoretisch is de PlayStation 4 krachtiger, maar volgens AMD’s Senior Product Marketing Manager Marc Diana zou het verschil groter zijn dan tot nu toe werd aangenomen. De PlayStation 4 maakt namelijk gebruik van Heterogeneous Uniform Memory Access of hUMA waarover de Xbox One processoren niet beschikken. Beide consoles beschikken over een geïntegreerde GPU en CPU zoals zovele processoren tegenwoordig, maar zonder hUMA is die integratie alleen theoretisch.

In praktijk werken ze nog altijd apart waarbij beide elk een deeltje van het RAM-geheugen aanspreken. Dankzij hUMA zit de integratie van GPU en CPU ook op software-niveau ingebouwd. Als de CPU bijvoorbeeld een taak aan de GPU wil geven, dan moet er een transfer van de ene RAM pool naar de andere gebeuren als er geen hUMA is ingebouwd. Met hUMA neemt de GPU simpelweg het stukje RAM over waar de CPU mee bezig was. Er moet geen transfer gebeuren wat sneller gaat en waarmee geen bandbreedte wordt verbruikt. Dat AMD zo de PlayStation 4 verkiest over de Xbox One lijkt opvallend, maar het bedrijf wil juist hun hUMA-techniek sterk promoten dus is die openlijke verdediging een logische keuze.

Bron http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=657221

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PSX-Sense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

1 reactie

  1. 3140 XP
    moes's avatar

    datte dus en gddr5 gehrugen boven ddr3 van de xbone